• Dupláz az MSMS Tudáspont: ebben a tanévben több mint ezer felsős diák, és már tanárok számára is elérhetők az interaktív természettudományos foglalkozások.
• Az oktatási program új tematikájával, a látással csatlakozik A Fény Nemzetközi Éve 2015 eseménysorozathoz.
• Ma Magyarországon az iskolás gyermekek 10-15 százaléka rövidlátó, a képernyők folyamatos közelnézésre kényszerítő hatása miatt.
2015. október 7., Budapest – A 2015/16-os tanévben, kibővített formában kezdi meg a Bayer Hungária „Making Science Make Sense“ (MSMS) Tudáspont oktatási programját, amely csatlakozik az MTA által gondozott A Fény Nemzetközi Éve 2015 eseménysorozathoz is. Ennek jegyében a 10-14 év közötti tanulóknak szervezett foglalkozások és az interaktív kísérletek a látásra, a szem felépítésére és működésére fókuszálnak. Az előző tanévben nagy sikerrel zárult természettudományos és egészségedukációs oktatási program idén már dupláz: a 40 workshopon több mint ezer diák vehet részt; és idén a program kiegészül tanárok számára szervezett foglalkozásokkal és egy utazó workshoppal is.
A programindító sajtóeseményre – melynek helyszíne a programsorozatnak is helyet adó Láthatatlan Kiállítás – meghívást kapott Prof. Dr. Kroó Norbert akadémikus, A Fény Nemzetközi Éve MTA Programbizottságának elnöke; Dr. Keserű György Miklós, az MSMS szakmai védnökségét idén is ellátó MTA TTK főigazgatója; Dr. Knézy Krisztina szemész, gyermekszemész szakorvos és a BME Szent-Györgyi Albert Szakkollégium fiatal kutatói.
A Bayer Hungária hazánkban tavaly októberben indította – a nemzetközi szinten több mint húsz éves múltra visszatekintő – „Making Science Make Sense” (MSMS) Tudáspont oktatási programját, amely idén csatlakozik A Fény Nemzetközi Éve 2015 eseménysorozathoz is.
Az MSMS program célja, hogy tapasztalati, élményalapú tanulással népszerűsítse, közelebb hozza és érhetőbbé tegye a természettudományokat (azon belül is elsősorban a biológiát és a kémiát) a diákok számára, és sajátos módon összekapcsolja ezeket az egészségtudatos élet és az egészségmegőrzés kérdéseivel. A program további célja, hogy hatékonyan támogassa a tanárok erőfeszítéseit, valamint egyszerűen megvalósítható, mégis látványos, érdekes kísérlet-ötleteket biztosítson a számukra mindennapi munkájukhoz.
A 2014/15-ös eredményekről:
Az előző tanév foglalkozásai során kiderült, hogy a programra regisztrált iskolák nagy részében félévente csupán néhány alkalommal van lehetőség a gyakorlatban is kipróbálni a tanultakat, pedig mind a diákok, mind a pedagógusok részéről lenne erre igény. Az osztályokat kísérő tanárok szerint éppen ez a program egyik nagy előnye, hogy lehetőséget teremt a gyakorlati ismeretszerzésre.
A 2014/15-ös mérleg: 20 tudományos diák workshop, 500 tanuló és kísérő tanáraik, 1800 perc kémiai kísérlet. A workshopokat követően a diákok kétharmada sokkal érdekesebbeknek ítélte meg a természettudományos tantárgyakat, mint előtte.
A 2015/16-os tanév programjáról:
A program idén dupláz: 2015. októbertől 2016. júniusig a tavalyi 20 helyett már 40 workshopon vehetnek részt a 10-14 év közötti osztályok és szakkörök. Az ingyenes, élményalapú, interaktív workshopokon várhatóan a tavalyi kétszerese, vagyis több mint 1000 felső tagozatos általános iskolás vesz részt. Ahogy az elmúlt évben, a workshopokon maguk a diákok is belebújhatnak a kutatók bőrébe: laborköpenyt, szemüveget és kesztyűt ölthetnek és a tantermi oktatás keretein kívül szerezhetnek bővebb, gyakorlati ismereteket.
A tanároktól kapott visszajelzésekre és a nagy érdeklődésre való tekintettel a Bayer az idei évben már tanárok számára is elérhetővé tette az interaktív foglalkozásokat. Összesen közel 50 szaktanár és szaktanácsadó vehetett részt az MSMS Tudáspont programjára épülő, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szervezésében, az MTA TTK épületében megrendezett, kétszer egy napos, az MTA TTK kutatólaboratóriumának megtekintésével egybekötött mélyítő képzésen.
A látványos kísérleteket – mint például a Süvöltő lángcsóva vagy a Fényre pukkanó lufi nevet viselő kísérleteket – ezúttal is a Budapesti Műszaki Egyetem Szent-Györgyi Albert Szakkollégium önkéntes fiatal kutatói dolgozták ki és ők is mutatják be a diákoknak és tanároknak szervezett workshopokon egyaránt.
