Miért jelentkeztél az ITT NEMEZ VAN pályázatra?
Egy ideje éreztem, hogy váltásra van szükségem, valami újat kell csinálnom, bármennyire is szeretem az ékszertervezést. Azok az ötletek, amelyekkel pályáztam, sok évvel ezelőtt, még az egyetem alatt születtek, így szinte kész tervekből kellett csak kiválasztanom azt, amiből biztosan ki tudok hozni valami izgalmasat. Akkor kísérleti fázisban megállt ez a vonal, most hiba lett volna elmenni a lehetőség mellett.
Hogyan jött az ötlet, hogy falikárpitot készíts?
A struktúraképzésen alapuló technikák az ékszerek esetében elég kötötten alkalmazhatók, most viszont kibontakoztathattam a bennük rejlő határtalan lehetőségeket. Olyan tárgyra akartam alkalmazni a technikát, ami kellően nagy felületet biztosít ahhoz, hogy be tudjam mutatni a technika lényegét. Ezek a látványos felületek falra kívánkoznak, ott tudnak érvényesülni igazán. A falpanelekben egyébként is nagy lehetőséget látok, a belsőépítészet az utóbbi néhány évben különösen nagy hangsúlyt fektet a dekoratív falfelületek kialakítására, szerintem ez a terület most fog még csak igazán felvirágozni.
Hogyan lehet izgalmassá tenni egy olyan „elfelejtett” anyagot, mint a nemez?
A nemez, avagy gyapjúfilc egy nagyon hálás alapanyag. A rengeteg előnyös tulajdonsága közül számomra az egyik legvonzóbb, hogy melegséget, puhaságot visz a térbe.
A kortárs design bővelkedik a hi tech alapanyagokban, technológiákban és formai megoldásokban, amikkel a nemez a maga rusztikusságával izgalmas kontrasztpárba állítható, akár egy tárgyon belül, akár egy enteriőrben. A nemez, ahogy bármely más alapanyag, amint a megszokottól eltérő kontextusba kerül, azonnal új, addig ismeretlen arcait kezdi megmutatni. Ehhez a lehető legjobb például egy ilyen ötletpályázat, mivel minden alkotó más aspektusból közelíti meg a feladatot. Ez nagyon inspiráló, fantasztikus látni, hogy ugyanaz a matéria mennyiféle megközelítést tud kihozni az alkotókból és hányféle nagyon különböző tárgy születik, mégis mindben van egy közös kiindulási pont: az alapanyag.
Mi a közös pont az ékszerek és falikárpit tervezésében?
A struktúraképzéssel kapcsolatos korai kísérleteket az ékszereimhez vezető előtanulmánynak is tekinthetem, tehát most visszatértem a gyökerekhez. Tervezőként lényegében mindig hasonló alapgondolatok mentén mozgok, a geometria iránti fogékonyságom gyerekkorom óta elkísér, ahogy a természet szeretete is. A geometria a világot átható rendező elv, ezért úgy gondolom, hogy a geometriából kiinduló tervezés nem vezethet rossz irányba. Amikor megszületik egy tárgy, vagy egy elv, rendszerint valami természeti formára asszociálok, így volt ez az ékszerek esetében és így van most is. A Vivoid szó a kövirózsafélék – sempervivoideae – latin elnevezéséből származó fantázianév. Többletjelentése is van, a „vivo” és az angol „vivid” kifejezések jelentése egyaránt az, hogy „élő, eleven”, ami utal a gyapjúra, mint élő alapanyagra.
Milyen terekben tudod elképzelni az alkotásaidat?
A nagy, tágas és világos terekben érvényesülnek leginkább ezek a nagy méretű kárpitok. El tudom képzelni loft lakásokban, nagy közösségi terekben, hotelekben, éttermekben. Kisebb otthonokban is működhet, kisebb kivitelben, de a természetes fényre mindenképpen szükség van, hogy egy ilyen felület plasztikussága életre keljen.
Eddig ékszerdizájnerként ismertek, és koncertek, fesztiválok látványtervének, dekorációjának megtervezésében, kialakításában is sok tapasztalatod van. Ez profilváltás, vagy csak kipróbálod magad egy új területen is?
Erre még nem tudom biztosan a választ. Az ékszertervezést sem akarom végleg elfelejteni, de más dimenzióba szeretném emelni. Vannak ötleteim, amik nem sorolhatók a termék kategóriába, erőteljes látványdarabok, amiknél nem szempont a hordhatóság. Ezek az elmúlt években háttérbe szorultak, de most szeretném őket végre megvalósítani és megmutatni, hogy ilyet is tudok.
Mik a terveid?
Rengeteg ötletem van. Szeretnék nagy léptékben tervezni, látványos méretekben kivitelezni. A Vivoid csak egyike azoknak a mintáknak, amiket megterveztem, szeretnék lehetőséget kapni rá, hogy a többit is megmutathassam. Kisebb tárgyakban is gondolkodom, ráadásul ezek a struktúrák nem csak síkban, hanem térben is felhasználhatók. Egy egész termékcsaláddal szeretnék kilépni a közönség elé a közeljövőben.
Az ITT NEMEZ VAN.- Filc design a mindennapokban című kiállítás. 2017. október 22-ig látható a Budapest Bálna 1. emeleti bemutatótermében. Az eseményre látogatók bepillantást nyerhetnek a manapság reneszánszát élő gyapjúfilc design világába. Itt debütálnak a tavasszal kiírt ötletpályázat díjazott alkotásai, valamint megtekinthetők neves meghívott alkotók gyapjúfilc tárgyai is, valamint kortárs szőnyegtervezők Rug Art Fest bemutatója is.
Szerző: Chilembu Krisztina