A Paloma Artspace Budapest belvárosának egyik különleges kulturális tere, a Kossuth Lajos utcában, egy 19. századi udvarház első emeletén működik. A fémlépcsőn feljutva kis galériák, designműhelyek és kreatív stúdiók sora fogadja a látogatót: az épület évek óta otthont ad kortárs ékszertervezőknek, divattervezőknek és képzőművészeknek is.
A Paloma (ahova néhány hónapja még Zendaya is beugrott) nemcsak kiállítótér, hanem közösségi műhely is – egyfajta független design-labirintus a város szívében, ahol az iparművészet és az egyéni alkotás találkozik.
Ipari világ, hordható formában
Az Indusztriál című tárlat vezérfonala az ipar esztétikája. A kiállítók arra keresik a választ, hogyan válhat a gyárak világa, a metróvonalak lüktetése vagy a város ritmusa inspirációvá egy-egy ékszerben. A kiállítás kurátorai szerint az ipari környezet „egyszerre nyers és lenyűgöző” – ez a kettősség jelenik meg a kiállított darabokban is, amelyekben a rideg anyag és a precíz geometria érzékeny, személyes formát ölt.
A nyolc kiállító – Burgolits Edit, Farkas Krisztina, Ihász Emese, Ivánka Zsuzsa, Mihályffy Zsuzsa, Szabó Henrietta, Szilaj Eszter és Wild Judit – mind más nézőpontból közelít a témához, de munkáikat összeköti a letisztult formanyelv és a kísérletező anyaghasználat.
Nyolc alkotó, nyolc külön világ
Burgolits Edit ékszerei a szabályos és szabálytalan formák találkozására épülnek. Gyakran vegyíti a fémet betonnal, vinyllel, bőrrel vagy üvegzománccal, így hozva létre különleges textúrákat, amelyekben a kézműves jelleg és az ipari inspiráció egyaránt megjelenik.

Burgolits Edit ékszere
Farkas Krisztina későn talált rá az ötvösmesterségre, de annál tudatosabban formálja stílusát. Ékszerei elegánsak, ugyanakkor mindig van bennük egy-egy játékos, váratlan részlet. Nemesfémeket, ásványokat és drágaköveket kombinál, minden darabja egyedi, kissé kísérletező, de klasszikus alapokon nyugszik.

Farkas Krisztina ékszere
Ihász Emese munkáit a precizitás és a személyesség jellemzi. Egyedi gyűrűi és finom kidolgozású ékszerkollekciói nemcsak esztétikai élményt kínálnak, hanem történetet is hordoznak – számára az ékszer mindig személyes kapcsolat a viselőjével.
Szilaj Eszter (Silarys márkanéven) a tűzzománc hagyományát viszi tovább kortárs formában. Rézre égetett, színes zománcai gyakran a természetből merítenek ihletet, de most az ipari világ kontrasztjait fordította le saját nyelvére: a színek és textúrák játéka nála is központi szerepet kap.

Szilaj Eszter ékszere
Wild Judit, vagy ahogy sokan ismerik, Vadjutka, több mint húsz éve alkot a kortárs ékszer szcénában. Stílusa változatos: a minimalista formáktól a dús, színes, szabadon kanyargó darabokig terjed. Ékszerei mindig hordoznak valamilyen történetet vagy érzelmi töltetet – nála a forma és a tartalom kéz a kézben jár.

Wild Judit ékszere
A további résztvevők, Ivánka Zsuzsa, Mihályffy Zsuzsa és Szabó Henrietta saját egyéni technikáikkal egészítik ki a közös gondolatot. Műveik a geometria, a szerkezeti tisztaság és az anyaghasználat révén illeszkednek az „ipari esztétika” világába.

Szabó Henrietta ékszere
Kortárs ékszer mint reflexió
Az Indusztriál nemcsak kiállítás, hanem reflexió is arra, hogyan formálja a modern ipar és a városi tér az esztétikai gondolkodásunkat. Arról beszél, hogyan válhat a mindennapi életben hordható tárggyá mindaz, ami valaha csavar, cső vagy épp sín volt.
A Paloma Artspace közegében múlt és jelen találkozása különösen jól érvényesül. Az épület maga is a városi rétegek és újrahasznosítás példája: műemlék, de kortárs funkcióval működik. Az itt kiállított ékszerek mintha visszhangoznák a hely atmoszféráj, a múlt örökségét és a jelen kreatív energiáit.
Az Indusztriál című tárlat így nemcsak ékszerekről, hanem városról, anyagról és formáról is szól – arról, hogyan lehet a gyárak emlékéből, a metró ritmusából és a város zajából finom, személyes műtárgyat formálni.
Az Indusztriál kiállítás november 7-ig látogatható, hétköznaponként 15 és 19 óra között a Paloma Artspace Galériában (1053 Budapest, Kossuth Lajos utca 14–16., a fémlépcsőn jobbra).
Fotó: Paloma Artspace