Találkozz a digitális másoddal!

2015. november 23.
Egy rendkívül sikeres nemzetközi bemutatkozás után egy magyar fashion tech cég, a TryMee lehet az, aki a jövőbe kalauzol minket, és emeli új szintre a vásárlást. Ráadásul még egy kis meglepetéssel is készültek nektek!

Míg 2011-ben több mint 790 millióan vásároltak online, 2016-ra már több mint 1,32 milliárd e-shoppert jósolnak a statisztikák. Idén az online vásárlás közel 1700 milliárd dolláros forgalmat generált, 2018-ra pedig már cirka 2300 milliárd dollár lesz a várható összbevétel. Már a hagyományos értelemben vett brick-to-mortar üzletek is az új technológia felé kacsintgatnak. Míg nálunk szinte elképzelhetetlen, addig külföldön már olyan okos tükrökkel kísérleteznek a legnagyobb áruházak, amelyek posztolják a social media különböző felületein az általunk próbált darabot, sőt: színt, fazont változtathatunk velük – anélkül, hogy kilépnénk a fülkéből. Az online vásárlók 45%-a rendel ruhát: de sokan találkozhattunk már „a nem jó a méret, a szín vagy az anyag” buktatókkal. A digitális vásárlóterek 48%-a vallotta be, hogy a termékek 25-50%-át visszaküldik valamilyen – fentebb említett – hiba miatt a vevők. Ahogy Nick Robertson, az ASOS vezérigazgatója nyilatkozta a NY Daily News-nak 2013 szeptemberében: ha csupán 1%-kal (!) csökkenne a visszaküldések, térítések aránya, az a cégnek 16 millió dollár plusz bevételt jelentene. Csak a visszaküldés és a térítés közel 11,5 millárdos „iparágat tesz” ki. Mi a megoldás? A fit technology, amelynek úttörője a – nemrég a világ egyik vezető technológiai konferenciáján sikert aratott – magyar cég, a TryMee!

Az internetes vásárlás legnagyobb problémája, hogy nem tudod felpróbálni a kinézett ruhadarabot. Mi lenne, ha ez lehetségessé válna? Mire lenne szükség? Fantáziálj bátran, álmodj nagyot! A virtuális énedre. Pontosan. A TryMee innovatív megoldást nyújt – a fit technology új nagyköveteiként (mely célja a ruhák lehető legtökéletesebb méretre alakítása a technológia nyújtotta lehetőségekkel, legyen ez akár méretre szabás vagy 3D testszkennelés) az arcod, teljes tested, bőrszíned és a legapróbb részleteid is leképezi. Létrejön az avatárod, a tökéletes digitális megfelelőd, amivel (vagy inkább akivel) korlátlanul próbálhatsz fel ruhákat, miközben természetesen mozoghatsz – hiszen nem álló, statikus háromdimenziós modellről van szó. A TryMee fotogrammetriás testszkennere a másodperc törtrésze alatt 68 darab digitális felvételt készít, melyből egy számítási felhőben futtatott alkalmazás összerakja azt a 3D modellt, melyből a szolgáltatás létrehozza tested virtuális mását, az avatárod.

Maga a 3D testszkennelés nem „újdonság”: már az 1990-es évek elejétől létezik, számtalan alkalmazási területtel. A divat számára azonban az elmúlt pár évben vált érdekessé: hisz az újítás segítségével akár modellezhetünk, szériázhatunk és próbálhatunk is. Persze mások is foglalkoznak hasonló fejlesztésekkel. Ezek közül a Stylwhile, a Fits.Me és a Bodi.Me a legismertebbek, ám megadott testméretek alapján működnek, jelentős hibalehetőséget hagyva maguk után. Ráadásul sokkal kevesebb referenciapontból készül el az avatárunk.

Erika a Hajós utcai szalonja és a Try Mee központja előtt

Miben más, miben jobb a magyar fejlesztés?

Versenytársaiknál több percet vesz igénybe a „kép” elkészítése (2 perc alatt kicsit többet mocorogsz, mint a másodperc törtrésze alatt), a magyar fejlesztés ezt az időt klasszisokkal lerövidítette. Milyen felhasználási lehetőségek rejlenek a TryMee-ben? „A TryMee egy webshopokba beágyazott modul, amely új szintre emeli a vásárlói élményt. Impulzus-vásárlók vagyunk: megtetszik, megvesszük. A fejlesztésünkkel kiküszöbölhetjük a »csalódásokat« a vásárló és a kereskedő oldaláról is – a pontos méreteknek köszönhetően jelez a rendszer, ha valahol szűk az adott darab és nem engedi fel az avatárra” – meséli Csuka László, a cég ügyvezetője, értékesítési- és pénzügyi szakértője. Szintén webshopoknak kínál megoldást a Clothes Horse és a Virtusize, azonban ők nem maguk által „épített” avatárral dolgoznak, hanem megadott méretekkel. Az ötletben azonban több lehetőség is rejlik, nem csak a webshopokhoz adhat plusz: „A célközönségünkhöz tartozik a hazai és nemzetközi retail és a vásárlók. Kis- és nagy tervezőknek, divatcégeknek is hasznos lehet a fejlesztésünk, mindenkinek, akinek érdeke a vásárlói lojalitás, hisz így sokkal többet tudnak majd a márkák is a vásárlóikról, a célirányos hirdetések, személyre szabott reklámok mellett akár a kollekciók összeállításánál is a dizájnerek és brandek segítségére lehet. Sokat spórolhatnak a szériázáson, a szabászati kiosztáson, ezáltal az alapanyagokon. De gondolkodunk kiegészítőkben és lakberendezésben is” – meséli Tóth Anett, a cég üzletfejlesztője. Mindezek mellett a TryMee tökéletesen élethűen jeleníti meg az anyagok textúráját, a bőrt – sokkal pontosabb a képalkotásuk versenytársaikénál (és valóban, Laci avatárját vizsgálgatva meg tudnánk számolgatni farmerének dísztűzéseit, akár az alapanyag kötésmódját nézve nem lehet eldönteni, fénykép-e a látott kép, vagy digitálisan építettről van szó).

