Céges jótevők – Kis lépések, hatalmas eredmények

2013. július 22.

Céges rendezvény sokféle létezik, kis odafigyeléssel például minden felszerelést újra lehet hasznosítani, hétköznapokon pedig lehet az a cél, hogy a céges autót környezetbarát módon vezessük – egyenként apróságok, együtt viszont arra utalnak, hogy a cégvezetés globális érdekeket is szem előtt tart. Három olyan elkötelezett nőt mutatunk be, akik hivatásszerűen foglalkoznak azzal, hogy vállalatuk a tágabb környezetért is felelősséget vállaljon.

A vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR – Corporate Social Responsibility) azt jelenti, hogy egy cég nem csupán kiszolgálja ügyfeleit, és fizetést ad munkatársainak, hanem önkéntes alapon a társadalom érdekeit szolgáló célokat tűz ki maga elé. Fokozottan figyelembe veszi a munkavállalói jogokat, szigorúan érvényesíti az üzleti etika szabályait, és szem előtt tartja a környezetvédelmet. Üzletvitelüket nem kizárólag az motiválja, hogy nyereségesek legyenek, hanem az is, hogy jobb legyen a munkahelyi légkör, és kedvezőbb a cég társadalmi megítélése. Hosszú távon mindez a cég érdekeit is szolgálja, a CSR-stratégia létrejötte szoros összefüggésben áll az óriáscégekről kialakult előítéletek erősödésével és azok terjedésével – részben éppen ennek ellensúlyozására született meg a CSR az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában.

„Hazánkban mindössze néhány éves múltra tekint vissza a CSR. Legfőképpen azoknál a multinacionális vállatoknál, ahol a nyugati anyacégek elvárják, hogy az itteni menedzsment is beépítse cége működésébe a CSR-szemléletet. De többen e külső nyomás nélkül kezdtek bele az építkezésbe” – mondja Radácsi László, a B&P CSR Management ügyvezetője. Egy vállalat saját működése révén hatással van a munkavállalói életére, a környezetére, a fogyasztóira, a beszállítóira és így tovább. Őket hívják a CSR nyelvén érintetteknek. Hazánkban a szakember szerint ma már egyre több olyan cég van, amelyek beépítik üzleti stratégiájukba a társadalmi felelősségvállalást. Felkerestünk három olyan hölgyet, akik hivatásszerűen foglalkoznak a CSR-rel, belekukkantottunk munkájukba, hogy ezáltal pontosabb képet kaphassunk a felelős vállalati működésről.

TÁRSADALMI SZEREPBEN
Magyar Henrietta, 30 éves, a Vodafone Magyarország CSR-programjainak vezetője

„A barátaim szerint világmegváltó alkat vagyok. Talán ez is szerepet játszott abban, hogy egy nagykövetségi sajtóosztályról öt éve a Vodafone Magyarország Alapítványhoz jöttem. Véletlenszerűen történt, de úgy éreztem, ez az én utam. 2003 óta működik az alapítvány, amely civilszervezetekkel karöltve támogatást nyújt a hátrányos helyzetűeknek, a fogyatékosoknak és a hajléktalanoknak. Júniusban hirdettük meg az alapítványunk Többet érsz jótékonysági kezdeményezését. Erre bárki jelentkezhetett, aki elhivatottságot érzett, hogy egy éven keresztül segítse egy civilszervezet munkáját – a nyertes pályázóknak a fizetését egy éven keresztül az alapítvány állja.”

TANÁCSADÓI ESZKÖZÖK
Barcs Karolina, 23 éves, a B&P CSR Management junior tanácsadója

„Mindig foglalkoztatott, hogyan lehetnék hatással az emberek gondolkodásmódjára. Úgy vélem, hogy ha valaki a saját érdekei mellett figyelembe veszi mindazt, ami a közösségnek használ, az neki is csak jó lehet. A Külkereskedelmi Főiskola utolsó félévében szakmai gyakorlatomhoz kerestem egy céget, amelynek tevékenysége illeszkedik az előbb említett vágyamhoz, és piaci alapon, tanácsadással és elemzésekkel segít formálni a hazai cégek működési rendszereit. Munkám szerteágazó: leginkább partneri interjúzással, azok elemzésével és CSR-kommunikációs tanácsadással foglalkozom. Emellett ezekben a hónapokban részt veszek a legnagyobb hazai vállalatok átláthatóságát értékelő projektben is.”

KÖRNYEZETTUDATOSSÁG
Pogány Éda, 43 éves, a Coca-Cola Magyarország vállalati kapcsolatigazgatója

„Számomra fontos, hogy olyan munkát végezhetek, amelyben hiszek, és még fontosabb, hogy a gyakorlatban láthatom ennek hatását és előnyeit. Egészen más érzés a munkatársakkal egy folyóparti takarításban részt venni, mint pénzzel támogatni néhány kezdeményezést. Az országban két termelőüzemünk van, így a környezetvédelem kiemelt helyen szerepel a CSR-stratégiánkban. Dunaharaszti telepünkön egy, a legújabb környezetkímélő technológia alapján üzemeltetett „zöld” erőmű működik. Ez lehetővé teszi, hogy amikor áramot termelünk, a közben termelődő hőt is hasznosítsuk az üzemben.”

Szöveg: Valkovics Tünde
Fotó: Tucsek Tünde
Smink: Békefi Zsóka
Styling: Császári Zita

A folytatást keresd az októberi Marie Claire-ben.

[Marie Claire, 2008. október] 

‘),