Ipari formák, városi ritmusok: kortárs ékszerkiállítás a Palomában

2025. november 01.
Izgalmas kiállítás látható november 7-ig a Paloma Artspace Galériában: az Indusztriál – Gyárak, városok, formák című tárlat nyolc kortárs ékszertervező munkáit mutatja be, akik az ipar világát, a városi struktúrákat és a technológiai formákat fordították le az ékszer nyelvére. A tárlat a 10. Kortárs Ékszerhét részeként jött létre, és Fiala Borcsa újságíró-író nyitotta meg október 27-én.
Paloma Artspace

A Paloma Artspace Budapest belvárosának egyik különleges kulturális tere, a Kossuth Lajos utcában, egy 19. századi udvarház első emeletén működik. A fémlépcsőn feljutva kis galériák, designműhelyek és kreatív stúdiók sora fogadja a látogatót: az épület évek óta otthont ad kortárs ékszertervezőknek, divattervezőknek és képzőművészeknek is.

A Paloma (ahova néhány hónapja még Zendaya is beugrott) nemcsak kiállítótér, hanem közösségi műhely is – egyfajta független design-labirintus a város szívében, ahol az iparművészet és az egyéni alkotás találkozik.

Ipari világ, hordható formában

Az Indusztriál című tárlat vezérfonala az ipar esztétikája. A kiállítók arra keresik a választ, hogyan válhat a gyárak világa, a metróvonalak lüktetése vagy a város ritmusa inspirációvá egy-egy ékszerben. A kiállítás kurátorai szerint az ipari környezet „egyszerre nyers és lenyűgöző” – ez a kettősség jelenik meg a kiállított darabokban is, amelyekben a rideg anyag és a precíz geometria érzékeny, személyes formát ölt.

A nyolc kiállító – Burgolits Edit, Farkas Krisztina, Ihász Emese, Ivánka Zsuzsa, Mihályffy Zsuzsa, Szabó Henrietta, Szilaj Eszter és Wild Judit – mind más nézőpontból közelít a témához, de munkáikat összeköti a letisztult formanyelv és a kísérletező anyaghasználat.

Nyolc alkotó, nyolc külön világ

Burgolits Edit ékszerei a szabályos és szabálytalan formák találkozására épülnek. Gyakran vegyíti a fémet betonnal, vinyllel, bőrrel vagy üvegzománccal, így hozva létre különleges textúrákat, amelyekben a kézműves jelleg és az ipari inspiráció egyaránt megjelenik.

Burgolits Edit ékszere

Burgolits Edit ékszere

Farkas Krisztina későn talált rá az ötvösmesterségre, de annál tudatosabban formálja stílusát. Ékszerei elegánsak, ugyanakkor mindig van bennük egy-egy játékos, váratlan részlet. Nemesfémeket, ásványokat és drágaköveket kombinál, minden darabja egyedi, kissé kísérletező, de klasszikus alapokon nyugszik.

Farkas Krisztina ékszere

Farkas Krisztina ékszere

Ihász Emese munkáit a precizitás és a személyesség jellemzi. Egyedi gyűrűi és finom kidolgozású ékszerkollekciói nemcsak esztétikai élményt kínálnak, hanem történetet is hordoznak – számára az ékszer mindig személyes kapcsolat a viselőjével.

Szilaj Eszter (Silarys márkanéven) a tűzzománc hagyományát viszi tovább kortárs formában. Rézre égetett, színes zománcai gyakran a természetből merítenek ihletet, de most az ipari világ kontrasztjait fordította le saját nyelvére: a színek és textúrák játéka nála is központi szerepet kap.

Szilaj Eszter ékszere

Szilaj Eszter ékszere

Wild Judit, vagy ahogy sokan ismerik, Vadjutka, több mint húsz éve alkot a kortárs ékszer szcénában. Stílusa változatos: a minimalista formáktól a dús, színes, szabadon kanyargó darabokig terjed. Ékszerei mindig hordoznak valamilyen történetet vagy érzelmi töltetet – nála a forma és a tartalom kéz a kézben jár.

Wild Judit ékszere

Wild Judit ékszere

A további résztvevők, Ivánka Zsuzsa, Mihályffy Zsuzsa és Szabó Henrietta saját egyéni technikáikkal egészítik ki a közös gondolatot. Műveik a geometria, a szerkezeti tisztaság és az anyaghasználat révén illeszkednek az „ipari esztétika” világába.

Szabó Henrietta ékszere

Szabó Henrietta ékszere

Kortárs ékszer mint reflexió

Az Indusztriál nemcsak kiállítás, hanem reflexió is arra, hogyan formálja a modern ipar és a városi tér az esztétikai gondolkodásunkat. Arról beszél, hogyan válhat a mindennapi életben hordható tárggyá mindaz, ami valaha csavar, cső vagy épp sín volt.

A Paloma Artspace közegében múlt és jelen találkozása különösen jól érvényesül. Az épület maga is a városi rétegek és újrahasznosítás példája: műemlék, de kortárs funkcióval működik. Az itt kiállított ékszerek mintha visszhangoznák a hely atmoszféráj, a múlt örökségét és a jelen kreatív energiáit.

Az Indusztriál című tárlat így nemcsak ékszerekről, hanem városról, anyagról és formáról is szól – arról, hogyan lehet a gyárak emlékéből, a metró ritmusából és a város zajából finom, személyes műtárgyat formálni.

Az Indusztriál kiállítás november 7-ig látogatható, hétköznaponként 15 és 19 óra között a Paloma Artspace Galériában (1053 Budapest, Kossuth Lajos utca 14–16., a fémlépcsőn jobbra).

Fotó: Paloma Artspace