Márciusi lapszámunk fotóriportjában hat magyar ismert nőnek varázsoltunk férfiarcot – a végeredmény Petrilla Orsolya sminkmestert dicséri.
A honlapodon olvastam, hogy a véletlen hozta, hogy sminkes lettél: egy gyereknek készítettél arcfestést. Festesz még gyerekarcokat?
Már nem, csak nagyon ritkán, de valóban így indult az egész, 15 évvel ezelőtt. 16 éves voltam, amikor a kezembe került egy arcfestő készlet, és meghozta a kedvemet egy sminktanfolyam elvégzéséhez. Találtam is egy filmes maszkmestert, jelentkeztem a képzésére, de a szüleim egyáltalán nem támogatták az ötletemet. Nem adtam fel, végül saját magam kerestem meg a pénzt a tanfolyamra, több száz gyerekarc kifestésével.
Magyarországon te honosítottad meg az Airbrush sminktechnikát.
Körülbelül kilenc éve ismertem meg a technikát, először a testfestés kapcsán. Ez egy kis kompresszorral működő festékszóró pisztoly, amellyel sokkal gyorsabban és egyenletesebben lehet dolgozni. Később Londonban, egy szakmai kiállításon szembesültem azzal, hogy ez a technika a sminkelésben is új távlatokat nyit. Élőben retusálhatunk ki vele minden bőrhibát, miközben a smink természetes hatású és leheletvékony marad. Akkor sokféle anyagot magammal hoztam, és azonnal kísérletezni kezdtem, majd fokozatosan beépítettem a saját munkáimba az Airbrush használatát. Fotózásokon, forgatásokon, színházakban ismerték és szerették meg a közreműködésemmel ezt a technikát, majd létrehoztam Magyarország első Airbrush-sminkstúdióját, ahol már három éve tanítom is az eszköz használatát sminkeseknek, kozmetikusoknak.
És hogyan kezdtél el filmekben is dolgozni?
Annak ellenére, hogy már 16 évesen egy filmes maszkmesternél tanultam, és minden érdekelt, ami a szakmával kapcsolatos, nem igazán gondolkodtam a filmezésben. Mindig szerettem, amit éppen csináltam, és tudtam, hogy egy nagyobb film mellett ezeket a sminkes munkákat nem lehet megtartani. Egészen addig ragaszkodtam ehhez, amíg meg nem tapasztaltam, hogy mit tud adni egy nagy film… Brad Pitt zombis filmjéhez (World War Z) hívtak, mert Airbrusht is használó sminkeseket kerestek a zombik festésére. Végül mégse várták el, hogy ezzel a technikával dolgozzunk, de én elkezdtem kombinálni a hagyományos és az Airbrush technikát, próbálgattam, kísérleteztem, és ez nagyon jól bevált, a külföldiek is felfigyeltek a végeredményre. Imádtam a zombikat festeni, és éreztem, hogy kezdek beleszeretni a filmezésbe. Még sohasem dolgoztam ekkora csapatban, sok külföldi maszkos volt itt, Európa legjobbjai.
Elek Zoltánnal a fotózáson |
Dolgoztál a Die Hard legújabb részében is.
Igen, a zombis film után folytattam a tanítást, de az élet megint a filmezés felé sodort, és a Die Hard 5 forgatásának közepébe csöppentem. Először csak a legelső napra hívtak egy konkrét feladatra, megint az Airbrush miatt. Akkor érkezett Los Angelesből Gerald Quist, a vezető maszkmester, aki Bruce Willis sminkese is, és Elek Zoltán, az egyetlen magyar származású Oscar-díjas maszkmester. Geraldnak nagyon tetszett az UV-smink, amelyet készítettem, de a kamera előtt véletlenül elkente, és Zolival éppen azon tanakodtak, hogyan javítsák ki, amikor szóltam, hogy itt egy mini kompresszor a táskámban, amivel pár pillanat alatt meg tudom oldani. Így is lett. Csodálkoztak, ők még ilyet nem is láttak. Mondtam, hogy pedig onnan jön, ahonnan ők is. (Nevet.) Kérdezgettek még, és – bár én ezt akkor még nem tudtam – eldöntötték egymás közt, hogy ott tartanak. Végül mind a 80 napot végigdolgoztam velük. Ma sem tudom pontosan, hogy mit láttak meg bennem, talán azt, ami miatt valamikor ők is elkezdték ezt a szakmát. Jól tudják, mit jelent valóban akarni, és már szinte megszállottként csinálni ezt.
Gondolom, rengeteget tanultál közben.
Igen, próbáltam mindig nyitott maradni, befogadni minden újat, amitől fejlődhetek. Ők pedig adtak, nagyon sokat. Olyan dolgokat kaptam szakmailag és emberileg is, amelyekért nem lehetek elég hálás. Szívesen osztották meg a tudásukat, inspiráló volt a közös munka, a szemléletük, a hozzáállásuk. A konkrét technikáknál maradva pedig: az egyik ilyen segítségével készült most a Marie Claire fotóriportjához is Winkler Nóra szakálla.
Ha én férfi volnék – Karafiáth Orsolya, Winkler Nóra, Demcsák Zsuzsa |
Szakmailag mi a legnagyobb álmod?
Ezen az úton szeretnék tovább haladni, és minden olyan lehetőség érdekel, amellyel fejlődhetek. Most például maszkos továbbképzéseket indítunk a sminkstúdiómban, ahol Magyarország legelismertebb maszkmesterei oktatnak.
Az élet más területein is ilyen precíz vagy?
Néha talán túlságosan is. Hajlamos vagyok belemerülni a részletekbe, a lehető legtökéletesebb megoldásokat keresem, és magamból is próbálom kihozni a maximumot. Nálam például mindig minden van, mindenből legalább egy miniváltozat. Amikor Provence-ban forgattunk, az egész stáb azon nevetett, hogy nem tudtak olyat kérni, ami ne lett volna a táskámban.
Szerző: Tóth-Szántó Krisztina
Kapcsolódó bejegyzéseink:
Karafiáth Orsolya: „Szoknya, szoknya, szoknya”
Péterfy Bori, maga a rock’n’roll
Szöllősi Györgyi: „A kislányom nem örülne, hogy férfinak lát”
Winkler Nóra: „Az autóm egy mozgó szekrény”