Honnan ered a Designrs ötlete?
Miklós Andrea: Évekig dolgoztam marketing kommunikációs területen, de már kislánykorom óta rajongok a divatért is. Az utóbbi években a tipikus urbánus nőt testesítettem meg: késő estébe nyúló munkaórák mellett, nem maradt időm magamra, vagy éppen ruhák, kiegészítők nézegetésére. Szívesen vásároltam volna egyedi darabokat magyar tervezőktől, de nem jutottam el időben concept vagy pop-up store-okba, és a weben sem találtam elég infót. Viszont sok divattervezőt megismertem és miután kiváltam az ügynökségi világból, szabadúszó online marketingesként segítettem nekik. Magától értetődően jött az ötlet: miért nem hozunk össze egy olyan közös platformot a tervezőknek, ahol támogathatnánk őket az online marketing tudásunkkal a nemzetközi digitális célcsoport feltérképezésében és az online eladásban is?
Az egyedi tervezői daraboknál is működik az online vásárlás, elhagyható a tapintás élménye?
Perényi András: A reklámos múlt mellett évek óta start-up cégek fejlesztésén dolgozom és látom, hogy az online a jövő. A nagy divatáruházak szép lassan hozzászoktatják az embereket ahhoz, hogy mindent a neten rendeljenek. Ez persze ruhák esetében érthetően lassabban következik be, mint például a műszaki cikkeknél, de a nagy márkák a folyamatot már elindították. Egy-egy darabot felpróbálhatunk majd a showroom-okban, a kiszállítás viszont már a központi raktárakból történik a címünkre. Egyébként a nemzetközi szabályozás által lefedett 14 napos visszaküldési lehetőség nagy biztonságot ad a vásárlóknak nálunk is.
Miklós Andrea Cakó Kingával és Kármán Orsival
Milyen tervezőket képviseltek?
Miklós Andrea: Tehetséges, feltörekvő tervezőkkel dolgozunk. Felállítottunk egy egyszerű kritérium rendszert: fontos, hogy bizonyítottan jó legyen a termék és a dizájner rendelkezzen bemutatott, az itthoni piacon már ismert, sikeres kollekcióval. A tervezők különféle stílusokat képviselnek, de büszke vagyok a hazai kulturális vonásokra, amik minden darabban fellelhetőek.
Perényi András: Az első hónapokon vagyunk túl. Meghúztunk egy ideiglenes plafont, egyelőre kevés tervezővel kísérletezünk. Látni szeretnénk, hogyan működik az eddig felállított üzleti modellünk, folyamatosan tesztelünk és mérünk.
Milyen kapcsolatban vagytok a dizájnerekkel?
Andrea: Mi nem csupán egy webáruház vagyunk, hanem online marketingesként népszerűsítjük a tervezőinket és a termékeiket is. Ők is értik, hogy a mi vállalkozásunk egy hiánypótló kezdeményezés, ami teljesen új piacra fókuszál. Ez nem könnyű, nagyon erős a verseny. Együtt tapasztalunk, sírunk-nevetünk. Napi kapcsolatban vagyunk, szezonváltáskor különösképpen. Alig várjuk, hogy kijöjjenek az új kollekciókkal, rengeteg munka van az angol nyelvű termékleírásokkal és a megfelelő képek feltöltésével. A kollekciók megjelenésében még van időbeli csúszás a külföldi trendekhez képest, igyekszünk motiválni a dizájnereket ilyen téren is. Részt veszünk velük a hazai pezsgésben: eseményeken és a különféle divatheteken.
Az angol nyelvű oldallal a külföldi piacra lépés a cél, de pontosan kihez szeretnétek szólni?
András: Közvetlenül a vásárlóinkat szeretnénk megtalálni, olyan nőket világszerte, akiknek az új, egyedi divattervezői termékek értéket jelentenek, kitűnni szeretnének általa és nem a nagy divatházakhoz ragaszkodnak. A fiatal európai tervezők és köztük a magyarok munkáit is komoly érdeklődés övezi. Nyitott a külföldi piac, de azt sem szabad elfelejteni, hogy iszonyatosan erős a verseny, nem kell Párizsig menni, elég Csehországról vagy Lengyelországról beszélni. Fontos: régióban és az összefogásban érdemes gondolkozni ahhoz, hogy láthatóak legyünk.
