Rengeteg kérdés van a női lét sokszínűségéről, nehézségeiről és szépségeiről, mely fenntartja az emberiség érdeklődését. Ahogyan változik a világ, vele együtt változnak a nőkhöz szegezett kérdések és válaszok is. A 20. században nyugaton végigsöpört feminista hullámok egymás után fokozatosan rombolták a túlmisztifikált általános női képet, azonban az internet robbanásszerűen megnövekedett használata újra egy olyan torz gondolkodás felé vezeti a társadalmat, aminek nem ismerjük a határait.
Ács Kinga-Noémi munkái egy sajátos játékos nyelven fogalmazzák meg azt a komoly társadalomkritikát a nőiség fogalomköréről, amivel fiatal nőként ő is nap, mint nap szembesül. A Telep Galériában megrendezett első önálló kiállításán a művésznő olyan objekteket, installációkat mutat be, amik túlmutatva a művészi önkifejezésen mindenkit külön-külön meg is szólítanak. Ha énképről vagy viselkedési formákról van szó, ezek kialakulásában a környezeti impulzusoknak van a legnagyobb szerepük. Ma pedig az internet az, ami a legjelentősebben befolyásolni tudja fejlődésüket. Kinga-Noémi munkáiban hitelesen és őszintén jelennek meg azok a problémák, amiket a rengeteg információáramlás, de még inkább az információk nem megfelelő használata, befogadása okoz: testképzavar, önbizalomhiány, megfelelési kényszer. Az internet alkotta tökéletesség-fogalomról – legyen szó tökéletes testről vagy párkapcsolatról – így, kívülről látva tűnik fel igazán, hogy mennyire eltér a valóságtól.
A nőiséghez fűződő sztereotípiák különbözőképpen jelennek meg az anyaghasználatban. A rózsaszín szín kihagyhatatlan eleme a munkáknak, pont úgy, ahogy a tükör is. Az önironikusan eltúlzott használata ezeknek a vizuális eszközöknek könnyen zavarba ejthetik a látogatót, ezt azonban nagyon jól ellensúlyozza, hogy az kiállított alkotások többsége közvetlenül interaktív: játékra hív, és vele együtt mély gondolkodásra is kényszerít. „Nagyon fontos számomra – említi Kinga – hogy bevonjam a nézőt, a részese legyen, hiszen róla/rólunk szól a kiállítás. Az elsődleges impulzusok a társadalmi problémákból jönnek, vagyis igazából mindenki az alkotási folyamat része. Miért ne érinthetnék meg ugyanúgy, ahogy én is? Szeretném, hogy létrejöjjön egy sokkal mélyebb kapcsolat a befogadó és a munka között, élményt okozzak, mert a cselekvési folyamatok is jobban megmaradnak, nyomatékosítják a mondanivalót. Magának a játéknak is megvannak a szimbolikus jelentései, a különböző gesztusaiban is ott vannak elrejtve az utalások.”
Magyarország még mindig azon országok egyike, ahol a szexizmus aktív probléma, és a hétköznapi életben feministának lenni meglepőnek számít. Ez azonban nem kifogás arra, hogy ne legyen többek között a kortárs képzőművészetben is állandóan feldolgozandó téma a női lét. És főleg nem akadályozza azt, hogy egy ilyen kiállításról kisétálva legyőzhetetlennek érezzük magunkat, és a nehézségek ellenére is hálásak legyünk, amiért nőnek születtünk. Hajrá lányok!
Ács Kinga-Noémi Affectio című szólókiállítása megtekinthető november 25-ig a Telep Galériában. A kiállítás kurátora Grisztel Eliza, a fotókat Talabér Géza és Nogrády-Kiss Barnabás készítette.