Ötlet nem vész el – A határterületek szerelmese

2013. július 22.

Bircsák Eszter rendíthetetlen energiával veti bele magát az első magyar médialabor, a Kitchen Budapest (KIBU) kurátori szerepébe. Minden pillanatban azzal foglalkozik, hogy az ötletek, amelyek jobbá, környezettudatosabbá, sőt szórakoztatóbbá tennék a jövőnket, ne vesszenek kárba. A WAMP-pal közösen kiírt pályázatukban is fiatal tervezők „világmegváltó” ötleteinek biztosítanak bemutatkozási lehetőséget az őszi TENT London dizájnvásáron.

A Kitchen Budapest tulajdonképpen egy virtuális játszótér. Jól gondolom, hogy nem kedvelitek ezt a címkét?
Csak ha negatív értelemben használják. Persze nehéz egy ilyen típusú intézményt itthon elfogadtatni úgy, hogy gyakorlatilag a munkának nem lesz kézzel fogható termék az eredménye. Ez nem mindenki számára értelmezhető. Ugyanakkor ez a szemlélet a legklasszabb dolog, amelyre én egyetemistaként vágytam. Hiszen ide bárki eljöhet, hogy kipróbálja magát, és a kreativitására, a nyitottságára van bízva, mit és hogyan alkot.
Melyik ötletből lett végül termék?
A hímes pendrive ma is kapható. Ez egy matyó hímzéssel díszített, hordozható USB, amelyet fülbevalóként is hordhatsz.
A WAMP-pal közös Designer Challenge pályázat ötlete honnan jött?
2009-ben jártunk a TENT London kiállításon. Ezúttal nem kész termékeket, hanem ötleteket vártunk, amelyeket aztán a kísérletező kedvéről híres dizájner, Anab Jain vezetésével egy workshopon dolgoztunk ki. Tíz embert válogattunk ki, akikből öt csapatot verbuváltunk – remek dolgok születtek. Anab Jain arra sarkallta a résztvevőket, hogy ne feltétlenül új tárgyakban gondolkodjanak, hanem álljanak kritikusabban a meglévőkhöz, például a gazdaságosabb kihasználás érdekében.
Mint például?
Már megvan a nyertes: játszóterekre olyan energiagyűjtő és -átalakító berendezéseket helyeznénk el, amelyek – mivel a gyerekek hintáznak, libikókáznak, vagyis egy csomó energiát generálnak – képesek lennének a környékbeli lámpákat működtetni. De a saját háztartásunkban is használhatnánk a kerti hinta energiáját.
Mit nyer egy tervező a vásáron?
A rengeteg látogató 70 százaléka befektető, vagyis terméket keres árusításra. Esetleg éppen az ő ötlete tetszik meg valakinek. Tőlünk még tanácsadást, segítséget is kap.
Magyar szakos vonalon indultál. Hogy került képbe nálad a dizájn, a művészet?
Nyelvész szerettem volna lenni – egészen addig, amíg el nem kezdtem a magyar szakot. Be kellett látnom, hogy mégsem az én világom. Aztán áthallgattam kicsit a művészettörténet szakra…
Mindig megvolt benned a művészet iránti fogékonyság?
Az korán kiderült, hogy jól rajzolok. De nem éreztem, hogy óriási tehetség lennék.
Mások is így gondolták?
Nem, ezt én döntöttem el.
A KIBU előtt dolgoztál kisebb galériákban, sokáig a Trafóban.
Mindent óriási lelkesedéssel csináltam. Már az egyetemen is attól szenvedtem, hogy meg kell maradni a hagyományos keretek között. Szerintem fontos hagyni, hogy a különböző területek együttműködjenek. Azt láttam, hogy ha két különféle tudás találkozik, abból mindig nagyon értékes dolog születik.
A KIBU-t neked találták ki.
Igen, majdnem a kitalálása óta itt dolgozom. Egy olyan innovációs kutatólabor, amelynek az ereje a sokféleségében rejlik. A kutatóink között van programozó, építész, biológus, feltaláló és jogász…
Másokat segítesz, hogy kibontakozzanak. Mi a helyzet az önmegvalósítással?
Visszatért azért az alkotás az életembe: a KIBU-ban tanultam meg forrasztani, megint rajzolok, és belefolyok a projektek tervezésébe is. Boldoggá tesz, amit csinálok, és úgy érzem, a helyemen vagyok.
A szüleid értik, amit csinálsz?
Nem, de nyitottak, és nagyon büszkék rám. Anyukámmal november óta együtt ügyködünk az Enni jó lekvárok projekten. Egy barátnőjével különleges lekvárokat, chutney-kat, szószokat készítenek, én meg a kommunikációt és a dizájnt adom. Vagyis az én tudásomat ötvöztük az övékkel. Látod, egy újabb bizonyíték, hogy két különféle területből születhet valami egészen jó, új dolog.

Szöveg: Tóth-Szántó Krisztina
Fotó: Trunkó Bálint
Smink: Oláh Zsófia

‘),