Hogyan lett egy kubai kisfiúból a párizsi divatvilág egyik vezető sminkese?
Havannában, Kubában születtem. Kétéves koromban a családom Amerikába emigrált. New Yorkban nőttem fel, ott jártam a Képzőművészeti Egyetemre, majd tíz évig festőművészként dolgoztam. Mivel a nagyszüleim Spanyolországból származtak, erős volt bennem a vágy, hogy megismerjem a szülőhazájukat. Elutaztam Madridba, és egy évre ott ragadtam. Kihasználtam a lehetőséget, hogy Európában vagyok, és egyszer átruccantam Párizsba is. Első látásra beleszerettem a francia fővárosba, és elhatároztam, hogy bármi áron is, de ott szeretnék élni. Visszamentem New Yorkba, a Metropolitan Múzeumban dolgoztam, de nem igazán éreztem jól magamat. A festészet már nem elégített ki, kerestem az újabb kihívásokat. Egy este az egyik barátnőm megkért, hogy sminkeljem ki. Nagyon szép ruhát vásárolt magának egy esti partihoz és azt akarta, hogy a sminkje is különleges legyen. Egy divatmagazinból kiválasztott egy feltűnő sminket és bízott benne, hogy festő létemre meg tudom valósítani. Megcsináltam, kicsit több időbe telt, mint most, hogy már van tapasztalatom, de az eredmény tökéletes lett. Ráadásul nagyon élveztem a munkát, önfeledten festettem, de most nem egy vászonra, hanem egy élő arcra. Ekkor vett más irányt az életem. 30 éves voltam, és belevetettem magam a divat világába. Felvettem a kapcsolatot már befutott, profi sminkesekkel, figyeltem, hogy dolgoznak, eltanultam tőlük a szakma alapjait. Aztán szép lassan én is kaptam megbízásokat. Divatbemutatókon sminkeltem, sokat utaztam a világ különböző országaiba. Három évvel később vezető sminkmesternek vettek fel Párizsban a Pierre Balmain divatházhoz, Oscar de la Renta és André Leon Talley irányítása alatt dolgoztam.
Nem jártál sminkes iskolába?
Nem, New Yorkban szerettem volna beiratkozni egy sminkes iskolába, de nem találtam olyat, ami megfelelt volna. Kezdetben nagyon sok lányt sminkeltem szórakozásból, és mindenki elégedett volt a munkámmal. Sminkesként nem igazán okozhatsz kárt a modelledben, nem úgy, mint fodrászként. Ha nem sikerül egy smink, maximum lemosod és kezded elölről. Sokat gyakoroltam így.
Honnan tudtad, hogy milyen sminkeszközök, sminktermékek a jók, miket kell beszerezni a munkádhoz?
Figyeltem, kérdezősködtem a kollégáimtól. Az alaptermékeket, amelyekkel minden sminkes dolgozik már az elején beszereztem. Majd újabbakat vásároltam.
A modelleken kívül színésznőket is szoktál sminkelni. Ki a kedvenced?
Hollywoodi színésznőket akkor szoktam sminkelni, ha Párizsba jönnek a filmjük promóciós körútjára, vagy nagy divatházak bemutatóira, ahol ők ülnek az első sorban. Keira Knightley-t már többször sminkeltem, mivel ő a Chanel arca, többször készítettem vele divatanyagot divatlapoknak, de a Chanel divatbemutatókra is az én sminkemben ment többször is.
Nehéz a színésznőkkel dolgozni?
Nekem mindig jó tapasztalataim voltak mind az amerikai, mind a francia színésznőkkel. Hallottam történeteket a szeszélyességükről, de én személyesen soha nem tapasztaltam semmi ilyesmit. Amikor egy színésznőt sminkelek, el kell felejtenem, hogy mi a divat. Azt kell a szemem előtt tartanom, hogy ő mit szeretne a sminkjével üzenni a világnak.
Keira Knightley például adott instrukciókat azzal kapcsolatban, hogy mit szeretne viszontlátni a sminkjében?
Nem, rám bízta magát. Először a ruháját néztem meg, amit aznap felvett. A ruha nagyban befolyásolja a sminket. Ha nappali öltözékről van szó, ahhoz friss, természetes smink illik. Az esti öltözethez jöhet az ünnepélyesebb, erősebb smink.
Mennyi ideig tart Keirát kisminkelni?
Őt könnyű sminkelni, nagyon szép a bőre. Imádja, ha a szemeit hangsúlyozom a sminkkel, a cicaszem jól áll neki.
Párizsban rengeteg sminkes van.
Minek köszönhető, hogy téged ilyen sokszor hívnak?
Remélem, a tehetségemnek. Igaz, a tehetség nem elég, emberileg is passzolni kell ehhez a világhoz. Szerintem nekem nagyon jó az alkalmazkodóképességem, könnyen megtalálom a hangot mindenkivel. Megértem, hogy mit akarnak és azt nyújtom, amit elvárnak tőlem. Amikor egy divattervezővel dolgozom, nem csak a sminkekre koncentrálok. Meg akarom érteni a koncepciót, a tervező gondolkodásmódját. Minden tervező más, vannak, akik szabad kezet adnak nekem, másoknak konkrét elképzeléseik vannak a sminkről. Én mind a két típussal szeretek dolgozni, mindegyik kihívást jelent számomra. A divatfotózás teljesen más, ott a ruhából kell kiindulni, de a frizura, a modell, a fotós, a helyszín mind befolyásolják a munkámat. Könnyen alkalmazkodom az elvárásokhoz.
Van olyan tervező, akivel szívesen együtt dolgoznál a jövőben?
Haider Ackermann. Nagyon tehetségesnek tartom, a kollekciói tele vannak kreativitással, mégis hordható darabokból állnak, nem pedig jelmezekből. Mint ahogy én is, ő is szereti megszépíteni a nőket.