Jó hírünket kelti a világban

2013. július 22.

Somkuti András, a Korda Filmközpont operatív vezérigazgató-helyettese egyszerre gondoskodik arról, hogy a hazánkban dolgozó külföldi filmesek minden szempontból elégedetten térjenek haza, és dolgozik éjt nappallá téve azon, hogy a lehető legtöbb produkciót csábítsa hozzánk. A mérleg egyre jobb, a filmipar elmúlt öt évének sikere pedig az ország sikere is.

Mire a legbüszkébb a Korda Stúdió első öt évéből?
Valamennyi produkciónkra. Idén nyáron a harmadik évadát kezdi el forgatni Jeremy Irons főszereplésével a Borgiák című Showtime-produkció. Az első szuperprodukciónk, a Pokolfajzat 2 – Az Aranyhadsereg című Universal-produkció pedig 2007-ben az addigi legdrágább költségvetésű játékfilm volt itthon. A filmekhez nemcsak műtermeket biztosítunk, hanem fantasztikus, precíz munkát igénylő díszleteket is építünk. A legkedvesebb projektjeim között feltétlenül meg kell említenem a tavaly júliusban nyílt Korda Filmparkot, amely Kelet-Közép-Európa egyetlen filmes témaparkja.
Melyik a legizgalmasabb része a munkájának?
Los Angelesben és Londonban a nagy múlttal rendelkező filmstúdiók vezetőivel tárgyalni, belépni a közel százéves stúdiók falai közé… Ennél már csak az élvezetesebb, amikor a Korda Stúdióban világhírű rendezőket, nagynevű producereket láthatok vendégül.
És hogy nyeri meg a filmkészítőket a stúdiónak?
Az országunk fantasztikus adottságokkal rendelkezik, erről mindenkinek tudnia kell. Ez az első lépés. A második a személyes munkakapcsolat és legfőképpen a bizalom kiépítése, amelyhez rendkívül fontos a felkészültség és a megbízhatóság.
Személyesen bele-belenéz a forgatásokba?
Amikor az időm engedi, igen, de szerencsére annyi feladatom van a jövőbeli produkciókkal, hogy nem nagyon érek rá.
Mitől válnak profivá és emlékezetessé a hazai forgatások?
Fontos, hogy minden stábtag, résztvevő, aki együtt dolgozik a külföldiekkel, felkészült legyen, minden szempontból – nyelvtudásban feltétlenül. Emellett meg kell teremteni a vendégeinknek a lehetőséget a helyi különlegességek megtapasztalására is, különös tekintettel a hazai ízekre és a kikapcsolódásra.
Sokak szerint azért forgat nálunk boldog-boldogtalan, mert fillérekért adjuk oda a helyszíneinket. Mégis miért dönt valaki Magyarország mellett?
Az első és legfontosabb ok a stabil filmipari támogatási rendszer, amely mára a legtöbb országban elérhető – ez nem összetévesztendő a filmművészetet pályázási rendszerben támogató forrásokkal. Fontos, hogy ezt a modellt megőrizzük és megtartsuk, ha lehet, fejlesszük. Ez a belépőnk a filmiparba. Erre épül a világklasszis infrastruktúra, és ehhez társul harmadikként a kiterjedt stáb, amely a magyar filmgyártás történelmi hagyományainak köszönhetően sokkal nagyobb és felkészültebb, mint a legtöbb környező országban. Végül a csodás helyszínek, amelyek közül egyesek olcsóbbak az amerikai helyszíneknél, ám nagyon sok akár drágább is lehet.
Egy nagy költségvetésű forgatás helyszínkiválasztása sokszor Los Angelesben egy partin dől el. Oda hogyan ér el a keze?
Ha nem vagyok meghívva a partira, márpedig Los Angelesben sok a parti, és Budapest nagyon messze van, akkor csak abban bízhatok, hogy megfelelően készítettük fel a parti résztvevőit. Ugyanakkor azért ezek a döntések legtöbbször a stúdiók pénzügyi osztályán dőlnek el a tárgyalásaink során, de valóban tudok olyanról, hogy egy projekt vezetője egy partin lett informálva arról, hogy létezünk, és ez vezetett a tárgyalások megkezdéséhez.
A stúdió sikere mind-annyiunké. Ön szerint miért fontos ez?
Nagy összegekről van szó, Magyarország 2004 óta több mint megtízszerezte a külföldi filmekből és koprodukciókból származó bevételeit. Az ország nemzetközi hírnevének is nagyon jót tett, hogy Budapest a filmes központ varázsával bír, több turista és külföldi befektető érkezik. A nagy külföldi stúdiók produkciói tehát egyfelől közvetlen hatással vannak a turizmusra – igénybe veszik a szállodáinkat, az éttermeinket, megismerik az országot –, másfelől egy indirekt hatás is érvényesül azzal, hogy az itt forgatott filmek felkeltik a külvilág figyelmét a helyszíneink iránt. A filmes produkciók 20 százalékos adókedvezményének bevezetése beindította és felgyorsította a filmes fejlődést az országban. Tehát nem pusztán közös kulturális érdek, hogy egyre több film készüljön itthon, hanem gazdasági is.

Szöveg: Szűcs Péter
Fotó: Trunkó Bálint

‘),