Vendégségben a görög Marie Claire-nél

2015. augusztus 14.
A görög válság az utóbbi hetekben mindig előkelő helyen szerepel a különböző híradásokban. Mi arra voltunk kíváncsiak, hogy élik mindennapjaikat ebben a nehéz helyzetben a görög nők, és ellátogattunk az athéni Marie Claire szerkesztőségébe.

A görög Marie Claire szerkesztőségében a nyomdába adás előtti utolsó pillanatokban vagyunk, ezt a fajta feszültséget jól ismerjük mi is. A szerkesztők késő estig dolgoznak, az utolsó simításokat végzik, hogy a magazin hibátlanul menjen nyomdába és az olvasók tíz nap múlva kézhez vehessék. De most a szokásosnál is nagyobb a feszültség, fél szemmel ők is a híreket követik, hiszen egész Európa Görögországra figyel.

„Az előző lapszám megjelenését el kellett halasztanunk, mert a népszavazás után nagyon bizonytalanná vált a gazdasági helyzet, egyébként ugyanígy tettek a konkurens magazinoknál is” – mondja Galátia Laszkaráki főszerkesztő. A július 5-i népszavazáson a görögök többsége nemet mondott a nemzetközi hitelezőkkel való megállapodásra, mert féltek az újabb megszorításoktól. A lehetséges következmények között pedig az is szerepelt, hogy kilépnek az eurozónából. „Én igennel szavaztam, mert úgy gondoltam, hogy a megegyezés az egyedüli reális választási lehetőség. De biztos voltam benne, hogy a nemek fognak győzni.”

Mindeközben a parlamentben

Miközben erről beszélgettünk, a görög képviselők már az esti szavazásra készülődtek, ahol arról kellett dönteniük, hogy elfogadják-e a hitezők újabb csomagját, amely jóval kedvezőtlenebb a görögök számára, mint amelyet a népszavazáson a többség elutasított. Borítékolható volt, hogy az igenek lesznek többségben, hiszen – ahogy a főszerkesztő is mondta – sok más választásuk nem lett volna a görögöknek.

A galériáért kattints a képre!

„A válság nem most kezdődött, évek óta megszorítások közepette élünk, egy-egy újabb politikai döntést már nem élünk meg fordulópontként. A mindennapjaink régóta küzdelmesek, és mostantól még inkább azok lesznek” – ezt már Joána Miheláku vezető szerkesztő mondja. A férje szintén újságíró, de három éve nincs munkája, akkor zárták be azt a lapot, ahol főszerkesztőként dolgozott. „A görög férfiak nagyon rosszul élik meg ezt a helyzetet, mert tradicionálisan ők a családfenntartók, és nem igazán találják a helyüket, ha az otthoni teendők maradnak rájuk” – mondja Joána.

Kitér a válság pozitív hatásaira is: az éttermek például olcsóbbak lettek – ugyanazt az ebédet vagy vacsorát ma olcsóbban megkapni, mint régebben, mert a tulajdonosok felismerték, hogy csak így lesznek visszajáró vendégeik. Már több mint fél éve üzemel például egy étterem, amelyet öt neves séf indított, kimondottan azzal a céllal, hogy megfizethető áron kínáljon minőségi fogásokat. A Cookoovaya étterem szlogenje: „Egyszerű, barátságos és kényelmes”. De ugyanígy összefogtak gasztrobloggerek is, akik ingyen ételt osztanak az utcákon, és egyre több kreatív kezdeményezésről hallani, amelyhez nem sok pénz, hanem összefogás kell.

A teljes cikket keresd a Marie Claire 2015. szeptemberi számában.

 

Fotók: Erdőháti Áron