Az Il Bacio Művészeti Gyűjteményben a Turner-díjas Grayson Perry és a „performanszművészet nagyasszonyaként” emlegetett Marina Abramović mellett vagy húsz hazai és külföldi kortárs alkotó művei találhatóak meg. Az áruház novemberben debütáló, „Párbeszédben az áruházzal” című eseménysorozatának keretében a műgyűjtemény neves szakértők tárlatvezetésével és előadásaival egybekötve is megtekinthető.
Brückner János, Miss Urbino
„A gyűjtés során az elsődleges célunk az volt, hogy párbeszédet teremtsünk a divattal. Az öltözködés az önreprezentáció egyik elengedhetetlen eszköze, így rendkívül fontos volt számunkra, hogy a kiállított műalkotások napjaink lényeges, a társadalmi szerepekkel kapcsolatos kérdéseire reflektáljanak. Meghatározóak ezek között is a feminista diskurzusra épülő munkák” – magyarázza Nemes Attila, a műgyűjtemény kurátora. Nem véletlenül kapott helyet a gyűjteményben az önvallomásokból táplálkozó műveiről ismert Tracey Emin egyik neoninstallációja, Cindy Sherman saját önarcképével díszített porcelánkészlete, illetve Marina Abramović „Kitchen” című portréfotó-sorozatának egyik darabja.
Az Andrássy út, illetve az áruház épületének kulturális öröksége szintén meghatározó volt a gyűjtemény összeállításakor. „Az il Bacio di Stile – csakúgy, mint az áruháznak otthont adó neoreneszánsz épület – egy új, formabontó vízió mentén született. Grayson Perry provokatív kerámiája és Brückner János ceruzarajzai tökéletes összhangot alkotnak ezzel a környezettel” – vélekedik a művészettörténész. A gyűjteményből természetesen a magyar alkotók sem maradhattak ki; Vass Viola szobrász, Kupcsik Adrián festőművész és a legendás divatfotós, Martin Munkácsi művei például szintén megtekinthetők az áruházban.
Az áruház falain elhelyezett több száz fotó közül emellett nem egy Magyarország és a nemzetközi divatvilág több évtizedre visszanyúló összefonódását tükrözi. Különösen gazdag forrást jelentett ebből a szempontból az 1960-as és 1970-es évek bőséges divatfotóanyaga, mely egészen idáig szinte teljesen ismeretlen volt a nagyközönség számára. „A szocialista korszakban a hazai könnyűipar – főleg a textilipar – legnagyobb felvevőpiaca nyugaton volt, és a budapestiek is igyekeztek lépést tartani a nemzetközi trendekkel. Ezt az időszakot az archív fotókon keresztül szerettük volna feleleveníteni” – teszi hozzá a kurátor.
Grayson Perry, Anger Work
A gyűjtemény további érdekessége, hogy – az áruház nyitvatartási idején belül – bárki bármikor megtekintheti, november 7-én azonban az érdeklődők akár szervezett tárlatvezetés és művészettörténeti előadások keretében is megismerkedhetnek az alkotásokkal. „A célunk az, hogy az il Bacio di Stile ne csupán áruházként, hanem egyfajta kortárs kulturális központként is funkcionáljon. Ebben a divat, a művészet és a gasztronómia egyformán fontos szerephez jut” – hangsúlyozza Küttel Gábor, az il Bacio di Stile marketing és kommunikációs vezetője.