A 2015/16-os tanév MSMS programját az Európai Fizikai Társulat által kezdeményezett A Fény Nemzetközi Éve inspirálta. Ezért az iskolákban zajló természettudományos órákat hatékonyan kiegészítő, október 6-án indult interaktív foglalkozások fókusza most a fény, a látás, a szem működése és funkciója, valamint a vizualitás lesz.
Prof. Dr. Kroó Norbert akadémikus, az MTA Programbizottságának elnöke a sajtótájékoztatón elmondta, hogy A Fény Nemzetközi Éve egy olyan eseménysorozat 2015-ben, amelyet az Európai Fizikai Társulat kezdeményezésére, az UNESCO és az ENSZ támogatásával rendeznek meg. A kezdeményezés felhívja a figyelmet arra, milyen fontos szerepet játszik a fény és a fénnyel kapcsolatos technológia az életünkben. A nemzetközi rendezvénysorozathoz Magyarország is csatlakozott, amelynek koordinálását az MTA Programbizottsága végzi. A professzor hozzátette: „Örömmel üdvözöltük a Bayer MSMS Tudáspont csatlakozását A Fény Nemzetközi Évéhez, hiszen kiemelten fontos, hogy a „fényes” eseményeken a tanuló ifjúság aktívan részt vehessen, különösen, mert hazánk nemes hagyományokkal büszkélkedhet az optikai tudományok területén is“.
Az MSMS Tudáspont Természettudományos és Egészségedukációs Oktatási Program szakmai védnökségét ezúttal is az MTA Természettudományos Kutatóintézet látja el. Dr. Keserű György Miklós, az MTA TTK főigazgatója az együttműködéssel kapcsolatban elmondta: „Az idén is szívesen vállaltuk a szakmai védnökséget, hiszen az MSMS egy hosszú távú, több lábon álló program. Ahogy közintézményként nekünk is, ennek a programnak a középpontjában is a tudományos ismeretterjesztés, a fiatalok természettudományok iránti érdeklődésének fokozása, valamint a kutatói pálya népszerűsítése áll.“
Dr. Knézy Krisztina szemész, gyermekszemész szakorvos, a Semmelweis Egyetem klinikai szakorvosa a fény és látás témaköréhez kapcsolódva kiemelte: „Ma Magyarországon az iskolás gyermekek 10-15 százaléka rövidlátó és várhatóan 5 év múlva a Föld lakosságának harmada lehet az. Ennek egyik legfőbb oka az egyre gyakrabban használt számítógép, okostelefon, tablet folyamatos közelnézésre kényszerítő hatása, vagyis a szem alkalmazkodási görcse. Szakemberként azt javasoljuk, hogy menjenek a gyerekek többet a természetbe, mert ott kevesebb kényszer-inger éri a szemüket. Amikor sok közeli feladatot kell végezniük, tartsanak óránként 10 perc szünetet.”
Az MSMS Tudáspont helyszíne – az új tematikai elemhez méltóan – a Millenárison található Láthatatlan Kiállítás, amelyet a foglalkozásokon részt vevő csoportok a kísérlet-bemutatók után egy vezetett túra keretében, ingyenesen látogathatnak meg.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) második éve nyújt jelentős segítséget a program szélesebb körű szakmai népszerűsítésében annak érdekében, hogy minél több szaktanárhoz eljusson az ingyenes program híre. Annak ellenére, hogy idén dupla annyi foglalkozás érhető el, mint tavaly, a Bayer így is teltházra számít.
Az MSMS program azokra is gondol, akik nem jutnak el a workshopokra: osztállyal, szakkörrel vagy egyénileg bárki megtekintheti a látásról és az emberi szervezetről készült kisfilmeket a Láthatatlan Kiállítás területén kiállított interaktív installáción. Ezen felül idén a program részeként elindul az MSMS Tudáspont Utazó Workshop is. Azok a szaktanárok, akik a program hivatalos honlapján megtalálható, folyamatosan bővülő MSMS Tudásbázis kísérleteiből legalább egyet elvégeznek az osztályukkal, ezt dokumentálják és elküldik a megadott elérhetőségekre, sorsoláson vesznek részt. A nyeremény maga az MSMS Tudáspont Utazó Workshop, ami azt jelenti, hogy a projekt „házhoz megy” a nyertes általános iskolához, és a diákok a saját tantermükben tekinthetik meg az MSMS Tudáspont kísérleteit.
„A Bayer közel 300 társadalmi felelősségvállalási programot támogat globálisan. Ezen belül az egyik hazai projekt a magyarországi oktatási rendszert támogató és azt kiegészítő MSMS Tudáspont. Szeretnénk, ha minél több iskoláshoz és tanárhoz eljutna a tudás megszerzésének, a természettudományok iránti érdeklődés növelésének ezen alternatívája.” – mondta a programindító sajtóeseményen Alföldi Mária, a Bayer Hungária kommunikációs igazgatója.