Madarat tolláról…

2010. április 18. |
Májusi számunkban részletesen foglalkozunk a szezon legdivatosabb, legszebb kiegészítőivel. Nemegy közülük egy-egy híres divatház terméke. Nézzük meg, mi van, ha igaz a mondás, nem mind arany, …
Nincs olyan nő, aki ne álmodozott volna már valamelyik luxusmárka termékéről, legyen az akár valamilyen ruhadarab, táska vagy parfüm. Divatmagazinokat lapozgatva, sztárhíreket nézve folyton folyvást beléjük ütközünk. Ikonikus, vagy csak időtálló, minőségi darabok – fel-felbukkanva elcsábítanak minket. Számolgatunk, osztunk-szorzunk, kuporgatunk, ki éhezik érte, ki pedig – elhamarkodottan – arra a döntésre jut, inkább megveszi az olcsóbb, rosszabb minőségű hamisítványt. Pedig nemcsak a minőség, az ár-érték arány szól az eredeti termékek mellett, hanem nagyon is komoly jogi érvek. Nem utolsósorban pedig: a hamis, feltűnő logókkal ellátott termékek csak kivételes esetben téveszthetők össze az eredetijükkel – azaz bárki láthatja, hogy táskánk, ruhánk nem a megfelelő helyről származik.
De kerülhetünk olyan helyzetbe is, amikor nehezen tudjuk eldönteni, vajon a kiszemelt „áldozat” eredeti-e vagy hamis? Amikor tényleg az a célunk, hogy valódi Dior vagy Burberry termék kerüljön a birtokunkba. Többektől hallottam már olyan esetről, amikor valaki kinézett magának valamelyik aukciós oldalon egy jó áron lévő designer terméket, a jó üzlet reményében és örömében megrendelte, aztán várt, hogy megérkezzen. A csomag helyett azonban egy ügyvédi felszólító levelet kapott, ahol közölték, az általa rendelt és vágyott darab hamisítvány, sajnos annyit tehet csak, hogy hozzájárul annak megsemmisítéséhez.
Ennek reménybeli elkerüléséhez szeretnénk kis segítséget nyújtani, azaz miről is ismerszik fel egy luxustermék? Összefoglalónkban két – talán a hamisítók körében legnépszerűbb – márka, a Burberry és a Dior „kulisszatitkaiba” kukkanthatunk be…
Burberry
A céget igen régen, 1856-ban alapították. Az évtizedek folyamán sok változáson ment keresztül a logó, míg elérte mai alakját, ami a jellegzetes burberry nagybetűkkel felírt változat. Ez köszön vissza valamennyi termékük címkéjén. Ha a kezünkben tartott sálon, pólón a címke világos színű, bézses árnyalatú, a Burberry nevet pedig csupa nagybetűvel hímezték rá – akkor megnyugodhatunk, valószínűleg eredeti termékkel van dolgunk. De megvizsgálhatjuk a címkét rögzítő cérnaszálat is – ha olyan színű, mint amivel az adott pólót varrták, akkor nem fogtunk mellé. Ha elüt, már aggódhatunk.
A cég talán legismertebb védjegye a ballonkabát, illetve a kabát bélésén is visszaköszönő Burberry kockás anyag. Nem is gondolnánk, hogy milyen könnyen becsaphat a szemünk: csak az igazán felkészültek vehetik észre, hogy nem három, hanem négy sávot látnak a klasszikus(nak tűnő) kockás mintában.
A vágyott táska, pénztárca esetében pedig érdemes a belsejébe kukkantanunk – rögtön szembeötlik a különbség.
Dior
A francia luxusmárka igen sokrétű termékskálával rendelkezik: női-, férfi- és gyermekruháktól kezdve, kiegészítőkön, parfümökön át az ékszerekig, órákig. A céget több divízió jellemzi, amik eltérő márkajelzéssel bírnak – megkönnyítve ezzel a hamisítók dolgát és megnehezítve a miénket.
Két emblematikus, „tipikus-Dior” részlet létezik – az egyik a ’Dior Cannage’ névre keresztelt tűzés, steppelés: szerepel táskán, szemüvegen, bőrcipőn és vagy akár a cég által piacra dobott mobiltelefonon is, sőt akár magán a Dior áruházon is.
A ’Dior Multi-logo’, azaz a sok száz Dior-logóval szövött textilből készült termékek – szintén kedvelt céltáblái a hamisításnak. A figyelmetlen szemű vásárló Dior felirat helyett akár hazavihet Gior-tarkította táskát is.
Ne feledkezzünk meg itt sem a címkékről, árcédulákról. A luxusmárkákra igen jellemző finom részletmegoldásokra való törekvés Diornál is tetten érhető. Az árcédulák esetén – ha biztosra akarunk menni – figyeljünk a cédula rögzítésére használt anyagra: ha finom varrócérnát vagy selyemszalagot látunk, örülhetünk. Ne bízzunk a reflexszerű olvasásban – igenis olvassuk végig a feliratot, ha nem akarunk többek között a „Christain Dior” névvel szembesülni otthon.
Természetesen ez a pár információ – akár csepp a tengerben. Ha biztosra szeretnénk menni, a hivatalos márkakereskedőkhöz forduljunk; ha pedig online vásárolnánk, az anyacég internetes boltjában (www.burberry.com és www.dior.com) érdemes válogatni, illetve néhány, már régóta működő és megbízható oldalon. 
És egy utolsó jó tanács: ha valaki ilyen táskát kínálna nekünk diszkont áron eladásra – hát, inkább gondoljuk meg kétszer vagy háromszor, aztán… felejtsük el, örökre!

 

Az összeállításhoz nyújtott segítségéért köszönet Dr. Fulajtár Zsófia ügyvédnek (Bérczes Ügyvédi Iroda).

Még több Blog

Drónnal fotózni – interjú Radisics Milánnal drónfotózás

Drónnal fotózni – interjú Radisics Milánnal

Így készült: Winkler Nóra egy új élet kezdetén drón

Így készült: Winkler Nóra egy új élet kezdetén

Megjelent a júliusi–augusztusi Marie Claire címlap

Megjelent a júliusi–augusztusi Marie Claire