Felvirágzik a magyar divatipar? – Egy márka műhelytitkai

2013. július 22.

Új magyar divatmárka született, méghozzá állami támogatással. Abból indultak ki, hogy ha a varrodáink képesek kiszolgálni a külföldi luxusmárkák igényeit, akkor ugyanott miért ne készülhetnének minőségi magyar ruhák. A kezdeményezés lendületet adhat a magyar divatiparnak, amelyre jelenleg a képzett mesteremberek hiánya jellemző.

Sok szorgalmas kéz dolgozik sok zárt ajtó mögött a Kézmű Nonprofit Kft. zuglói telephelyén, ahol az új magyar divatmárka darabjai is készülnek. A titkolózás nem is annyira a hazai márka, az Attitude miatt van, sokkal inkább az itt készülő külföldi luxusmárkák termékei miatt. Képviselőik állítólag időről időre megpróbálnak bejelentkezni üzemlátogatás címén, hogy meglessék, mit varrat éppen a konkurencia, de a varroda munkatársai már elég rutinosak ahhoz, hogy ilyenkor ne engedjék be őket. A titoktartásra mi is ígéretet tettünk, ezért a luxusmárkák nevét nem árulhatjuk el, és a fotókon sem szerepelhetnek jól ismert címkéik, de tanúsíthatjuk, ottjártunkkor a legnagyobb olasz és francia márkák nyári darabajait szabták-varrták, az egyik műhelyben például egy farmeranyaggal kombinált színes selyemsort járt kézről kézre.
Mutassuk meg a világnak, mit tudunk – vagyis ha képesek vagyunk kiszolgálni a legnevesebb luxuscégeket, akkor miért ne építenénk erre a tudásra egy saját márkát is. Ezzel az alapgondolattal indult el az Attitude tervezése körülbelül egy évvel ezelőtt, mondja Csereklyei Dániel, a Kézmű Nonprofit Kft. ügyvezetője. Egy olyan márkát szerettek volna létrehozni, amely a plázákban kapható, és a kínálatukat folyamatosan cserélő divatmárkák és a luxuskategória között helyezkedik el. „Azokat célozzuk meg, akik kijárnak Bécsbe vásárolni” – magyarázza Csereklyei. Az új márkához pedig egy elismert magyar divattervezőt választottak, aki sokéves gyakorlattal rendelkezik: az együttműködésre Zoób Katit kérték fel. A márka jelmondata: „Kortalan elegancia”. Azokat a nőket szeretnék elérni, akik elegánsan öltözködnek, szeretik a tartós és finom darabokat, és nem cserélik le sűrűn a ruhatárukat.

Tervező a varrodában
A zuglói telephelynek szinte minden egyes műhelyében feltűnik a márkára jellemző rózsa-minta: a raktárban hosszú hengerekben sorakoznak a finom anyagok, a számítógéppel dolgozó szabászok pedig már készítik elő a tavaszi–nyári kollekció darabjait. A nyüzsgő varrodában szóba elegyedünk az egyik varrónővel, akiről kiderül, ő készítette az első kollekció fekete kisestélyijének első tíz darabját. „Amikor bejött Zoób Kati, és meglátta, el volt ájulva” – nevet büszkén. A varrodában óriási esemény a tervező személyes látogatása, ezért is örülnek a magyar márkának, hiszen a nagynevű, külföldi megrendelőkkel egyébként nemigen találkoznak.
A 4800 főt alkalmazó, országosan számos telephellyel rendelkező, száz százalékban állami tulajdonban lévő cég elsődleges feladata, hogy munkát adjon megváltozott munkaképességű embereknek, köztük szellemi és testi fogyatékosoknak, siketeknek és nagyothallóknak. A műhelyekben mindenki a képességeinek megfelelő munkát kap: vannak, akik bőr kulcstartókon, focilabdákon és telefontokokon dolgoznak, a legügyesebbek pedig a magas hozzáértést igénylő, igényes, kisszériás ruhákat varrják. „Nem sajnálatra van szükségük, hanem olyan lehetőségekre, amelyek által sikeresnek érezhetik magukat” – mondja a dolgozókról a cégvezető. A Kézműnek több vidéki telephelye van, legutóbb Hajdúnánáson nyitottak 200 főt foglalkoztató üzemet – a hír hallatára több mint kétszer ennyien jelentkeztek, hogy szeretnének ott dolgozni.

Kínai  szálak
A tervező, Zoób Kati számára sem volt közömbös, hogy kik dolgoznak a Kézműben. „Amikor tudatosult bennem, hogy csökkent munkaképességűekről van szó, azt gondoltam, hogy kutya kötelességem ebben részt venni” – meséli a kezdetekről. Az új magyar márka a tervezőnőt egy kínai projektből „rántotta ki”, amely végső soron még hozzá is járult az Attitude születéséhez. A kínaiak arra kérték fel Zoób Katit, hogy tervezzen egy luxusmárkát, hozzon létre egy új, „komplex formanyelvet”, amelyben feltűnnek a hagyományos kínai motívumok, hasonlóan ahhoz, ahogyan korábbi munkáiban a magyar motívumokat használta. Az új kínai márkának elkészült az üzleti terve, a logója, az együttműködést már hivatalosan is bejelentették, amikor a Kézmű kereskedelmi igazgatója, Niedermayer Antal – Katitól értesülve a kínai projektről – felvetette, hogy miért nem csinálják meg inkább először itthon a saját márkát.
A tervezőnő nem hezitált sokat, előrevette a hazai projektet, de nem mondott le teljesen a kínairól sem – még az is elképzelhető, hogy az Attitude márkalogikáját, koncepcióját fogják majd a kínai igényekre adaptálni, de ez még a jövő zenéje. Most teljes erőbedobással az új magyar márkán dolgozik, amely alig fél éve mutatkozott be, de a következő kollekciókba már beépítik az első visszajelzéseket.

Szöveg: Tiefenthaler Eszter
Fotó: Pályi Zsófia

A folytatást keresd a márciusi Marie Claire-ben.

[Marie Claire, 2012. március]

‘),