Elton John és Gianni Versace
Emblematikus figura volt, akiről halála óta mindent és ennek a mindennek a fordítottját is megírták már. Részletezni a karrierjét vagy a márka történetét nem is célunk, annál is inkább, mert Gianni Versacéról és életművéről beszélni néhány bekezdésben olyan lehetetlen vállalkozás volna, mint ha az óceánt szándékoznánk a szobai akváriumba tölteni. De emlékezni fontos rá, az életműve ismeretében pedig megértjük, hogy milyen nagy szüksége van a divatnak a szenvedéllyel dolgozó, nagy egyéniségekre.
Akik a divattal foglalkoznak, tanulják, művelik vagy csupán lelkesen figyelik, tudják, mit jelentett a nemzetközi kulturális és művészeti életben Gianni Versace fellépése. A tevékenysége sokrétű volt, képtelenség leszűkíteni a divattervezésre. Kreativitása szó szerint áradt, alkotásaiban felfedezzük a zene, a fotó- és színházművészet hatásait, mintáiban és formáiban folyton történelmi, földrajzi, építészeti utalásokat találunk.
Diana hercegnő egyik ikonikus Versace-ruhájában
Megszületett a keze alatt a barock, vagyis a barokk stílus rockosított, modernizált változata, a zenei élet legnagyobbjaival dolgozott együtt, monumentális reklámkampányokat készített a világhírű fotóssal, Avedonnal, színházi és operajelmezeket kreált, a kifutóin vonuló modelleket pedig képes volt világszerte keresett szépségikonná tenni. Szenvedéllyel és szüntelenül kutatta a görög mitológiát, de közben Floridába, Miamiba volt szerelmes, amiről a testvérével, Donatellával közösen összeállított South beach stories című könyve is árulkodik.
Ellentmondásos, bátor, kísérletező kedvű férfi volt. Több divatbemutatója után a kritika azt írta, hogy egyetlen darabot sem fog majd eladni, miközben rengeteg nő vásárolta a ruháit. Közöttük az elegancia szimbólumának számító Diana hercegnő, aki talán mindenkinél jobban értette és testesítette meg Versace filozófiáját. Ez valahogy úgy szólt, hogy nem szabad bedőlnünk a trendeknek, hogy ne engedjük, hogy a divat birtokoljon bennünket, inkább döntsük el mi, hogy mit szeretnénk kifejezni azzal, ahogyan öltözködünk, ahogy élünk.
Gianni Versace és Naomi Campbell
Voltak, akiknek Versace túl sok volt, egyenesen közönségesnek tartották, amit csinált. Azt mindenesetre pontosan tudta, mi a divat(diktátor) szerepe a társadalomban: diktálnia kell, hogy azután váratlanul és meglepő módon a feje tetejére állíthassa a saját maga hozta szabályokat is. Szabászollóval vágta diribdarabokra a hétköznapiságot, de csak azért, hogy a darabokat azután gyönyörű biztosítótűkkel illessze össze érzéki, vadító újdonsággá.
2016-os Versace kollekció
Alkotásainak az a titka, hogy tiszteletben tartotta a női test arányait és kiemelte a szép részleteket. Kísérletezett és játszott, de az arányokat öncélúan eltorzítani, ahogyan azt teszik ma sokan, soha nem jutott eszébe. Ezért vannak érte oda még ma is a nők. Ahogyan az erős színekért, a barokkos és western stílusú kiegészítőkért, a szadomazo öltözékekért – amelyeket a ház szimbóluma, a medúzafej díszít – és a farmerblúzzal viselt királynői szoknyákért.
Nagyon korán, fiatalon ment el, és rá is igaz, amit a legnagyobbak halála után el szoktak mondani: nehéz örökséget hagyott maga után. Hirtelen minden Donatella kezében összpontosult, aki azon túl, hogy Gianni múzsája volt, testvérééhez hasonló szenvedéllyel kutatja a divat irányvonalait, lehetőségeit. Ma már tudjuk, hogy milyen merész, erős üzletasszony, és talán az egyetlen ember, aki rendkívüli kreativitással képes tovább vinni a Versace divatházat a jövőbe vezető úton.
Fotók: Profimedia – Red Dot