Topmodellek menedzsere

2015. október 19.
Kajdi Csaba, a Visage modellügynökség tulajdonosa olyan modellek karrierjét indította útjára, mint Ebergényi Réka vagy Mihalik Enikő. Régi motorosnak számít a szakmában, sok mindent látott és tapasztalt a divat világában itthon és külföldön egyaránt. Modelljeivel gyakran találkozunk a Marie Claire divatoldalain is, most ismerjük meg őt, a modellek karrierjét háttérből irányító, támogató menedzsert.

Csabát mindenki ismeri a divatszakmában, ha a fotósok, stylistok, a divatbemutatók szervezői jó modelleket szeretnének, első útjuk egyike a Visage-hoz vezet. Az elmúlt 15 évben megkerülhetetlen szereplőjévé vált a kifutók világának. Nyitott, közvetlen ember, legendás humorérzékkel megáldva, de ha munkáról van szó, nem ismer tréfát. Foggal-körömmel védi a „lányai” érdekeit.

Hogyan kerültél a divat világába?

Igazság szerint beleszülettem. Anyukám régi művészcsaládból származik, a felmenői, ha nem is feltétlenül divattal foglalkoztak, de tehetséges művészek voltak. A dédapám híres magyar festő, Bálint Endre, a dédanyám pedig mecenatúrával foglalkozott. Párizsban képgalériájuk volt, aztán a háború alatt leköltöztek Dél-Franciaországba, a szabad zónába. A nagymamám testvére volt a családban az első, aki bekerült a divat világába, kiegészítőket – öveket, csatokat, ékszereket – tervezett a Carven és a Chanel divatházaknak. Ebben a miliőben nőttem fel – az anyatejjel szívtam magamba ezt a filozófiát, ezt az attitűdöt.

Mikor költöztél Magyarországra?

Az iskoláimat Magyarországon végeztem, de folyamatosan tartottam velük a kapcsolatot. Míg a magyar gyerekek a Balatonra mentek nyaralni a nagyszüleikhez, addig én a nyarakat Nizzában és Párizsban töltöttem. Én magam is próbálkoztam modellkedéssel, reklámfilmekben, katalógusfotózásokon szerepeltem. Nem lett belőlem szupermodell. Az egyetemi éveim vége felé – PR és kommunikáció szakon végeztem – elkerültem a magyar televízióhoz, ahol segítettem a műsorvezetőket öltöztetni. Innen egy modellügynökséghez vitt az utam, ahol bookerként dolgoztam. Fél év múlva úgy éreztem, hogy én sokkal jobban tudnám ezt csinálni. Sokkal korrektebbül, sokkal emberségesebben. Megalapítottam a saját ügynökségemet, a francia családi vonal miatt francia nevet adtam neki, így született meg a Visage modellügynökség.

Nem mindenki tudja, miből áll egy booker feladata.

A booker szó az angol booking szóból ered, azt jelenti, hogy eladok egy modellt egy munkára. Ma már kevésbé használják ezt a kifejezést, helyette agentnek, ügynöknek nevezzük magunkat. Ez azért van, mert sokkal összetettebb lett a feladatunk, nem csak az üzletszerzéssel foglalkozunk. A modell ügynöke felel azért, hogy a modellnek jó hangulata legyen, odafigyel arra, hogy a lány mit evett, ha kell, viszi utána a cipőjét. Megveszi neki a repülőjegyet, ha kell, utazik is vele, kvázi mindent intéz körülötte azért, hogy a lány tökéletes formában legyen. Ne legyen más dolga, mint hogy pontosan odaérjen a fotózásra, és gyönyörű legyen.

Az ügynök nem fedez fel lányokat?

Az agentnek alapvetően nem ez a dolga. Ez a scouterek munkája. Ők azok, akik megtalálják a jövő nagy modelljeit. Régebben az utcán, az iskolák előtt, pályaudvarokon szólították le a modellalkatú lányokat, ma már a technika fejlődésével a Facebookról „vadásszák” őket. Akkor kezdődik a kalamajka, amikor egy jó scouter ügynökséget nyit, mert eközben nem tud profi agentként dolgozni és a lányokat jól menedzselni. A modellügynökség komoly és felelősségteljes munkát kell, hogy végezzen, hiszen fiatal lányoknak álmokat adunk, a jövőjüket építjük. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy nem vesszük fel a telefont az éjszaka közepén, amikor egy modell New Yorkból sírva telefonál, mert nem kapott meg a castingon egy munkát.

Hány modellel dolgoztok?

40 és 50 között van a modelleink száma.

Hogy tudsz velük egyenként foglalkozni?

Régebben minden egyes lányhoz szoros, személyes kapcsolat és barátság, mert kevesebben voltak, most már van segítségem. Amikor fiatalabb voltam, korban közelebb állt hozzám ez a korosztály. Most már főleg az idősebb modellekkel van szorosabb baráti viszonyom. Mostanság a kollégáim kísérik el a lányokat a fotózásra, és szoros napi kapcsolatot építenek ki a lányokkal. Az egyik ügynökünk nemrég jött haza Milánóból – a Fashion Weeken több lányunk is szerepelt.


Kajdi Csaba Mihalik Enikővel

Mihalik Enikőnek vagy Ebergényi Rékának te szervezed az összes munkáját? A külföldieket is?

