Mi az, amit a legfontosabbnak tartasz, amikor tervezel?
A nőiességet. Kislányként nem tartottam magam csinosnak, talán innen is jött a kísértés, hogy mindenki mást szupernőiesen öltöztessek fel. Már 19 évesen dolgoztam megrendelésre, az egyetem alatt is (MOME), így amikor befejeztem, tudtam, merre induljak tovább. Tudatosan jártam anyagtervező szakra, az első diplomámra multifunkcionális férfiruhákat terveztem, a második diplomám témája pedig az akkori bespoke férfiruha piac helyzete volt Design Menedzser szakon. Az opponensem, Schiffer Miklós erősített meg abban, hogy sokkal különlegesebb egy valós személynek tervezni, mint egy elképzelt rétegnek.
Hogyan kell elképzelni a divattervezésnek ezt az oldalát?
A bespoke design egy magasabb szintű szolgáltatás. Komoly pszichológiai és rendszerező folyamat már az első pillanattól kezdve, amikor valaki belép hozzám. Nálam nem működik az első benyomás, a legtöbb megrendelő a harmadik-negyedik alkalommal mutatja meg az igazi stílusát. Ennyi idő kell, hogy feltérképezzem, milyen problémái vannak, milyen ruhákra vágyik.
Melyek a legtipikusabb problémák, amelyek miatt felkeresnek téged?
Elsősorban nem talál az igényeihez vagy épp anyagában és stílusában megfelelő ruhát. Alkatilag is lehetnek problémái, de meglehet, hogy alkalmi vagy hétköznapi újítást szeretne a ruhatárában. Számos probléma oka lehet, amiért a személyre szabott öltözéket választja valaki. Nekem meg kell találnom a lehető legideálisabb megoldást, hogy a vendég elégedetten távozzon. Ez a legfőbb motivációm.
Hónapok vagy évek közös munkája ez?
Van megrendelőm, aki már nyolc éve hozzám jár. Átlagosan egy teljes ruhatár felépítése két vagy két és fél évig tart, ha nagyon felgyorsítjuk a tempót, lehet egy vagy másfél év alatt is. De itt nem csak a ruháról van szó, ezért is említettem előbb a pszichológiát. Ez egy érési folyamat is. Ha egy hölgy nem hord szoknyát, pedig nagyon csinos lábai vannak, időbe telik, amíg megmutatom neki és elhiszi, hogy neki valóban csinos lábai vannak és szoknyával fog távozni. Minden metakommunikációs rezdülés fontos ebben az esetben, ezért fontos ismernem azt, akinek tervezek.
Fotó: Trunkó Bálint
Befolyásol az aktuális trend?
Igen, figyelem a divat összefüggéseit, engem is befolyásol egy szín vagy alapanyag, de a bespoke designban a megrendelő személyisége a meghatározó. Letisztultabb, időállóbb stílus jellemzi a végeredményt, mert célom, hogy évekig élvezhesse a ruháját. Van, aki téli kabátot kér tőlem, és nem egy szezonra szeretné azt. Ugyanakkor fontosnak tartom, hogy az ide érkező vendég megismerje az anyagokat, valamint a minőséggel kapcsolatos kérdéseket is megválaszoljam, ha majd üzletben vásárol, mire figyeljen. Sokan nem tudják értelmezni se tapintással, se szemmel, milyennek kell lennie egy jó anyagnak ahhoz, hogy ne menjen tönkre néhány mosás után. Privát anyagismereti órákat is szoktam tartani.
Mennyiben fér meg egy ilyen közös munka esetében a makacsság akár a te, akár a megrendelő részéről?
Pont fél úton kell lennünk, hogy a tökéletes végeredmény megszülethessen. Nekem ugyanúgy sajátomnak kell éreznem a ruhát, ahogy neki is. Ha az én elképzeléseim jobban dominálnának, hazamenne és vállfára akasztaná a ruhát, mert nem lenne benne önmaga. Ha pedig túl sok a kompromisszum a tervezésben, akkor én adnám fel az elveimet. Rugalmasan és nyitottan kezelem mások ízlését, jó feladat különböző stílusokban tervezni. Mivel a legtöbben ajánlás útján érkeznek, így már van egy alapbizalom irántam, könnyebben elfogadják, hogy a legjobbat szeretném nekik, ezért érdemes rám hallgatni.
Mondhatjuk, hogy szájról szájra terjed a híred?
Igen, ennek a műfajnak ez a sajátossága, hiszen egy személyes ajánlás hitelesebb, mint olvasni róla az újságban. Ráadásul nagy különbségek vannak férfi és női megrendelők között, a férfiak jobban szólnak a barátoknak, hogy itt milyen egyedi öltönyök készülnek. A nők inkább a családtagjaikat hozzák el.
Tehát férfiaknak is tervezel. Említetted, hogy fontos, miért keres fel téged valaki. Van különbség női és férfi megrendelő között? A nők például köztudottan szeretnek változtani a külsejükön, ha szerelmi bánatuk van, de a férfiak?
Egy nőnél fontos, milyen életszakaszban van, egy férfinél kevésbé. Egy nőt befolyásol, ha gyermeke születik, ha megházasodik vagy munkahelyet változtat. Egy férfit nem befolyásol, ha megváltozik az alakja vagy apa lesz. Egy egyedülálló nőnek mások az elvárásai és szokásai, mint egy családosnak. Van, aki inkább a hétköznapi öltözködésére, és van, aki az alkalmi megjelenésre fordít nagyobb hangsúlyt. Az biztos, a férfiaknak annyiban könnyebb a dolguk, hogy egy jól szabott öltöny már megold csomó problémát.
A teljes kollekcióért kattints a képre!
Kollekció tervezéssel is foglalkozol. Legutóbbi, 2015 tavaszi-nyári munkád, a Shadowgraph a Vancouver Fashion Weeken debütált.
Az ötletet a világhírű magyar fotográfusok (Kertész, Moholy, Munkácsi) fény-árnyék fotói adták. Később ehhez az ötlethez kapcsolódott a Bauhaus, benne az építészettel és festészettel is. Ebben a korban minden mindenre hatott, nem lehet kiemelni belőle egy területet. A koncepcióban két-három vonalat olvasztottam egybe, ezekre készült 60-80 terv, amiből a legjobb 14-et választottam ki. Kellett hozzá a presszió, maga a meghívás Vancouverből. A szervezők az interneten látták az eddigi munkáimat, és fontosnak tartották, hogy mindenképp részt vegyek, annyira, hogy megszponzorálták a részvételi díjamat. Másfél hónapom volt a kollekcióra, mindent ennek rendeltem alá, szinte teljesen egyedül csináltam végig. Már a döntés pillanatától sok pozitív visszajelzést kaptam, de a legfontosabb az volt, hogy a brit Vogue az ott résztvevő 70 tervezőből 15-öt választott ki, köztük engem is. Ez a történet megerősített abban, hogy mindaz, amit évek óta csinálok, nemzetközi szinten is értékes.
Fotó: Trunkó Bálint
Létezik AIAIÉ nőtípus, amikor kollekciót tervezel?
Egy kollekció tervezésekor sosem egy nőtípusra tervezek, hanem az aktuális gondolataimat mondom el a ruhák nyelvén. Nagyon fontos a divat, de sokkal fontosabb arra ráérezni, ami még csak készülőben van, progresszívnek lenni. A Shadowgraphnak, mivel egy Fashion Weeken vett részt, ahol buyerek válogatnak, muszáj volt a jövő nyári trendekbe illeszkednie.