Hogy alakult meg a kollektíva?
Három évvel ezelőtt alakultunk, bár a csapatunkból néhányan már az egyetemi évek alatt is együtt dolgoztunk több, kisebb-nagyobb belsőépítészeti projekten. Már akkor észrevettük, hogy nincs olyan magyar stúdió, ahol a belsőépítészettől kezdve a bútortervezésen át egészen az arculattervezésig (branding) együtt foglalkoznának. Így született meg az ötlet, hogy létrehozzunk egy olyan kollektívát, ahol a belsőépítész, a grafikus, a formatervező és a dizájnmenedzser is együtt dolgozik, amivel több dizájnterületet felölelő projektek kivitelezését is sikerre tudjuk vinni, azonos koncepció mentén. Megalkottuk a POS1T1ON saját tervezésű, Magyarországon gyártott bútorvonalát, amely nemrég elindult a nemzetközi hírnév útján is.
Szoktatok vitázni tervezés közben? Milyen a csapatmunka?
Nagy összhang van köztünk, régóta dolgozunk együtt, így az alapvető célok és irányok megegyeznek. Mindegyikünknek megvan a saját szakterülete adott folyamatokon belül, így munka közben tiszteletben tartjuk a másik véleményét, iránymutatását. Előfordul persze olyan fázis, amikor nagyon nem értünk egyet, ilyenkor addig beszélgetünk, ötletelünk, amíg kialakul a kettőnk véleményéből egy harmadik megoldás, amellyel mindannyian elégedettek leszünk. Persze ha más tervezőcsapattal dolgozunk együtt, akkor gyakrabban fordulhat elő vita vagy nézetkülönbség, mivel más szisztéma szerint dolgozunk, vagy ők máshogyan állnak hozzá egy adott feladathoz. Ez főként akkor fordult elő, amikor divattervezőkkel dolgoztunk együtt, mivel funkcionális és ergonómiai szempontból kevésbé jártasak a bútortervezés területén. De a csapatmunkának több előnye van, mint hátránya. Az ilyen vitáknál gyakran új, kreatív ötletek törnek fel, amelyek sokkal izgalmasabbá teszik a folyamatot.
Hogyan születik meg egy-egy kollekció?
Bútoraink gyakran az 50-es és 60-as évek – klasszikus modern stílusából származtatható – magyar „szocreál” irányzatból merítkeznek. Erre a korszakra a funkcionalista és minimalista jegyek a jellemzőek, amelyek filozófiájukat és arányrendszerüket tekintve jó alapként szolgálnak a tervezéshez. A kollekciók megalkotásakor gyakran inspirálódunk divattal kapcsolatos témákból, és szívesen dolgozunk együtt textiltervezőkkel és divattervezőkkel. Az első kollekciónkat, a Hyphát Phuong Nguyen textiltervező közreműködésével készítettük el, akkor a parazita létformák fonalszerű struktúrái inspiráltak.
A többi kollekciót mi ihlette?
A USE Unused tervezőtrióval közösen alkotott, 62.04 elnevezésű kollekciónkat már a 60-as évek magyar nyaralóépítészete ihlette, míg a Je Suis Belle közreműködésével létrejött Belleposition daraboknál a különböző alapanyagok és felületek rétegeinek visszafejtéséből és feltárásából adódó kontrasztokkal játszottunk. A legújabb, Pran kollekciónkat egy indiai utunk inspirálta, ahol a textilek szövési struktúrái, a fűszerek intenzív színei, valamint az étkezéshez használt réz- és acéledények formái voltak ránk nagy hatással. Az utunk során sok fényképet és rajzot készítettünk, amikről akkor még nem is sejtettük, hogy a kollekciónk első vázlatai lesznek. A tervezési folyamat kezdeti szakaszában óriási moodboardokat készítünk a stúdió falán – ezeket különböző témájú képek, anyagminták, színek, textúrák, vázlatok alkotják. Az inspirációs anyagok mellé felkerülnek a tervezési szempontok (funkció, célcsoport, méret, technológia) bulletpointokban. Majd ezt követően az inspirációs falra felkerült anyagokat leválogatjuk, és rendszerezzük.
Melyik a kedvenc alapanyagotok?
A minőség nagyon fontos számunkra, ezért első osztályú és természetes alapanyagokkal dolgozunk. Szeretünk fát (kőris, dió) fémmel ötvözni (rozsdamentes acél, sárga és vörös réz), ami időtállóvá és elegánssá teszi a bútorokat. A kárpitos bútoroknál jellemzően gyapjú alapanyagú szöveteket használunk, amelyek jó minőségük mellett kellemes tapintásúak is.
Mit gondoltok a lehetetlenről?
Számunkra nincs lehetetlen, szeretjük a kihívásokat, és szeretünk nagyot gondolni. Ez mozgat minket, és ez visz előre. Minél magasabbra rakja a mércét egy tervezőcsapat, annál nagyobb a motiváció.