Ha visszagondolsz az első produceri munkádra, milyen emlékeket őrzöl róla? Azonnal elfogadtak a kollégák?
Szerintem elfogadtak. Méghozzá, azért, mert nem csinálok úgy, mintha mindent tudnék erről a szakmáról. Bátran vállalom, hogy a férjemmel, Gáborral vagyok egy egész, és együtt dolgozunk. Van, amit én tudok jobban, és van, amit ő. Az Üvegtigris volt az első közös munkánk, a filmben többen voltunk, akiknek az volt az első próbálkozása. Egy vidéki újságíró srác megírta élete első forgatókönyvét, Rudolf Péter megrendezte az első nagyfilmjét, a férjem, Kovács Gábor és Kapitány Iván legyártották az első nagyfilmjüket. Ebbe a csapatba csöppentem bele, és segítettem a filmhez szükséges pénzt összeszedni.
Egyre több sikeres női producer és női rendező van Magyarországon. Ez csak kívülről tűnik így, vagy nagyon is létező trend?
Jó lenne, ha trend lenne, de szerintem még nem tartunk itt. Vannak jó kezdeményezések, de a szakmában még mindig nagyon messze vagyunk az 50 százalékos női jelenléttől. Ez nem azért van, mert a filmes szakma kifejezetten diszkriminatív lenne, hanem azért, mert a munkakörülmények nagyon kemények. Sok helyzetben választani kell munka és család között. A több hónapos forgatások távol az otthontól, a napi 12 óra munka néha kegyetlen időjárás körülmények között, étel-szomjan emberpróbáló feladatok. Sokan emiatt hagyják abba.
Te miben vagy erős? Mi az, ami nagyon jól jön a produceri munkád során?
Jó férjem van, jól választottam. (Nevet.) Nálunk a szakmai tapasztalatot és tudást Gábor hozza, engem viszont nagyon érdekelnek a filmek. Ha nem ebben a szakmában dolgoznék, akkor is érdekelnének. Nekem ez a munka rengeteg örömet jelent. Inkább a forgatókönyv fejlesztésében, az előkészületekben veszek részt, segítem a rendező munkáját, Gábor pedig a gyártással foglalkozik.
Soha nem gondoltál arra, hogy rendezz?
Nem, dehogy. Nincsenek önismereti problémáim. Láttam én már olyan producert, aki elhitte magáról, hogy a rendezéshez is ért. A produceri munkát meg lehet tanulni, de a tehetséget nem. Ha nincs tehetség, a rendező hiába erőlködik, a film nem lesz jó.
Szöveg: László Krisztina
Pataki Ágival a Marie Claire Filmnapok egyik kerekasztal-beszélgetésén is találkozhattok:
április 29., 16 óra: Női jelenlét a magyar filmiparban.
Milyen arányban képviseltetik magukat a nők a magyar filmgyártásban? Havas Ágnessel, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatójával, Pataki Ági producerrel, Divinyi Réka forgatókönyvíróval és Horváth Lilivel, a Szerdai gyerek című film rendezőjével beszélgetünk. A beszélgetést követően, 16.45 órakor a Szerdai gyerek című filmet vetítjük.
Bővebben a Marie Claire Filmnapok progamjáról a képre kattintva olvashatsz!