Nicole sminkes, Jessica táncművész, Betty színinövendék. Civilben farmert és pólót viselnek, elfoglalt fiatalok, elnyeli őket a főváros. Hetente kétszer-háromszor viszont az éjszaka legcsillogóbb dívái, forróvérű revünők, popikonok vagy karneváli dámák, akik világszínvonalú show-t prezentálnak. Nicole, Jessica és Betty férfiak. Transzvesztita előadóművészek – méghozzá a legjobbak a hazai pályán.
Nicole, Jessica és Betty Blue transzvesztita előadók. Néha szűziesek, máskor vérbő szexistennők, hisztis cafkák vagy arisztokratikus úrinők – aki színpadon látja őket először, magától értetődően „csajozza le” őket vagy emlegeti a művésznevükön. Civilben egymástól egészen eltérő módon határozzák meg magukat mint férfit, máshogy élik meg a nőiességüket a színpadon és a hétköznapokban, az pedig, hogy női ruhát öltve mutatják meg magukat a nagyközönségnek, különbözőképpen hangsúlyozódik az életükben. Ahelyett, hogy a szexuális orientációjukat vagy a nemi identitásukat firtatva bonyolódnánk nehézkes definíciókba, arra koncentrálunk, ami mindhármójukban közös. Ez pedig nem csupán a színpadi teljesítmény nívója, hanem a hitelesség. Mert amíg a szakmabeliek jelentős része az (ön)iróniára építi a show-t, és velünk nevet saját magán, addig alanyaink produkciója nem a nevettetésre és a nézővel való összekacsintásra alapoz, így egy-egy előadás messze több mint paródia vagy ügyesen begyakorolt koreográfia – valami, ami túlmutat az imitáció tökéletességén.
Kit nevezünk transzvesztitának? A „transzvesztitizmus” kifejezést – amely számos jelentésváltozáson esett át – Magnus Hirschfeld alkotta meg 1910-ben, és az ellenkező nem ruháinak viselését takarja. Tehát a másik nem tagjaként viselkedő, annak ruháit rendszeresen viselő személy a transzvesztita. A ”60-as évekig a homoszexualitás egyik megnyilvánulásának tartották, sőt a látens homoszexualitás jelének tekintették, később azonban, amikor a melegjogi mozgalmak felerősödésével egyre több meleg vált láthatóvá, akik közül csak elenyésző kevesek mutattak transzvesztitaviselkedést, a jelenséget egyre kevésbé hozták összefüggésbe a homoszexualitással. A ”70-es években aztán egy meglehetősen nagy csoport név nélkül maradt: a női ruhát viselni kedvelő heteroszexuális férfiak. Ők „cross-dresser”-eknek (“keresztöltözőknek”) kezdték nevezni magukat, és saját bevallásuk szerint egyszerűen csak szeretik az ellenkező nem ruháit hordani. |
NICOLEEgy neves kozmetikai cég fotózását intézi, előtte esküvői próbasminket készített. Megállás nélkül csörög a telefonja. Civilben csak hátrafogja csillogó, félhosszú haját, a szemeinek gyönyörű, arab metszése van. Éppen két napja láttuk színpadon: úgy ring a csípője, hogy a riói karneválon is megirigyelnék, a lábaival szépségversenyt lehetne nyerni – a kisujjában van minden, amit nőnek nevezünk. Nem puszta profizmus ez, hanem identitás. „Az ország legjobb melegbárjában kezdtem, az akkori szerelmem nagyon nem örült neki. Bonyolult kérdés ez, hiszen egy melegkapcsolatban a férfi partnered férfit akar, és sokaknak nehezen összeegyeztethető, hogy te női ruhában állsz a színpadon. Persze akkoriban nagyon más volt minden: amikor én kezdtem, 11 éve, mi tényleg királynők voltunk az éjszakában. Mára kicsit megkopott a szakma renoméja.” A tanulóévek a magára találás évei is voltak: 16 centis sarkú cipőben gyakorolt vizes parkettán, és nem csúszhatott el rajta. Meg kellett tanulnia sminkelni, öltözködni, mozogni, újra kellett tanulnia a saját testét, illetve újrafogalmaznia a kapcsolatait és a világot. Azt mondja, már nem érez szakadékot a színpadi és a civil önmaga között. Nincs szüksége allűrökre vagy tudatos kontrollra: a nőiessége egészben van, a testi akadályokat vagy „idegenséget” pedig nem büntetésként éli meg.