A lányoknak mi vagyunk az anyaügynökségük, ez azt jelenti, hogy mi fedeztük fel őket, és mi intézzük azt is, hogy kik legyenek a külföldi ügynökségeik. Minden országban van ügynökségük. Nagyon sokat harcolunk a külföldi ügynökségekkel, hogy a modellünk a legjobb munkákat kapja meg. Tegyük föl, hogy a modell New Yorkban van, és Londonból jön egy munkaajánlat, akkor a New York-i ügynökség biztos, hogy nem akarja elengedni őt egy napra sem, mert a londoni munkából neki nincs haszna. Reménykedik, hogy arra az egy napra is tud neki New Yorkban munkát adni. Mi a lány érdekeit képviseljük, ami az, hogy a biztos munkát fogadja el. Azok az ügynökségek, akik nem harcolnak a lányok érdekeiért, nem foglalkoznak velük, csak bezsebelik a munkák után járó jutalékot, gyakran elveszítik a lányokat. Nálunk ez azért nem fordul elő, mert nekünk nagyon szoros a kapcsolatunk van a modellekkel, biztonságban érzik magukat velünk.

Mennyire illenek bele a magyar lányok az aktuális modelltrendekbe?

Nagy titkok nincsenek. Vannak trendek, és van, amikor valaki egyszerűen csak szép. Ami mindig fontos, az az, hogy a modell fotogén legyen, az arca arányai megfelelőek legyenek. Jól tudjuk: minden, ami trendi, egyszer kimegy a divatból. A klasszikus viszont örök marad. Nagy szerencsénk, hogy a magyar lányok klasszikus szépségek.

És a testarányuk?

Az már más kérdés. Az átlag magyar lányok nem olyan nyurgák, vékonyak, mint a szláv lányok. De az arcuk rendkívül különleges. A magyar topmodellek különböző típusokat testesítenek meg. Ebergényi Réka olyan, mint egy brazil modell, Mihalik Enikő a szláv lányokhoz hasonlít, Palvin Barbi mediterrán típus.

Ez nyilván előny.

Abszolút. Ebben a szakmában a modellek háromnegyedét a kelet-európai lányok teszik ki. A kelet-európai lányok különlegesebbek.


Ebergényi Rékával…

De a topmodellek között kevesebb a kelet-európai.

Ez igaz. A kifutón dolgoznak leginkább a kelet-európai lányok, de ez nem általánosítható. A magyarázat egyszerű: a kelet-európai lányok anyanyelve nem angol, így jóval nehezebb számukra, hogy híressé váljanak egy idegen országban. Nagy többségük modellkedés közben tanulta meg az angol nyelvet, ami nem elég ahhoz, hogy meg tudják csillogtatni az egyéniségüket. Viccelni tudjanak, jópofák legyenek, reprezentáljanak, jól nyilatkozzanak a sajtónak. A mostani generációban azt látom, hogy a topmodellek többsége angol, amerikai, kanadai vagy ausztrál. Ennek ellenére nagyon sok kelet-európai topmodell születik, de meglátásom szerint ők inkább a szakmában ismertebbek, kevésbé ismeri őket a nagyközönség. A magyar lányokkal is ugyanez a baj, a szülők még nem fogták fel, hogy a magyar embernek, ha a határon kívül akar érvényesülni, ugyanolyan jól kell angolul beszélniük, mint az anyanyelvükön.

Hány éves kortól lehet valaki modell?

13-14 éves kortól lehet elkezdeni a modellkedést, amikor már egy lány elkezd nőiesedni. De ez nem azt jelent, hogy azonnal topmodell lesz.  Az ügynökség nem azért veszi fel ezeket a kislányokat, hanem mert nem akarjuk elveszíteni őket. Mi már arra gondolunk, hogy két-három év múlva milyenek lesznek, és akkor milyen munkákat kaphatnak majd. Addig elkezdünk dolgozni a személyiségükön. Elküldjük őket fotózásokra, megtanítjuk, hogyan tudják használni az arcukat, hogyan tartsák magukat, hogyan járjanak. Véd- és dacszövetséget kötünk a szülőkkel, hogy könnyebben elviseljék a kamaszkor minden problémáját. Egy lány 17-18 éves kora körül kezd befutni, onnantól lesznek jelentősebb munkái. Nyugat-Európában 16 éves kor alatt nem is dolgozhatnak.

A fiú modellekkel mi a helyzet?

Nekem nehezebb a fiúkkal dolgozni, mint a lányokkal. A lányokban sokkal inkább megvan a bizalom, a fiú modellek sokkal öntudatosabbak sok esetben nehézkesebbek, egy hónap után már nagyon tudják, hogy mi van ebben a szakmában. Ez tipikus férfimentalitás. Régebben volt egy erős fiúcsapatom, de aztán egy időre leálltunk a fiú modellek alkalmazásával. Ugyanannyi munka volt velük, mint a lányokkal, de sokkal kevesebb anyagi hasznot hozott nekünk a férfidivízió. A hazai ügyfeleknél van igény rájuk, ezért most ismét van 8-10 fiú modellünk és ez a szám folyamatosan nő.

Hogyan fedezitek fel az új modelleket?

Évekig szerveztük az Elite ModelLook versenyt, és idén újraélesztjük a Look of the Year modellfelfedező versenyt. Azért szeretjük az ilyen versenyeket, mert ide olyan lányok jönnek, akik modellek akarnak lenni. Nem kell rábeszélni őket vagy győzködni a szülőket. Országos castingot csinálunk, eljutunk vidékre is, és sok új arcot ismerünk meg. Talán idén felfedezzük az új Mihalik Enikőt vagy Palvin Barbarát.