Vasárnapig még jó néhány filmet elcsíphetünk a Verzió dokumentumfilm-fesztiválon – és bivalyerős az idei válogatás. Irány a mozi!
Jólesik időnként az öltönyös szuperhősöket, ficsúrokat, hosszú combú bombázókat és a mérhetetlen cukiságot takaréklángra parancsolni – az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm-fesztivál idén is a „világtermés” javából válogatott. És vasárnapig még rengeteg filmet meg tudunk nézni a Toldi, a Művész és a Cirko mozikban. (Jegyvásárlás szigorúan csak a helyszínen, és időben! Telefonos jegyrendelésre sajnos nincs lehetőség.) Ajánlunk néhány kivételesen érdekeset.
13 éves szibériai kislány Tokióban. Állítólag a japán piac az ilyen arcokat keresi, bájos, fiatal, ártatlan. Nadja mindenki szerint ígéretes modellkarrier előtt áll, aztán a harmadik, tenyérbe temetett zokogás után inkább hazamenne. Az őt felhajtó ügynök-exmodell egy csupa üveg amerikai álomotthont két meztelen műanyag babával oszt meg, az ő hasából egyelőre csak miómát műt ki az orvos. A Kislányok a kifutón című film messze túllép a demagóg alaptételen, miszerint a divatvilág csillogó kulisszái mögött csak drogot, rivalizálást, ám cserébe sok pénzt találunk – ebben a filmben egyiket sem –, ennél sokkal ijesztőbb helyekre kalauzol el minket a rendező kamerája. Olyanokra, ahol csak dermesztő magányt és feneketlen kulturális szakadékot találunk (péntek, Cirko, 16.30 és vasárnap, Művész, 17.45).
A luxuslábbelik mítosza egyre csak erősödni látszik – a felhalmozott cipőgyűjtemény lassan a műgyűjtemények értékével vetekszik –, egy-egy jó nevű párocska igazi presztízsholmi, nem nagyon számít hát, hogy az árcédulán hány számjegyű az összeg. A Ha a cipőm mesélni tudna című filmben itt a vissza nem térő alkalom, hogy kövessük a drágaságok útját a legeldugottabb kínai falvakból a manhattani patinás luxusüzletekig, a bőrművestől a szupermodellig. Mindenkit megismerünk, akinek köze van a méregdrága tűsarkakhoz (péntek, Toldi, 22.15 és szombat, Cirko, 16.30).
Vajon hogy zajlik egy tehetségkutató rapverseny a tököli fiatalkorúak börtönében? Egyáltalán mi szükség rá? Mi előzi meg, hogy készülnek fel, kik neveznek, és miért éri meg a személyességet, a hétpecsétes tabutémákat, a haragot színpadra vinni? Figyelem, hazai vonatkozás: a Börtön rap című, közel egyórás filmet Papp Bojána rendezte, és mindössze egyszer, szombaton, 16.15-kor vetítik a Toldi moziban.
A www.verzio.org oldalon érdemes még szemezgetni a jobbnál jobb dokumentumfilmek között – idén ráadásul „Fókuszban Oroszország”, válogatott ínyencségekkel.