Feltörekvők: Menyhárt Lia, a FabrikMe alapítója

2018. november 27. |

A FabrikMe dzsungelmintás, ananászos vagy épp pasztellben pompázó textileiben az a legjobb, hogy magyar tervezők mintáit vásárolhatjuk meg minőségi alapanyagokon. Ismerjétek meg Menyhárt Liát, a dizájnert az új márka mögött!

Az első, ami feltűnt, hogy a weblapcímetek .sexy-re végződik. Ez már önmagában elég menő…

Nagyon megosztó pedig! (nevet) Múltkor kivittük a textileket egy kiállításra, ahol kimatricáztuk a weblapcímünket is, ott azért voltak furcsálló arckifejezések. De ez tudatos döntés volt, szerettük volna kiélni magunkat ebben a projektben.

Szóval a márka fontos alapvetése, hogy szexi legyen?

Abszolút, a szlogenünk sem véletlenül a „make your home sexy” lett. Szerintünk az otthon nem csak cuki és barátságos lehet, nyugodtan vihetünk bele valami vadabbat is.

 Szerinted erre mennyire nyitottak Magyarországon?

Amennyire én látom, nem igazán… Például kezdjük ott, hogy nagyon kézenfekvőnek találtam, hogy webshopot csináljunk, végül is az nagyon praktikus és kényelmes egy új márka számára. De úgy tűnik, az online vásárlás egyelőre még nem annyira elterjedt: megfigyeltük, hogy bár elég sokan nézegetik az oldalunkat, egy idő után mindig a kapcsolat fülre kattintanak. Először azt hittük, esetleg írni szeretnének nekünk valamit, aztán rájöttünk, hogy valószínűleg a boltot keresik. Szóval most úgy néz ki, néhány boltban is árulni fogjuk a termékeket.

Meg kérdés, hogy meg lehet-e dönteni az IKEA egyeduralmát?

Mi igazából nem is akarjuk megdönteni. Azért vagyunk különlegesek, mert magyar termékekről van szó, magyar dizájnerek mintáival, hazai gyártással – ezt tudjuk felmutatni. Ha valaki ezt megbecsüli és szereti a dizájner holmikat, annak értéket jelenthetnek ezek a cuccok. Különben sosem fogjuk tudni felvenni a versenyt a Kínában gyártott termékekkel, sem mennyiségben sem árban…

Igen, gondolom, sokakban felmerül, miért kerül ennyibe egy párnahuzat vagy terítő?

Szerintem van érdeklődés és nyitottság még ilyen árak mellett is, csak időre van szükség, hogy kicsit jobban megismerjék a márkát. Ha pedig megismerik, azt is láthatják, hogy az árat egyrészt a minőség, másrészt a készülés körülményei szabják, hiszen ahogy mondtam, itt tényleg teljes mértékben hazai gyártású textilekről van szó.

Miért döntöttetek úgy, hogy megalapítjátok a FabrikMe-t?

Már másfél éve dolgoztam vállalkozóként és kicsit untam már, hogy állandóan az ügyfelek megbízásaiba öntöm a kreatív energiáimat. Olyankor mindig megalkuvás van, maximálisan rá kell hangolódni, hogy ő milyen ember és milyen terméket szeretne. Szerettem volna a saját kis dolgaimmal foglalkozni, ezért először arra gondoltam, csinálni fogok valami nagyon trash-t! Az első koncepcióhoz el is készült a weboldal, de az tényleg elég vadra sikerült és rájöttem, hogy muszáj lesz figyelembe vennem azt is, hogy a termékek eladhatók legyenek. Aztán jött egy rakás munka, a webshopunk meg csak állt, bár végig bennem volt, hogy nem szabadna elengedni, mert egyébként is mindig jól jön egy plusz láb. Végül megpróbáltuk úgy alakítani, hogy benne maradjon az, ami én vagyok, de mégis kicsit érthetőbb, populárisabb legyen a végeredmény.

Pedig ha most ránézek a mintáitokra, abszolút követik az aktuális trendeket. Dzsungel, ananász…

Esküszöm, én már a nagy trend előtt is pálmamániás voltam, imádtam a növényeket, magokról és levelekről is felismerem őket! Kézenfekvő volt, hogy ha amúgy is szeretem őket és még trendik is, akkor előrukkoljunk néhány növénymintával. Különben az is nagyon zavart, hogy rengeteg üzletben látok gagyi, igénytelen növénymintákat. Sokszor volt, hogy nézegettem őket és arra gondoltam, „nem hiszem el, hogy ennél ne tudnánk jobbat csinálni”. A pasztelleket is nagyon szeretem, a legtöbb termékünk olyan, mintha kicsit magamnak csináltam volna őket. (nevet)

Az anyagok tekintetében mennyire fontos nektek a környezettudatosság?

