A divatfotózás nagyágyúi – Harmadik rész

2012. március 30.

Steven Meisel – A divatvilág egyik legsikeresebb fotósa


Steven Meisel Amerikában született, és már fiatalon érdeklődött a divat és a modellek világa iránt. Olyannyira, hogy nem kisautókkal és ólomkatonákkal játszott, hanem megállás nélkül nőket rajzolt, így hát az sem csoda, hogy művészeti iskolákba járt. 12 éves korában találkozott Twiggyvel is, aki nagy hatással volt rá. Mígnem egyszer – amikor már fotózással foglalkozott – készített néhány képet az Elite Model Management modelljeiről, és ezzel beindult azóta is egyenesen felfelé ívelő karrierje.

Első munkáját illusztrátorként kapta a Halstonnál, majd ugyanezzel a foglalkozással helyezkedett el a Parsonsnál. Közben olyan fotósokkal ismerkedett meg, mint Richard Avedon vagy Bert Stern.

Meisel soha nem gondolta volna, hogy egyszer fotós lesz. Majd elkészítette a képeket az Elite Model Management modelljeiről, amelyek a Seventeen magazinhoz kerültek, a lap pedig rögtön állást kínált a kezdő fotósnak. Együtt dolgozott Madonnával, Mariah Carey-vel több albumon is, majd hozzákezdett a divatvilág meghódításához. Versace, Valentino, Dolce & Gabbana, Prada, Louis Vuitton – csak néhány, nagy múlttal rendelkező divatház, amelyeknek a kampányát ő fotózta az elmúlt években.

Ahogyan a legtöbb divatfotós, úgy Meisel is rengeteg modell karrierjét indította be vagy terelgette a csúcs felé. Ilyen volt például Naomi Campbell, de együtt dolgozott olyan nevekkel is, mint Amber Valletta, Coco Rocha, Linda Evangelista, Doutzen Kroes vagy Christy Turlington.

Fényképészetére jellemző, hogy szereti egy-egy történetbe beépíteni fotósorozatát, vagy különböző korszakokra jellemző stílusban lekattintani modelljeit. Például készített már olyan képeket, amelyek a pin-up lányok világába, egy backstage-be vagy a 60-as évekbe varázsoltak minket. Általában az egyszerűségre törekszik.


Meiselnek biztos helye van az amerikai és az olasz Vogue-nál, rengeteget fotóz nekik, a Vogue Paris és a Vogue Italia egyik számában például interjúk is megjelentek vele. Utóbbi 14 oldalas volt, egy retrospektív anyag, amely a magazinnak 20 év alatt készített címlapjait mutatta be.