Amikor először találkozol a virtuális másoddal

„Olyan élmény meglátni először a háromdimenziós virtuális képünket, mint amikor az ember először hallja felvételről a hangját – valóban ez lennék én? Ez a mi esetünkben pozitívan csattant eddig – nyilván az egészséges énkép is közrejátszik itt. Teljesen más érzés, mint tükörbe nézni – itt sokkal inkább lehull a lepel” – emlékszik vissza Laci az első reakciókra. „Az egyik első így tervezett ruha egy piros darab volt. Amikor szeptemberben megnyitott a szalonom és a TryMee főhadiszállása a Hajós utcában, természetesen a fejlesztőket és minden munkatársat meghívtunk. Emlékezetes volt, amikor az egyik fejlesztő felkiáltott egy ruha láttán, amin közösen dolgoztunk: »Ez a piros Erika-ruha!«” – meséli Kovács Erika, a cég kreatív igazgatója.

Laci és Anett Dublinban

Egy magyar fashion tech startup Dublinban

A TryMee idén novemberben részt vehetett több magyar startuppal együtt (közel 60.000 jelentkezőből választottak ki csupán 1800 céget) a világ egyik vezető technológiai konferenciáján, a Web Summiton Dublinban. Hogy milyen előzetes elvárásokkal utaztak ki és milyen tapasztalatokkal tértek haza? „Elsősorban potenciális üzleti partnerek és befektetők szerzése volt a célunk, és sikerrel is jártunk. A szakma legbefolyásosabb embereit is sikerült megragadnunk és örömmel tapasztaltuk azt, hogy mennyire nyitottak az együttműködésre a startupok. Dublin fénypontja talán privát mentorálásunk volt a legnagyobb fashion tech kiállítás főszervezőjétől – abszolút hasznosítható visszajelzéseket kaptunk és úgy érezzük, jó úton haladunk. Olasz és angol befektetők keresnek minket azóta is, és olyan cégekkel tárgyaltunk, mint a Swarovski vagy a Sony Pictures. Igazából megbizonyosodtunk arról, hogy igenis van létjogosultságunk ezek után a fantasztikus visszajelzések után” – emlékszik vissza Anett a Dublinban töltött napokra.

A divattervezés jövője

„Kezdetben nagy kihívás volt 3D-ben tervezni – gondoljunk csak a csipkére, fodrokra… Rengeteg számítást igényel, akár az, hogy egy anyag hol és hogyan gyűrődik, mindezt tökéletesen vissza kell adnunk digitálisan. Számolni kell az anyagvastagsággal, a rugalmassággal… Mindezek mellett rengeteg időt, munkát, pénzt és energiát megspórolhatunk: nem vágunk feleslegesen az anyagba, nincsenek rontások, sokkal hatékonyabb a próba – hisz nem egy modellrajzon mutatom meg a ruhát a megrendelőnek, hanem rajta, digitálisan. A saját kollekcióimat is így tervezem. Sok esküvői ruhát készítek – és a legnagyobb probléma az szokott lenni, hogy nem tudja magán elképzelni a menyasszony az adott ruhát. Ennek az időszaknak most már vége” – meséli Erika.

Hova tovább?

A csapat még mindig a Web Summiton „gyűjtött” kontaktokat dolgozza fel – lassan körvonalazódnak az együttműködések, és természetesen tárgyalnak a leendő befektetőikkel. „Szeretnénk még fejleszteni a testszkennert – még szükség van a képalkotáshoz egy kis emberi utómunkára, a célunk ennek a minimalizálása. További kamerákkal, esetlegesen más beolvasási technológia együttes alkalmazásával még a kevésbé látott helyeknél, mint például a hónalj is jelentős eredményt tudnánk elérni” – meséli Laci. A TryMee célja, hogy minél több ember megismerje a technológiát, hogy a B2B szektor (business to business) is értékként ítélje meg ezt az újítást. Tudják azt, hogy sok tennivaló és munka van még előttük és hamarosan Londonban is bemutatkoznak! Laci elmondása szerint a hazai szakma is nagyon nyitott, keresik a 3D-s megoldásokat: „Érezni, hogy már itthon is megmozdult valami. Meg akarjuk cáfolni azt, hogy nem létezik divat érintés nélkül. Szeretnénk fokozni a vásárlói élményt és növelni a cégek online eladásait – nem versenyt akarunk teremteni közöttük” – mondja Anett. Egyet értenek abban, hogy a divat (legfőképpen a tervezés) jelentős részt kihasít majd a legújabb innovációkból, hiszen manapság már szinte minden adatot digitálisan tárolunk, így a tervezés is elmehet ebbe az irányba. Hogy látja Anett a divat jövőjét? „Ma már nem érezni akkora rést és távolságot divat és technológia között. Most már nem csak a nagy cégek kiváltsága az újítás. Lehet, hogy még kicsit utópisztikusak ezek a fejlesztések, de hamarosan az egyik vezető tendenciával, a fenntarthatósággal együtt a wearables szerves része lehet a divatszakmának.”

Szeretnéd ismerni a saját 3D avatárod? Most csak a marieclaire.hu olvasóinak: a Try Mee az első 20 jelentkezőt ingyenesen scanneli! Siess, a regisztációért kattints IDE!