Milyen a jó filmplakát?

2017. szeptember 11.
A szakemberek szerint a jó filmplakát sikeresen alkalmazza a reklámszakma alaptételét, az AIDA modellt. Ez nem más, mint a figyelem (Attention), az érdeklődés (Interest) és a vágy (Desire) felkeltése, majd ha már a célközönséget kellően felcsigáztuk, annak aktiválása (Action), azaz jelen esetben a mozi és a bemutatott film felé terelése. Néhány legendás alkotáson keresztül bemutatjuk: milyen is a jó filmplakát?

1. FIGYELEMFELKELTŐ

Ha elsétálunk egy mozi vagy hirdetőoszlop előtt, akkor egy plakátnak jobb esetben is csak néhány másodperce van arra, hogy megragadja a figyelmünket. Ami érdektelen, esetleg unalmas, annak esélye sincs erre. Azoknak a filmeknek, amelyek a főszereplő ismertségére építenek, viszonylag egyszerű a dolguk, legyen szó Charles Bronsonról, Bruce Lee-ről vagy Madonnáról, egy kihívó tekintet szinte leugrik a hirdetőoszlopról.

Bosszúvágy (Death Wish), rendező Michael Winner, grafikus Felvidéki András (1979), kikiáltási ára: 60.000 Ft. A sárkány közbelép (Enter the Dragon), rend. Robert Clouse, graf. Éri Jenő Tamás (1986), kikiáltási ára: 44.000 Ft. Kétségbeesve keresem Susant (Desperately Seeking Susan), rend. Susan Seidelman, graf. Ducki Krzysztof (1987), kikiáltási ára: 32.000 Ft.

2. TÉMÁBA VÁGÓ

Az olyan plakátok, amelyek a műfajt ragadják meg, könnyen megtalálják a maguk célközönségét, még akkor is, ha a főszereplők nem feltétlenül híresek. Ehhez elég egy jó ötlet, egy szimbólum, ami éppen annyit villant meg, hogy többet akarjunk látni. A Scotland Yard vendége plakátját látva senkinek sem lehet kétsége arról, hogy egy rejtélyekkel teli krimi vár rá a moziban. Persze a grafikusok sokszor a reklámszakmából is kölcsönözve ráadásként erős kontrasztot használnak, mint a Macbeth esetében, vagy a szexualitást hívják segítségül, mint A férfi szerette a nőket plakátján. Itt is igaz a mondás, hogy a kevés sokszor több, a zsúfolt poszterek helyett a letisztult egyszerűség, ami teret enged a képzeletnek is, inkább célt érhet.

A Scotland Yard vendége (Brannigan), rend. Douglas Hickox, graf. SO-KY (1976), kikiáltási ára: 34.000 Ft. Macbeth, rend. Roman Polanski, graf. Helényi Tibor (1977), kikiáltási ára: 24.000 Ft. A férfi aki szerette a nőket (L’homme qui aimait les femmes), rend. François Truffaut, graf. Faragó István (1979), kikiáltási ára: 40.000 Ft.

3. BEHÚZ A TÖRTÉNETBE

A sejtelmes, néha kicsit szürreális monokróm színvilág (egy szín és annak az árnyalatai) mindig is illett a filmdrámák, krimik és a horror képi világához. A 60-as években ráadásul a magyar plakátművészet egy sajátos alfaja jött létre, amely égetett fotók felhasználásával készített igazán drámai alkotásokat. Nem lehet mindig szimbólumokkal vagy sztárokkal közvetíteni a filmeket, de lehet ízelítőt adni abból, hogy mi is vár ránk a moziban. Az ilyen megoldások szinte behúznak a történetbe, együtt kémlelhetünk le a lépcsőházba a gyilkos után, hánykolódhatunk a tengeren vagy szállhatunk le a mélybe, és ezt még mind csak az utcán ácsorogva. Ahogy A mélység titka plakátján nem is titkolják: „Ha megnézed, odajutsz és megérted…”


A gyilkos a házban van, rend. Bán Róbert, graf. Schmal Károly (1970), kikiáltási ára: 20.000 Ft.
Az öreg halász és a tenger (The Old Man and the Sea), rend. John Sturges, Fred Zinnemann, graf. Bánki László, kikiáltási ára: 54 000 Ft. A mélység titka (The Abyss), rend. James Cameron, graf. Zoran (1989), kikiáltási ára: 20.000 Ft.

4. KIHÍVÓ-FELHÍVÓ

A legtöbb sci-fi rajongó anélkül is elmegy megnézni a legújabb Csillagok háborúja filmet, hogy ahhoz különösebb reklámkampány kellene. Ezért fontos, hogy a filmplakátoknak nemcsak a meglévő rajongókra kell gondolniuk, de újakat is kell toborozniuk. Fontos a tipográfia, a cím, a hívószavak, a szereplők, a rendező elhelyezése és hangsúlyozása, illetve maguk a grafikai elemek. A szicíliai plakátja úgy mutatja be a történetet, a film képi világát, hogy ne csak Christophe Lambert rajongói akarják megnézni.

The Sicilian, rend. Michael Cinino, graf. Jean Mascii, kikiáltási ára: 16.000 Ft.

5. STÍLUSOS

A leghíresebb filmplakátok mind egy kicsit kilógnak a sorból, sajátos, de a filmhez illő stílusuk van, amire évekkel később is emlékszünk. A rendszerváltás előtt a külföldi és magyar filmekhez egyaránt itthon készültek a plakátok. A nemzetközi plakátok helyett a filmet egyedi értelmezésben tálalták a kor grafikusai, ezért Magyarországon, illetve jellemzően a keleti blokk országaiban, a plakátművészet egy sajátos művészeti ággá nőtte ki magát. A sokszor igen merész vagy éppen elvont alkotások megszületését az is elősegítette, hogy az akkori viszonyoknak ellentmondva, ezt a művészeti formát szinte alig cenzúrázták. Ez az egyedi, különleges hangvétel az, ami itthon és nemzetközi viszonylatban is értékessé teszi a magyar plakátokat.

Helényi Tibor A Jedi visszatérhez készült posztere, Herpai Zoltán King Kongja, a Koppány-Hódosi grafikuspáros részletgazdag ABBA plakátja mind elérte, hogy nemzetközi szinten is összeforrjanak a filmmel.

A Jedi visszatér (Return of the Jedi), rendező: Richard Marquand, graf.: Helényi Tibor (1984), kikiáltási ára: 30.000 Ft. King Kong, rend. John Guillermin, graf.: Herpai Zoltán (1985), kikiáltási ára: 60.000 Ft. Abba (Abba: The Movie), rend. Lasse Hallström, graf.: Koppány-Hódosi (1978), kikiáltási ára: 34.000 Ft.

A cikkben látható plakátok a BÁV 5. Plakátaukcióján kerülnek árverésre. Az aukció kiállítását a 2017. szeptember 9-16. között tekinthetik meg a BÁV Apszistermében (1052 Budapest, Bécsi u. 3.). Az árverést ugyanitt 2017. szeptember 19-én, 17:00 órakor kezdődik. A belépés ingyenes. További információk, tárlatvezetések és katalógus: www.bav.hu/aukcio