JESSICA
„Egy szörpöt kérek, nagyon édesen” – mondja a pincérnek. Óriási sporttáskával érkezik, valószerűtlenül gyönyörű, már-már rajzolt arcú fiú. A sikere záloga azonban nem a fizikai vonzerő. Talán nem kell nagyobb elismerés a pályán, mint az, ha a kollégák is csak szuperlatívuszokban szólnak a tehetségünkről, márpedig Jessica előtt egy emberként hajt fejet a szakma. Mindössze 25 éves. Táncművész, ráadásul válogatott kerettag, a Balettintézet mellett diplomája van az orvosiról, nem mellesleg tanár, meséli, de elpirul, és arra kér, ezeket inkább ne írjuk meg, nehogy nagyképűnek gondolják.
A saját történetét messzemenően tipikusnak tartja: gyerekkori vonzódás a női ruhákhoz, kisminkelve szaladgálni otthon titokban, kamaszkori frusztráció, amikor ráébred, a férfiakhoz is vonzódik, fiatal felnőttként pedig hosszas önmarcangolás, véget nem érő titkolózás, és a vágy, hogy ő is „normális” lehessen. „Végül el kellett fogadnom magam, mert rájöttem, hogy más kijárat nincs ebből.” Amikor először látott transzvesztitaműsort, hihetetlenül megfogta. „Nagyon tudtam vele azonosulni. Idilli, nem létező világnak láttam, amely – ha csak öt percre is, de – kizökkent a hétköznapi valóságból. Olyan dimenzióba repít, amelyet ha nézel, csak annyit érzel, hogy nagyon-nagyon jó és szép.”
BETTY BLUEUtoljára a ”40-es évek dívái tudták így csípőre tenni a kezüket. Az eleganciának ezt a legmélyebbről érkező rutinját maga Cher, az imitált melegikon is megirigyelhetné. Betty a flitteres miniruhában, hatalmas fekete hajkoronával igazi jelenség – a velünk szemben teázgató szőkésbarna fiút nem látni benne. A produkciója mellőz mindenféle nevetséges túlzást vagy pozőrséget: elegáns, magabiztos, világsztárokat meghazudtolóan „színpadképes”. Civilben visszafogott, tiszta tekintetű fiatalember, motivált színinövendék, az egyik legnevesebb iskola hallgatója. „Tíz éve a fellépésekből élek. Nagyon szerencsés vagyok, mert olyan munkám van, ami nem igényel napi nyolcórás elfoglaltságot, és a legkevésbé sem kényszerűség – borzasztóan szeretem. Igaz ugyanakkor, hogy a színészetre koncentrálok a legerősebben, és a jövőben is ezzel szeretnék majd százszázalékosan foglalkozni.” A karrierje meglehetősen speciális: sokáig nem is gondolt arra, hogy női ruhába bújva álljon színpadra, de a ?90-es évek partikultúrájának néhány meghatározó alakja óriási hatást gyakorolt rá – különösen Lakatos Márk. „Egy egészen furcsa, beazonosíthatatlan külsejű alakot láttam, óriási talpú cipőben, extrém ruhában. Már-már androgünnek tetsző figura volt – meséli Betty. – Ami igazán megragadott, az a nemtelenség volt: ez a se nem fiú, se nem lány külső.”
Szöveg: Fiáth Marianna
Fotó: Hajdu András
Styling: Laczkó Mónika
Stylistasszisztens: Molnár Anikó
Enteriőrstylist: Kapolka Ágnes
Ruha: Byblos, Patrizia Pepe, Roberto Cavalli, Sinéquanone, Tally Weijl, Versus
Ékszer: Yves Saint Laurent, Patrizia Pepe, Mango, Happy Bizsu
A sminktermékekért köszönet a M.A.C-nek, a helyszínért pedig a Gundel Étteremnek.
A cikk megírásában nyújtott segítségéért köszönet Füzesi Gábornak
A folytatást keresd a májusi Marie Claire-ben.
[Marie Claire, 2010. május]
‘),