Kozmikus utazás és gyerekkori emlékek – bemutatkozik a st.rk – Atelier Fanni Stork ékszermárka

2024. október 06.
Bemutatkozott a st.rk – Atelier Fanni Stork első ékszerkollekciója, amit a gyerekkori emlékek, egy ókori kézműves technika és a kozmikus utazás gondolata inspiráltak.

„Mindig is lenyűgözött az ékszerkészítés művészetének az a sajátos íve, melynek során az anyag forró, folyékony halmazállapotából szilárddá válik, formát ölt az alkotó kezei között, majd onnan kikerülve valaki beleszeret, viselni kezdi, kialakul egyfajta kötődése a tárgy iránt és többé nem szeretné elengedni azt. Az ékszer nem tűnik el. Ha úgy akarjuk, örökké fennmarad” – meséli Stork Fanni, a st.rk – Atelier Fanni Stork ékszermárka megálmodója. 

A Budapesten élő és alkotó aranyműves-ékszertervező számára különleges jelentőséggel bír a tárgykultúra és az esztétikum. Minden egyes st.rk darab egyedi tervezésű és kis szériás. A modern és régi technológiák jegyei egyaránt fellelhetők az ékszerekben, melyek kidolgozása Fanni gellérthegyi műhelyében történik. 

Az alkotó figyelme elsősorban a természetes jegyek és a nyerseség felé fordult, ezek a jellegzetességek visszaköszönnek a tárgyak formavilágában, textúrájában és a felhasznált anyagokban is. A nyers kristályok és drágakövek, az aszimmetrikus idomok, az optikai harmóniák és a szimbolikus esztétikai világ különleges utazásra hívják az ékszerek viselőit. 

Cosmos – A st.rk első kollekciója a világegyetemből merítkezik

Stork Fanni találkozása az ókori művészetben fogant granulációs technológiával elemi erővel hatott képzeletére. (Az eljárás során apró, magas finomságú ezüst- vagy aranygolyócskákat speciális eljárással rögzítettek egymáshoz, vagy homogén nemesfém felületekhez.) A kollekció jelentős részének formanyelvét ez a technika ihlette, melyet továbbgondolva és modern köntösbe bújtatva, a különböző méretű golyócskák amorf testekké formálódnak Fanni alkotói kezei között. Az így létrejövő látványról könnyű a csillagok világára asszociálni. A kollekció további darabjaiban is visszatérő motívum a gömb forma, és fel-felbukkannak a csillagos eget idéző, drágakövekkel pettyezett, domború felületek.

Az, hogy a művészettörténet granulációs díszítésű tárgyi emlékei a csillagok világát idézték fel az alkotóban, egy újabb, személyes inspirációs gondolatkört emelt be a tervezési folyamatba. Az ékszerek tervezésekor Fanni előtt megelevenedett a kép, ahogy édesapja kézen fogta és lesétáltak a csillagvizsgálóba pásztázni az eget. A kollekció ebből a gyermekkori emlékből is táplálkozik. „Szerettem, ahogy a megfoghatatlan és félelmetesen bonyolult kozmikus világmindenségről beszél, akkor is, ha nem sokat értettem belőle. Amíg mesélt, tudtam, hogy mint minden mást, ő ezt is érti, így a mi kis világunkban minden rendben van.” 

Carl Sagan amerikai tudós Kozmosz című ismeretterjesztő dokumentumfilm-sorozata szintén visszatérő gyermekkori emlék, amely felnőttként újranézve tökéletes inspirációs táptalajt jelentett az alkotó számára első kollekciójához. Stork Fanni itt találta szemben magát a kozmikus utazás gondolatával, amely aztán nem hagyta nyugodni.

Stork Fanni, a tervező

Mindezek mellett az egész koncepciót körüllengi egy a tervező számára különösen fontos, de mindannyiunkat egyformán érintő, egzisztencialista filozófiai gondolat.

„Gyakran rajtakapom magam, hogy azon tűnődöm, milyen kár, hogy ennyit szorongunk. Annyira a Földön járunk, annyira befelé fordulunk, annyira a saját külső és belső háborúinkat vívjuk fizikai és földrajzi értelemben is, illetve az individuum szintjén is, nap mint nap, hogy észre sem vesszük, mennyire aprócska, törékeny, mulandó és rövid ez az itteni létünk. Ha azonban elképzeljük, hogy elrugaszkodunk a Földtől, elemelkedünk, és egy pillanatig globalitásában tekintünk az emberi életre, lehetőségünk nyílik észrevenni, hogy nemcsak problémáink, de mi magunk is milyen parányiak vagyunk – eltörpülünk gondjainkkal együtt. Ez a gondolat segíthet zárójelbe tenni mindennapi szorongásainkat is. Amikor megfeledkezünk aggodalmainkról, szabadabbnak érezhetjük magunkat. Célom ezt a szabadságérzést kiváltani az ékszerek viselőiből.”

Ezeknek az ingereknek, élményeknek, impulzusoknak a kölcsönhatásaként született meg az alkotóban a csillagközi utazás ötlete. „Arra gondoltam, kísérletet teszek rá, hogy a csillagok közé repítsem magunkat, hogy egy pillanat erejéig megfeledkezhessünk mindennapi szorongásainkról, gondjainkról. A fém örök, így ezek az ékszerek is. Igazak, őszinték és időtlenek, tehát küldetésük is lehet. Milyen izgalmas lenne, ha a magunkon hordott ékszerekre pillantva sikerülne figyelmen kívül hagynunk azt, ami épp zavar vagy nyugtalanít minket! Vesszünk el egy kicsit a hatalmas távolságokban, léptékekben, mértékekben. Kalandozzunk el és próbáljunk meg eltávolodni mindattól, ami bánt, mert innen nézve szinte nem is látszik. Kozmikus utunk állomásai csillagok csoportosulásai, melyeket egy-egy ékszer testesít meg. Minden tárgy valamely csillagképről kapta nevét. Ékszerről ékszerre engedjük, hogy átjárjon bennünket a gondtalanság. Ha csak egy pillanatra sikerül megfeledkeznünk aggodalmainkról, és átélni, milyen felszabadító is ez, az ékszerek teljesítették játékos küldetésüket.”

A st.rk csillagok ihlette kollekciója nem divatékszerekből áll, hanem ezüstből és aranyból megformált, drágakövekkel díszített kompozíciókból.

Egymásra halmozható, de külön-külön is hordható, filigránabb „stackable” gyűrűket, robusztusabb és komplexebb „statement” gyűrűket, kombinálható, darabonként megvásárolható „mix & match” fülbevalókat és ezekre rímelő nyakláncokat fognak viselni azok, akik beszereznének maguknak egy-egy st.rk ékszert.