Andrea: Az egyedi darabok és az etikus divat egyre nagyobb teret hódítanak. Az, hogy a tervező akár egy kisbaba mellett éjszaka dolgozik és egy termék elkészítése aprólékos kézimunka eredménye, sokak számára fontos. A digitális térben rengeteg social platform alakult már fashion témában, ahol a divat iránt érzékeny közösségek megtalálhatóak. Fő stratégiánk, hogy folyamatosan teszteljük ezeket a csatornákat. Ezek a legfőbb kommunikációs lehetőségek, hogy minél több visszacsatolást, tapasztalatot nyerjünk, és mielőbb megtaláljuk a piacunkat. Emellett fontosnak tartjuk a bloggerekkel való kapcsolattartást is a különféle PR lehetőségek mellett, és az ösztönzésüket is, hiszen az írásaik véleményformálóak. Jól tudjuk.
Mennyire követik a külföldi trendeket a magyar tervezők?
Andrea: Első az egyediség, de a szezonális trendeknek megfelelő alap szabásminták megjelennek a ruhatervezőknél. A mostani szezon slágere például a kötött pulcsik, poncsók, sálak – a hetvenes évek hangulatával és színhasználatával megfűszerezve. Pont a minap jártam a Fibula showroomban, az Ylka stúdióban, gyönyörű, minőségi fonalakból a saját szövőgépükön dolgoznak. Cakó Kinga legújabb kollekciója is álomszép, egyedi, felismerhető stílussal, és a trendeknek megfelelően megtalálhatóak benne a őszi-téli árnyalatok – a meleg burgundi, a kék és a szürke tónusai. Az ékszereknél például a Rienne Creationsnél mindig a szikrázó kristályok a főszereplők, míg Kármán Orsi folyamatosan új anyagokkal kísérletezik, és témák köré építi a kollekcióit. A csodás Bloom Sense és Deep Sense kollekciókat például a természetszeretet ihlette.
Kevés nemzetközi hírű tervezőnk van. Mi lehet ennek az oka?
András: Számtalan oka lehet, kezdve a gazdasági feltételektől, a képzésig. Nívós művészeti iskolákból jönnek ki a tervezők, de a nemzetközi piacra lépéshez szükséges marketinghez folyamatos önképzés szükséges, mégpedig a külföldi esettanulmányokból merítve. Rendkívül gyorsan változik ez a világ. A marketingesek is folyamatosan új dolgokkal szembesülnek, rugalmasnak és nyitottnak kell lenni, erre komoly művészi tevékenység mellett nehéz energiát fordítani.
Mi az, amire különösen figyelnetek kell a siker érdekében?
Andrea: Azt gondolom, minden kezdeti gyerekbetegségen túl leszünk, jó időzítéssel indulunk, és mire felénk fordul a világ, már olajozottan jelen leszünk. Apróság, hogy nagyon figyelünk az autentikus angolságra, hiszen nemzetközi célközönséget szeretnénk elérni, nem elég az üzleti nyelvtudás. Fontos megemlíteni azt is, hogy mielőtt befektetőkben gondolkoznánk, bizonyítani szeretnénk.
Mi a hosszú távú célotok a Designrs-szel?
Andrea: A vízióm, hogy a kelet-közép-európai régió dizájner platformjaként működjünk a környező országok tervezőit is képviselve. Egyedülállóak lennénk, mert ilyen még nincs. A közeljövőben rendezvényekben és ideiglenes pop-up store-ok felállításában is gondolkozunk. Egy visszatérő vásárlói kört szeretnénk kialakítani és pulzáló, valódi közösséget építeni.
Nézd meg a Designrs oldalát: designrs.co