Talán sosem voltunk ennyire trendközpontúak, mint manapság. Kiemelt figyelmet fordítunk az öltözködésünkre, hogy megmutassuk, divatosak vagyunk. Vagy stílusosak. De hogyan látja ezt a szakértő, aki tudja, hogy a stílus örök és a divat változó? Erről beszélgettünk Schiffer Miklós stílustanácsadóval, aki több, mint húsz éve foglalkozik az emberek megjelenésével.
Hogyan választotta ezt a szakmát?
Tizennyolc évesen, a jogi egyetem mellett kezdtem el dolgozni a Pierre Cardinnél. Hamar kiderült, hogy a habitusom miatt nem vagyok igazán alkalmas erre a pozícióra, ezért tanácsadóként foglalkoztattak tovább. Ez az időszak volt az első divattal kapcsolatos, meghatározó élményem. Innentől kezdve érlelődött bennem az elhatározás, hogy a jogi szakma helyett, inkább ezt a pályát válasszam. Később kipróbáltam a tervezést is, de az elmúlt húsz év úgy hozta, hogy inkább kereskedtem a divattal, így nemcsak beszélek róla, de tudom mi az, ami a gyakorlatban működik. Igaz, a mostani nehéz piaci helyzetben nem könnyű az exkluzív, finom darabokat eladni.
Miben látja a különbséget aközött, hogy valaki divatos vagy stílusos?
Giorgio Armani egyszer azt mondta: „A stílus az egyetlen olyan igazi luxus, amit bárki megengedhet magának, függetlenül attól, hogy mennyi pénze van.” A stílusérzék velünk születik, és ha nem is vagyunk tehetségesek benne, fejleszthetjük. Ez igazából intelligencia kérdése. Divatos az, aki – kritikával vagy anélkül –, mindig a legújabb trendeket követi, mert számára ez a legfontosabb. Míg egy stílusos embernek az, hogy emlékezetes legyen. És ez nagy különbség. Egy stílusos férfi vagy nő, tudja, hogy mi áll jól neki, mi az amit tökéletesen tud viselni. Abban az országban ahol a szellemi elit, az értelmiség, az ország vezető személyiségei nem az emlékezetességükről híresek, ott nyilvánvaló, hogy ez az egész stílus kérdés egy nehezen átvihető fogalom. Sajnos a mai fiatal generációnak nincsenek olyan közismert példaképeik, akikre felnézhetnek vagy követhetik a stílusukat. És ez kiábrándító.
A stílustanácsadó szemével milyen egy szép pár? Mik az összeöltözés szabályai?
Ha alkalmi eseményre van meghívásunk, akkor illik figyelembe venni a másik öltözetét és elegánsan felöltözni. Persze, ez alapvetően nem ruha kérdése. Az elegancia egy attitűd, ami vagy megvan valakiben, vagy nincs. Egy párnak az ékköve a nő, így a férfinak az ő ruhájához kell igazodnia. A leggyakoribb hiba, mikor egymás színeit veszik fel: ha a nőn világoskék ruha van, akkor a férfin világoskék nyakkendő vagy ing. Ez nem egymáshoz öltözködés, hanem egymásra öltözés. De ha emögött van egy szándékféle, az már jó, mert legalább foglalkoznak a kinézetükkel. Az összeöltözés lényege az, hogy kapjuk el a hangulatot, és úgy alakítsuk egymáshoz a ruháinkat. Sajnos sokszor úgy érzem, leginkább a férfiaknál, hogy csak benyúlnak a szekrénybe és leemelik ami a legfölső polcon van.
Hogy állunk világviszonylatban? Diktáljuk vagy utánozzuk a divatot?
Egyrészt nagyon tisztelek mindenkit, aki ebben gazdasági helyzetben divattervezésre adja a fejét. Másrészről úgy érzem, hogy a mai divattervezők elképzelései sokszor távol állnak a valóságtól. Művészetként tekintenek a ruhatervezésre, pedig igazából az egy alkalmazott művészet. Ha olyan darabokat kreálnak ami nem tetszik az embereknek, akkor nem tudnak eladni és életben maradni az amúgy is szűk piacon. Megértem a művészetüket, de én inkább kommerciálisan gondolkodom és abban hiszek, amit el lehet adni. A nőknek egy jó blézer és egy jó nadrág kell, amiket a mindennapokban is tudnak viselni. Vannak azért olyan ifjú tehetségek is, akik különleges és szép dolgokat csinálnak. Nemrég voltam egy divatshow-n, ahol a régi nevek mellett feltűnt egy új tervező páros – a Triumph versenyén 2011-ben első helyezést nyert Bódis Boglárka és Gajer Emese – márkája, az Elysian. Nagyon tetszett az a törékeny és feminin kollekció amivel színpadra léptek. Azt hiszem ők tényleg beszélik a hétköznapi nők nyelvét. Vannak persze még mások is, akik sikkes és szép holmikat terveznek, de neveket inkább nem mondok, mert attól vagyok független, hogy senkit nem sztárolok. Mindent összevetve, sajnos mi nem tartozunk és nem is fogunk soha a divatdiktáló országok közé tartozni.
Idén készül-e új könyvvel?
Két könyvön is dolgozom. Az egyik a hálózatépítő üzletben – Multi Level Marketing (MLM) – résztvevőknek szóló stílustanácsadó könyv lesz. Ez egy dinamikusan fejlődő iparág, ahol fontos, hogy a komoly hálózatépítők elsajátítsák az üzleti helyzetekben követendő szabályokat, és a stílusos megjelenést. Ez várhatóan tavasszal kerül a boltokba. A másik a Stílusos Nő, mely az első, 2002-es kiadás frissítése lesz. Munka közben azonban rájöttem, hogy ez nem egyszerű feladat. Az eltelt tizenegy évben az alapok nem változtak, viszont a szemlélet igen. Megjelent ugyanis a casual életérzés, ami a 2002-es könyvemben még csak egy fejezet volt, most a körülbelül a könyv felét fogja kitenni. Ennek a megjelenését az év végre tervezem.
Szerző: Máder Ági