- Évszázadok óta a ruházat jelentheti az önkifejezés, de akár a rejtőzködés eszközét is.
- A szüfrazsettek fehér ruhája és a hippik szakadt farmeres, valamint szlogenes pólói a figyelemfelhívás eszközeivé váltak.
- Lássuk azokat a ruhadarabokat, amik valósággal a feje tetejére állították a világot!
Az olyan ruhadarabok, amelyek általában népszerű mozgalmakon belül alakultak ki, bár politikailag zűrzavaros időkben, egyre gyakrabban jelennek meg a kifutókon, ami elkerülhetetlenül az árucikké váláshoz vezet, így ma már kifejezetten divatosnak számítanak ezek a ruhák.
Íme néhány ikonikus ruhadarab, ami egyszerre befolyásolta a divatot és a történelmet:
A szüfrazsettek fehére
Emma McClendon divattöténész példaként a szüfrazsetteket hozza fel. „Fehéret viseltek, hogy összehozzák őket, és egységes identitást biztosítsanak a felvonulásokon.” A fehér szín a divatban az egyenlőség iránti igényt szimbolizálta, hogy a nők ugyanolyan értékes állampolgárok, mint a férfiak.

Szüfrazsettek fehér ruhában
Nadrágok
Néhány merészebb egyenlőségért küzdő aktivista még nadrágot is viselt, ami az Egyesült Államok és Európa számos részén illegális volt. A nadrágok és a patriarchális hatalom közötti kapcsolat olyan erős volt, hogy a nők csak az 1960-as években váltak igazán elfogadottá ennek a ruhadarabnak a viselésével.
A lázadó szerelés
Az archetípusos lázadó stílus, amely mind a mai napig fennmaradt, a bőr motorosdzseki, farmer és fehér póló kombinációja, amely először az 1950-es években nyert teret. McClendon az 1969-es Woodstock zenei fesztivált tekinti a fordulópontnak a lázadó stílus divattá válásáért.
A hippi stílus
A hippik nagyon tudatosan használták az olyan ruházatot, mint a szüfrazsettek. A koptatott és hímzett farmer, amit viseltek, „politikai és vizuális tiltakozás volt a csillogó, műanyag, űrkorszaki fogyasztás ellen, amely a háború utáni időszakban terjedt el” – mondja McClendon.
A Woodstock után azonban a Levis és a Coca Cola marketingeszközként kezdték használni a megjelenésüket és ezzel divatba jött a stílusuk. Az 1990-es évek végén több mint 3000 dollárért vették az emberek Tom Ford szakadt és hímzett farmernadrágját.
Üzenet közvetítésére használt ruhadarabok
A digitális korszak előtt olyan divattervezők, mint Katharine Hamnett és Patrick Kelly, egyértelműen tisztában voltak azzal, hogy milyen hatással van arra, ha kollekcióikat egy üzenet közvetítésére használják.
A „Don’t Want Pershing” feliratú póló
Például Hamnett híresen egy „Don’t Want Pershing” feliratú pólót viselt egy 1984-es Downing Street-i találkozón Margaret Thatcher akkori brit miniszterelnökkel, míg az Egyesült Államokban Kelly, aki 1990-ben hunyt el, a divatmárkáját használta az afroamerikai identitás egyes aspektusainak bemutatására. Leggingseket tervezett, amelyek mintázata az afrikai kente anyagra hasonlított, személyes ruhatárában pedig megtalálható volt a farmernadrág, utalva a színes bőrű földművesekre.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A „Mindannyian feministáknak kellene lennünk” feliratú póló
Dior „Mindannyian feministáknak kellene lennünk” feliratú pólója, amely Chimamanda Ngozi Adichie esszéjének címére utal. A debütáló kollekcióhoz Maria Grazia Chiuri, a Dior első női kreatív igazgatója alkotta meg a ruhadarabot, amelynek célja az volt, hogy hangsúlyozza: a nagyra becsült divatházat most nők tervezik nők számára.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Bushwick Birkin bőr bevásárlótáska
A Telfar egy másik nagyon szókimondó márka, amely tudatosan célozza meg a „queer, színes bőrű, és jellemzően nagyon marginalizált és a divatból kirekesztett fogyasztói bázist” – mondja McClendon. Az árakat is szándékosan megfizethető szinten tartják. A Bushwick Birkin bőr bevásárlótáska, amely Brooklyn egyik környékéről kapta a nevét, hatalmas népszerűségre tett szert a queer és fekete fogyasztók körében, akik örülnek, hogy egy márka aktívan elismeri és ünnepli őket.

Kék Bushwick Birkin bőrtáska
Érdekelnek még hasonló témájú cikkek?
- A valódi olasz luxus nyomában: a Dolce & Gabbana története
- A Gucci-ház valódi története: nem gondolnád, hogy még a filmnél is izgalmasabb
- Forradalmasította a divatot a Balenciaga: ezek a tervezők teszik halhatatlanná
Forrás: BBC, Fotók: Getty Images