A FANNA polewear az első fenntartható designer rúdtánc- és sportruhamárka, amely a tudatos életmódot népszerűsíti a divaton keresztül. A kollekciók mindegyike fenntartható anyagból készült, mint például az Econyl fonal, melyekben halászháló és szőnyeghulladék kerül felhasználásra. A márka köré épült tudatos közösség mára már több mint 40 ezer embert számlál, akik együttesen 1778 kg hulladéktól mentették meg a környezetet.
A jövőnk egyik záloga
Az ipar gyorsan változó, „fast fashion” modellje súlyosan károsítja a környezetet, valamint etikátlan munkakörülményeket teremt világszerte. Évente 80-1001 milliárd új ruhadarabot gyártanak, amelyeknek több mint 60%-a2 szintetikus anyagokból, például fosszilis tüzelőanyagokból előállított poliészterekből származik. Ez óriási terhet tesz a környezetre – a fast fashion felelős a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 10%-áért3, ami több, mint az összes nemzetközi repülőjárat és tengeri szállítás együttvéve.
Ugyanakkor egy pozitív trend figyelhető meg a fiatalabb generációk esetében, ahol a nyitottság és tudatosság a fenntartható márkák iránt megnövekedett az elmúlt években. A Z és az alfa generációba tartozó fiatalok egyre nagyobb arányban támogatják a fenntartható divatot: az ezredfordulósok 73%-a4 hajlandó többet fizetni a fenntartható márkákért, az alfa generáció pedig előnyben részesíti a személyre szabott és egyedi ruhákat, amelyek például upcyclinggal készültek, vagy használt és vintage darabok. A trendek tisztán mutatják, hogy a FANNA-nak van létjogosultsága és a fenntartható divat nem csupán egy múló trend, hanem a jövőnk záloga.
Környezettudatosság és a nők támogatása
A FANNA-nak már a kezdetekben is jól körülhatárolt értékei voltak, úgy mint a fenntarthatóság, az etikus munkakörülmények és a közösség fontossága. A fenntarthatóság a márka DNS-ében van. A kollekciók olyan környezetbarát anyagokból készülnek, melyeket Olaszországban, a Milánóhoz közeli Carvico városában gyártanak. Ilyen anyagok például az ECONYL®-ből és GOTS® minősített organikus pamutok. Utóbbiban halászháló és szőnyeghulladék kerül felhasználásra, így csökkentve a környezetszennyezést. A FANNA összesen már 1778 kilogramm hulladéktól mentette meg a Földet.
A ruhák tervezése, modellezése és gyártása már Magyarországon zajlik, hogy a ruhák elkészítése a lehető legkevesebb ökológiai lábnyommal járjon. A ruhák tervezését Nagy Fanny, a márka alapítója végzi a mai napig, míg a modellezést és az első mintadarabok megvarrását egy kis budapesti szabászattal együtt végzi. Ezután a ruhák gyártását több itthoni varroda fejezi be. A ruhák teljes életciklusa a tervezéstől a gyártásig az etikus munkakörülményeken és a fenntarthatóságon alapszik.
A fenntarthatóság és a tudatosság mellett a márka egyik legfontosabb célja egy összetartó és támogató közösség létrehozása. Ezt a célt szolgálja a közösségi oldalakon használt #FANNACommunity hashtag is, illetve az olyan események is, mint a tavaly megrendezett közösségi felvonulás a fenntartható divatért, melyre még nem volt példa előtte Magyarországon.
Szenvedélyből vállalkozás
Nagy Fanny, a FANNA polewear márka alapítója Veresegyházról indította el saját vállalkozását. Miután nem vették fel a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre, autodidakta módon sajátította el az ipari varrás és szabászat fortélyait. Kezdetben bőrből készült ruhákat, táskákat és cipőket készített, amelyeket budapesti dizájnerüzletekben értékesített. Később a rúdtánc iránti szenvedélye és a sport köré épült közösség inspirálta, hogy 2021-ben megalapítsa a FANNA polewear márkát, amely kifejezetten rúdtáncosok számára kínált sportruházatot.
A vállalkozás elindításához szükséges tőkét 2 bőrkabát eladásából teremtette elő. Az első kollekciók megalkotása után saját maga hozta létre a webshopot, és a közösségi médián keresztül népszerűsítette termékeit, ahol ma már 40 ezren követik a FANNA-t. A márka legnépszerűbb terméke az X-top, melynek megalkotása komoly kihívást jelentett, ugyanakkor a sikerességét az is mutatja, hogy a legjobban keresett termék lett.
Nagy Fanny tavaly nyáron piacra dobta az első pilates kollekcióját is, amellyel a magyar közönséget szerette volna megszólítani. Az új, pilates kollekció fő üzenetei a női erő és nyugalom voltak. Ezt tükrözték a színei is, hiszen megtalálhatóak voltak benne a vibráló rózsaszínes árnyalatok, de ugyanúgy a földszínek is, mint a mélyzöld és a bézs.
Fotó: Fanna