A manapság egyre elterjedtebb, és sajnálatos módon egyre inkább félreértett gender kifejezést magyarul társadalmi nemként szoktuk lefordítani. Azonban ez ennél sokkal összetettebb fogalom. Sajnos a félreértések leggyakoribb forrása az a tévhit, hogy az úgynevezett „gender ideológia” azt üzeni a társadalomnak, hogy a nemek választás szerint megváltoztathatóak, illetve lecserélhetőek, így szűklátókörű támadói szerint a homoszexualitást és a transzszexualitást „népszerűsíti”. Pedig a gender elmélet korántsem erről szól. Valódi célja a nemek közti egyenlőség megteremtése, és a társadalmunkban bebetonozott, a nemekhez kapcsolható klasszikusan „férfias” és „nőies” nemi sztereotípiák eltörlése.
A közelmúlt eseményei azonban ismét bizonyították, hogy egyes, a gender elmélettel szemben továbbra is makacs tudatlanságba burkolózó egyházi személyek és politikusok még mindig képesek modernkori boszorkányüldözésbe kezdeni, ha a társadalmi nem fogalma felmerül. A világszerte szabadságon, szolidaritáson és igazságosságon alapuló politikáért tevékenykedő Friedrich Ebert Alapítvány szervezte „Az ún. gender ideológia elleni mozgósítás Közép-Kelet Európában” témájú kerekasztal beszélgetésen a közelmúlt szlovákiai lengyel és magyarországi, a nemek társadalmi egyenlőségének küzdelme elleni támadásokra reagáltak lengyel, szlovák és magyar szakértők. A beszélgetésen Dr. Barbara Szelewa, a FES varsói projektkoordinátora, Jana Kottulová szlovák gender szakértő és Perintfalvi Rita, a Magyarországi Teológusnők Ökumenikus Egyesületének elnöke tartottak vitaindító előadásokat a témában.
A Szlovák Katolikus Püspöki Konferencia 2013 decemberében minden katolikus templomban felolvasott körlevelében egyenesen „szodómai ideológiának” nevezi a gender elméletet, követőit pedig a halál kultúrájának hirdetőinek – derült ki Jana Kottulová előadásából. „A halál kultúrájának hirdetői most az új gender ideológiával hozakodnak elő. […] Meg akarnak minket győzni arról, hogy a természetből eredően egyikünk sem létezik, mint férfi, vagy mint nő, azt akarják, hogy a házasság ne legyen többé a férfinak és nőnek Isten által megáldott kizárólagos közössége…”. Lengyelországban hasonló tartalmú pásztorlevél látott napvilágot december 29-én: „Eszerint az ideológia szerint az emberek szabadon dönthetnek arról, férfiak vagy nők szeretnének-e lenni, és szabadon megválaszthatják szexuális irányultságukat. Ezzel az önkényes önmeghatározással – ami az ember élete során akár módosulhat is – rá akarják kényszeríteni a társadalmat arra, hogy elismerje: az embereknek joguk van újfajta, például homoszexuális kapcsolatra épülő családhoz.” Katolikus és jobboldali lapokban a család elleni támadásnak, és a katolikus egyház jelenlegi legnagyobb fenyegetésének titulálták a „gender ideológiát”. Szelewa arról is beszámolt, hogy a lengyel feministák olyannyira nem tudták komolyan venni a levél tartalmát, hogy arra csak szarkasztikus hangvételű válasszal reagáltak.
Perintfalvi Rita, a Magyarországi Teológusnők Ökumenikus Egyesületének elnöke elmondta, hogy Magyarországon bizonyos keresztény szervezetek előszeretettel idézik Gabriele Kuby: A nemek forradalma című, szinte minden gender tudományos alapot mellőző, radikális hangvételű könyvét. Kuby könyvében kiemel egy történetet, melyben egy amerikai gimnázium tanára 2006 nyarán nemváltoztató műtéten esett át, és felhívja a figyelmet arra, hogy így a diákjai, akik valamilyen okból nem érzik magukat jól a bőrükben, azt az üzenetet kapják, hogy ez az állapot nemváltoztató műtéttel megoldható. Kuby szerint a gender-forradalom gyengíti a családokat, árt az ifjúságnak, lerombolja a társadalom erkölcsi alapjait.
A legszomorúbb, hogy a gender ideológia támadói valójában a nőjogok, és egyáltalán a nemek közti egyenlőség gondolata ellen lépnek fel, miközben a gender elméletet teljesen tévesen értelmezik.