Biztos sokaknak feltűnt, hogy a kifutók hímzett darabjai és a kirakatokban álló növénymintával díszített buggyos fehér ingek milyen kísértetiesen hasonlítanak a román, szláv vagy akár magyaros népviseletekhez. A Dior például szinte egy az egyben lekoppintota a román népviselet gazdagon hímzett mellényeit és könnyű ingeit, erről pedig sokan úgy gondolták, a luxusmárka ellopja az autentikus népviselet készítőinek érdemeit, ráadásul elveszi a profitot a helyi kézművesektől.
Az mondjuk kérdéses, 2018-ban mennyi profit jutott a népviseletek kevés megmaradt készítőinek, de az tény, hogy a Dior „koppintása” nagyon is jól jött a Bihor nevű falucska lakóinak.
A Bihor márka az autentikus román népviselet megmentésének jegyében lépett fel, elsősorban a Diorral szembehelyezkedve, (és alaposan kihasználva a frappáns áthallást) hogy a profit a hagyományos népviseletek készítőinek jusson. A legerősebb érvük anyagi természetű: a Dior 30.000 euróért árulta haute couture hímzett mellényét, míg a bihor „csupán” 500 eurót kér érte – hogy ez maximum a Dior vásárlóinak tűnik extra kedvezményes árszabásnak, az már tényleg más kérdés.
Emellett persze azt is fontosnak tartják, hogy eredeti, hamisítatlan formájában őrizzék meg a helyi népviseletet, amire kimondottan vicces példa, ahogy a márka egyik varrónője, vagyis egy hetven körül járó román néni sápítozva elmagyarázza, hogy az ilyen mellényhez kötény és lapos cipő illik, nem pedig magassarkú, ahogy a Dior kifutóján látni lehetett.
#Dior vs #BIHOR: Nu degeaba se spune că veșnicia s-a născut la sat 🙂 #Autentic: http://www.bihorcouture.com#traditii #ardeal #radacini #romaniafrumoasa #beius #avemcuce #mostenire
Közzétette: Adriana Mihaela Popus – 2018. június 20., szerda
A hozzá hasonlóan bájos nénikkel reklámozó Bihor bomba siker lett, már az első hónapban annyi előrendelést kaptak, ami 4.5 év munkájának költségeit fedezte, a darabokat pedig elkezdték viselni a divatmániás influencerek is. Hamarosan már a Forbes is beszámolt a divatiparba betörő román nénikről, akik végül még a Párizsi Divathétre is kijutottak, hogy még az extremitáson edződött fashion weeken is csodabogárként fotózza őket a divatvilág krémje.
A márka „dizájnerei” egytől-egyig helyi kézművesek: Dorina Hanza, Gladi Dogaru és Ana Popa, akik még nagyszüleiktől tanulták az eredeti mesterséget és tényleg nehéz nem rajongani a minimalista honlapon bemutatott őszinte, ráncos arcokért. A kollekcióban találunk „chocker” nyakláncokat és kendőket, karkötőt, kitűzőt és mellényt is. Ezeket egyelőre a honlapon lehet előrendelni, persze a robbanásszerű népszerűség után kérdés, hogy mennyi időt kell várnunk, míg elkészül egy-egy darab.
Persze ne legyenek illúzióink, ehhez az egészhez kellett a projektet felkaroló Beau Monde divatmagazin, egy vérprofin összerakott videó és egy ugyanilyen honlap, szóval majdnem annyi „megcsináltság” és marketingtevékenység, mint amennyivel a Dior is operál. Valószínűleg ugyanolyan profi és jól fizetett team áll az előtérbe tolt bájos idős arcok mögött, akik ugyanúgy csak a brand elemei, mint a 100 százalékos lenvászonból készített fehér ingek. Bőven vannak még ez alatt lépcsőfokok a vásárokban árusító néniken keresztül a budapesti főtereken ácsorgó erdélyi asszonyokig, akik nem szerepelnek több milliós nézettségű videókban és akik valószínűleg kiugranának a bőrükből, ha sikerülne 500 euróért eladniuk egy mellényt. Ez némiképp kérdésessé teszi a Bihor autenticitását, miközben persze nyilvánvaló, hogy reklám nélkül az erdélyi nénik ácsoroghatnak tovább a budapesti köztereken. A Bihor tehát majdnem ugyanúgy használja (ki) az eredetiség narratíváját és a helyi folklórt, mint a nagy márkák, de ettől függetlenül azért igenis szerethető marad. És ha az a profit tényleg néhány helyi néninek megy, akkor végül is megérte a dolog.