„Ez nem politikai, vagy vallási mozgalom” – hangsúlyozza Dr. Philip Zimbardo, a világhírű szociálpszichológus professzor, a kezdeményezés alapítója. A professzor a nagy horderejű, stanfordi börtönkísérletében bizonyította, hogy egy szélsőséges szituáció a galamblelkűekből is kihozhatja a szörnyeteget. A másfél évvel ezelőtt indított program a negativ végkicsengésű kísérletet pozitív oldaláról közelíti meg: közönyös, gátlásokkal teli embereket sarkall arra, hogy bátor tettek és apró jócselekedetek által hétköznapi hősökké váljanak.
Nem kell borúlátónak lennünk
„Magyarországról gyakran halljuk, de mi magunk is hangoztatjuk, hogy pesszimista ország. Nem igazán bízunk az intézményekben és a politikában idehaza. Úgy érezzük, tetteink hatástalanok, így sokan passzívak maradunk a mindennapi helyzetekben is. Az előítéleteink, a berögződéseink és a gátlásaink levetkőzésével nyitottabb, boldogabb emberekké válhatunk” – vallja a neves pszichológus.
Philip Zimbardo, a hazai társalapítók (Halácsy Péter, Orosz Györgyi, Orosz Gábor, Roszík Linda, Bolyky Dániel, Pistyur Veronika és Thuróczy Gábor) és a több mint 100 önkéntes célja, hogy megváltoztassák az ország mentalitását. A helyzet nem reménytelen, a professzor több európai országban is jelen van hasonló programmal a Heroic Imagination projekt keretében, és eddig a magyar programot ítéli a legjobban működőnek. „A cél, hogy 10 éven belül társadalmi norma legyen, hogy teszünk egymásért” – mondja, Orosz Györgyi a mozgalom egyik vezetője.
Hősnek lenni könnyű!
Az idei nagykövetek részt vettek a hétköznapi hősiesség tréningjén is, ahol a saját bőrükön tapasztalták meg milyen az, amikor segítségre szorulnak, és mégis elmennek mellettük az utcán.
Harcsa Veronika hatalmas csomagokat cipelt, Szervét Tibor rosszullétet imitált, Nyáry Krisztián pedig elképedve számolta a mellettük közönyösen elhaladó embereket.
A program arra bíztat, hogy merjünk segíteni, azokban a helyzetekben is, amikor hajlamosak lennénk inkább továbbmenni és valaki másra tolni a felelősséget. „Nekem botfülem van. Hülye vagyok a matekhoz – hányszor mondunk hasonlókat ezzel rögzítve a saját tehetetlenségünket – magyarázza Roszík Linda, klinikai szakpszichológus, a tréningek vezetője. – A legfontosabb üzenet a képzéseken: mindenki tud fejlődni mindenben. Aki elhiszi magáról, hogy képes fejlődni és nem bénítja le magát tévhitekkel, sikeresebb lehet az élet minden területén.”
A sztárok ígéretei
A jó ügy érdekében a felkért nagykövetek 30 napig mindennap tesznek majd valami olyat, amit eddig nem mertek, vagy nem akartak. Próbálnak változtatni valami apróságon, ami jobbá teszi mások életét, vagy a mindennapi környezetüket. Az idei nagykövetek: Harcsa Veronika, Nyáry Krisztián, Pásztor Anna, Szervét Tibor, Kamau Makumi (Mary Popkids), Farkas Roland (Wolfie – Punnany Massif), Barabás Éva és Mautner Zsófia.
Néhány a vállalások közül:
Nyáry Krisztián kedvesen bíztat: „A legjobb önzőség segíteni.” Ő maga vállalja, hogy igyekszik kifejezetten kedves lenni azokkal a kemény munkát végző emberekkel, akiket foglalkozásuk miatt bántanak, például az ellenőrökkel, vagy a hitelügyintézőkkel.
Szervét Tibor kiemeli, hogy hajlamosak vagyunk minden gondunkért másokat hibáztatni. Mostantól igyekszik beleképzelni magát a másik helyzetébe, hisz felesleges gyűlölködni a mindennapokban. Így tudta elkerülni a minap, hogy felidegesítse magát egy elévágó autó miatt.
Kamau Makumi (Mary Popkids) vállalja, hogy mindennap felszed majd egy szemetet. Őt az új-zélandi példa győzte meg, hiszen arrafelé az emberek nem szemetelnek a természetben, hanem viszik magukkal a szemetüket, vigyáznak a tisztaságra.
Farkas Roland „Wolfie” és zenekara a Punanny Massif Hétköznapi Hősök című száma a Hősök Tere kezdeményezés saját dala lett. Ezen felül igyekszik majd pozitív gesztusokkal kedveskedni a mindennapi szituációkban, például figyel majd, hogy mosolyogjon a bolti eladókra.
Mindenki csatlakozhat
„Az empátia akkor válik igazán érdekessé, ha cselekvéssel párosul” – hangsúlyozza a professzor a program egyik kulcsmondatát. A Hősök Tere trénerei az elmúlt évben több mint 600 magyar pedagógusnak tartottak képzéseket, hogy rajtuk keresztül eljutassák az üzenetet a diákoknak is. Idén júniustól már minden érdeklődő számára elérhetőek lesznek ezek a tréningek, a szervezők minél szélesebb kört szeretnének megszólítani, az üzletembereket, a média képviselőit, a szociális területen dolgozókat és mindenkit, aki kicsit is nyitott a változásra.
További információk és a 30 napos kihívás részletei megtalálhatóak a honlapon és a közösségi oldalakon.