Ezek nem egyszerű ruhadarabok – egyszerre formálták a divatot és a történelmet

2025. szeptember 14.
Ezek nem akármilyen ruhadarabok. Nem pusztán divatosak, hanem legendásak is, ugyanis a történelem egy különleges fejezete kapcsolódik hozzájuk. Megmutatjuk ezeket a különlegességeket!
Fiatal nő hippi öltözködési stílussal
  • Évszázadok óta a ruházat jelentheti az önkifejezés, de akár a rejtőzködés eszközét is.
  • A szüfrazsettek fehér ruhája és a hippik szakadt farmeres, valamint szlogenes pólói a figyelemfelhívás eszközeivé váltak.
  • Lássuk azokat a ruhadarabokat, amik valósággal a feje tetejére állították a világot!

Az olyan ruhadarabok, amelyek általában népszerű mozgalmakon belül alakultak ki, bár politikailag zűrzavaros időkben, egyre gyakrabban jelennek meg a kifutókon, ami elkerülhetetlenül az árucikké váláshoz vezet, így ma már kifejezetten divatosnak számítanak ezek a ruhák.

Íme néhány ikonikus ruhadarab, ami egyszerre befolyásolta a divatot és a történelmet:

A szüfrazsettek fehére

Emma McClendon divattöténész példaként a szüfrazsetteket hozza fel. „Fehéret viseltek, hogy összehozzák őket, és egységes identitást biztosítsanak a felvonulásokon.” A fehér szín a divatban az egyenlőség iránti igényt szimbolizálta, hogy a nők ugyanolyan értékes állampolgárok, mint a férfiak.

Szüfrazsettek fehér ruhában

Szüfrazsettek fehér ruhában

Nadrágok

Néhány merészebb egyenlőségért küzdő aktivista még nadrágot is viselt, ami az Egyesült Államok és Európa számos részén illegális volt. A nadrágok és a patriarchális hatalom közötti kapcsolat olyan erős volt, hogy a nők csak az 1960-as években váltak igazán elfogadottá ennek a ruhadarabnak a viselésével.

A lázadó szerelés

Az archetípusos lázadó stílus, amely mind a mai napig fennmaradt, a bőr motorosdzseki, farmer és fehér póló kombinációja, amely először az 1950-es években nyert teret. McClendon az 1969-es Woodstock zenei fesztivált tekinti a fordulópontnak a lázadó stílus divattá válásáért.

A hippi stílus

A hippik nagyon tudatosan használták az olyan ruházatot, mint a szüfrazsettek. A koptatott és hímzett farmer, amit viseltek, „politikai és vizuális tiltakozás volt a csillogó, műanyag, űrkorszaki fogyasztás ellen, amely a háború utáni időszakban terjedt el” – mondja McClendon.

A Woodstock után azonban a Levis és a Coca Cola marketingeszközként kezdték használni a megjelenésüket és ezzel divatba jött a stílusuk. Az 1990-es évek végén több mint 3000 dollárért vették az emberek Tom Ford szakadt és hímzett farmernadrágját.

Üzenet közvetítésére használt ruhadarabok

A digitális korszak előtt olyan divattervezők, mint Katharine Hamnett és Patrick Kelly, egyértelműen tisztában voltak azzal, hogy milyen hatással van arra, ha kollekcióikat egy üzenet közvetítésére használják.

A „Don’t Want Pershing” feliratú póló

Például Hamnett híresen egy „Don’t Want Pershing” feliratú pólót viselt egy 1984-es Downing Street-i találkozón Margaret Thatcher akkori brit miniszterelnökkel, míg az Egyesült Államokban Kelly, aki 1990-ben hunyt el, a divatmárkáját használta az afroamerikai identitás egyes aspektusainak bemutatására. Leggingseket tervezett, amelyek mintázata az afrikai kente anyagra hasonlított, személyes ruhatárában pedig megtalálható volt a farmernadrág, utalva a színes bőrű földművesekre.

 

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

@objectfromnowhere által megosztott bejegyzés

A „Mindannyian feministáknak kellene lennünk” feliratú póló

Dior „Mindannyian feministáknak kellene lennünk” feliratú pólója, amely Chimamanda Ngozi Adichie esszéjének címére utal. A debütáló kollekcióhoz Maria Grazia Chiuri, a Dior első női kreatív igazgatója alkotta meg a ruhadarabot, amelynek célja az volt, hogy hangsúlyozza: a nagyra becsült divatházat most nők tervezik nők számára.

 

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Dior Official (@dior) által megosztott bejegyzés

A Bushwick Birkin bőr bevásárlótáska

A Telfar egy másik nagyon szókimondó márka, amely tudatosan célozza meg a „queer, színes bőrű, és jellemzően nagyon marginalizált és a divatból kirekesztett fogyasztói bázist” – mondja McClendon. Az árakat is szándékosan megfizethető szinten tartják. A Bushwick Birkin bőr bevásárlótáska, amely Brooklyn egyik környékéről kapta a nevét, hatalmas népszerűségre tett szert a queer és fekete fogyasztók körében, akik örülnek, hogy egy márka aktívan elismeri és ünnepli őket.

Kék Bushwick Birkin bőrtáska

Kék Bushwick Birkin bőrtáska

Érdekelnek még hasonló témájú cikkek?

Forrás: BBC, Fotók: Getty Images