Nagyon! Épp ezért fél évig kerestem a megfelelő gyártót, aki rá tudja nyomni a textilre a mintákat. Fél éven keresztül teszeltünk, megpróbáltuk megtalálni az igazán jó minőségű anyagokat, ami elég bonyolult folyamat volt. Most azt kutatjuk, hogyan tudnánk tengeri hulladékból újrahasznosított poliészterre nyomni.

Milyen újdonságokat terveztek?

Karácsonyra szeretnénk több apróságot tenni a kínálatunkba. Szerintünk gyakran probléma, hogy az ember szeretne valami pici, de különleges dolgot ajándékozni, ami azért mégsem túl drága, szóval kitaláltunk, hogy legyenek neszeszereink. És készülünk egy karácsonyi párnával is!

Hogyan készül el egy mintátok?

Ketten rajzoljuk őket kézzel, digitális táblán, ez többnyire erősen kooperatív folyamat, szóval nem is mindig lehet eldönteni, hogy melyik kinek a mintája.

Egyelőre még továbbra is teljesítesz megrendeléseket a FabrikMe mellett. Mennyi időd jut a márkára?

Az esték és a hétvégék… Egyelőre még elhanyagolt szegény gyerek, de igazi szerelemgyerek, szóval remélhetőleg egyszer ez tölti ki a teljes munkaidőmet. Folyamatos növekedésben vagyunk, úgyhogy ez a végcél. Fél évben belül szeretnénk nyitni a külföldi piac felé is.

Milyen stílusokra, mintákra lehet majd számítani tőletek a jövőben?

Nagyon szeretnék anyagokat keverni, ezt nagyon izgalmas dolognak tartom. Ha a karácsony jól sikerül, szeretnék méterárukat nézni – szerencsére nagyon jó fej a gyártónk, szóval remélhetőleg erre is nyitottak lesznek. Mondjuk lenne egy jutából készült párnánk, ami kapna egy szőrös hátoldalt, így ezek tényleg különleges, exkluzív darabok lennének. Mindig hangsúlyozom egyébként, hogy ezek nem azok a párnák, amikből az ember felvásárol vagy tizet, ezekből egyet-kettőt érdemes venni, hogy legyen valami izgalmasabb a sima párnáink között.

Szerinted hány díszpárnának van hely egy kanapén?

Mindig azt mondom, hogy az a kanpétól függ, de őszinte leszek: én nem szeretem, ha túl sok párna van egy kanapén.

Magad ellen beszélsz!

De várj, legyen csak 2-3 párna, azok viszont ezek legyenek! (nevet) Szerintem a kevesebb néha több, elég lehet mondjuk két egyszínű párna és 1 mintás ahhoz, hogy jól nézzen ki az összhatás.

A párnák mellett vannak más termékeitek is egyébként.

Igen, őket sajnos mindig elhanyagolom valamiért… De vannak asztali futóink, textil szalvétáink, hamarosan pedig a neszeszerek mellett remélhetőleg táskák is érkeznek.

Egy új márka felfuttatásakor a kreatív feladatok mellett üzletasszonynak is kell lenni. Hogy viseled ezt a részét?

Nagyon élvezem! Ezt a részét soha nem tanultam, magam próbáltam kitapasztalni, hogyan kell tárgyalni a gyártókkal, hogyan kell vezetni egy vállalkozást. Egy saját márka létrehozásakor tulajdonképpen a semmiből teremtünk valamit, és ez számomra nagyon izgalmas feladat. Azzal még csak most szembesülök, hogy ez fiatal, szőke lányként nem mindig egyszerű…

Említetted, hogy a webshopon kívül máshol is meg akarjátok majd mutatni magatokat. Hol találkozhatunk majd a FabrikMe-vel?

Remélhetőleg vásárokon és boltokban is felbukkanunk majd, de ezek inkább jövő évben fognak majd megvalósulni. Még tanulunk, kivárunk, próbáljuk magunkat megismertetni az emberekkel.

Fotók: Veszely Dániel

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Karantén után is a kedvenceink: Botás Enikő házi karantén

Karantén után is a kedvenceink: Botás Enikő