Feltörekvők: Király Márton és Márkus Dániel az Aarion tervezői

2014. szeptember 11.
Az Aarion letisztult formavilága és egyedi mintái igazi színfoltot jelentenek a magyar divat palettáján. A két tervezővel, Király Mártonnal és Márkus Dániellel beszélgettünk a magyarok öltözködési szokásairól, a fiatal tervezők helyzetéről, és arról, mennyire jó nevet adni a ruháinknak.

Meséljetek kicsit a kezdetekről! 2011-ben alapítottátok a márkát, honnan jött az ötlet?

Király Márton: 2010-ben Danival (Márkus Dániel) és még egy grafikussal, Kiss Mátéval – aki azóta sajnos már kilépett a csapatból, de alkalomadtán még dolgozik nekünk – közösen kitaláltuk, hogy megalapítjuk ezt a márkát, és gyakorlatilag a semmiből, lépésről-lépésre elkezdtük felépíteni. Vettünk anyagot, sokat kísérleteztünk, hiszen mivel mi nem a divat világából érkezünk, mindent magunknak kellett megtanulnunk.

Márkus Dániel: Nekem korábban már volt két másik próbálkozásom ezen a téren, és bár sokat tanultam azokból a munkákból, így visszatekintve látom, hogy még nagyon gyerekcipőben jártak akkor az ötleteink. Akkoriban még nagyon fiatal voltam, benne voltam a hardcore zene világában, és olyan pólókat csináltunk, amik akár egy együttes pólói is lehettek volna, egyébként ez a mai napig nagy hatással van az Aarion-ra. De végeredményben úgy tűnik. a Marcit kellett megtalálnom ahhoz, hogy működjön a dolog.

Egyébként honnan ismeritek egymást?

K.M.: Volt egy közös zenekarunk, a Seattle Sky.

M.D.: …meg egy közös barátnőnk! (nevet)

Mi inspirál benneteket a tervezéskor?

K.M.: Nyilván követjük a külföldi trendeket, figyeljük a nagy divatcégek történéseit, de én például nagyon sokat merítek a zene világából, akár borítókból vagy a zenekarfotókon feltűnő mintákból, ruhákból. De persze a képzőművészet is ugyanolyan fontos ihletforrás.

M.D.: Én leginkább a körülöttem élő emberekből merítek ihletet. Rengeteg olyan ember vesz körül, akinek adok az ízlésére és stílusérzékére, így gyakran az ő öltözködésükből kiindulva, és azt továbbgondolva alkotok meg valamit.

Szerintetek mennyire nyitottak a magyar fiatalok az egyedi, hazai tervezők által készített ruhadarabokra?

M.D.: Alapvetően nem nevezném nyitottnak a társadalom azon részét, akiknek nyitottnak kellene lenniük, inkább azt látom, hogy van egy szűk réteg, akik tájékozottabbak és mernek kísérletezni, illetve van egy másik réteg, akik fogékonyak rá. De sokan vannak, akik a Zara kirakatából öltözködnek, ami egyfelől érthető, hiszen egyrészt nagyban megkönnyíti az életet, és mert aktuális és szép dolgokat kapni, csakhogy az emberek nem tudják, hogy ezek javarészt más márkákról lettek lemásolva.

K.M.: Illetve gyakorlatilag mindent le tudnak fedni a divat világában, hiszen elérhető áron kínálnak sokféle terméket. De szerintem sokan így kezdenek el kísérletezni a divattal, hogy például a Zaraban viszonylag kis kockázatvállalással tudják próbálgatni a stílusukat, ami később fogékonyabbá teheti őket arra, hogy egy-egy dizájnerdarabot is bevállaljanak. Én úgy látom, hogy ez egy érési folyamat, ami során az ember lassan kíváncsi lesz a magyar tervezőkre is: például egy fiatalnak van teljes Zara szettje és hozzá vesz egy Aarion pólót is, amire büszke, mert ez valami különleges, ami izgalmasabbá teszi a ruhatárát.

Szakmai szemmel hogyan látjátok a magyar divatot? Mennyire öltözködünk divatosan?

K. M.: Én itthon azt látom, hogy a birkaszellem még mindig előbbre való, mint az individualitás ünneplése. Mindig van egy darab vagy motívum ami éppen nagyon divatos és olyankor minden más ciki, aztán ez egyik napról a másikra eltűnik és valami új lép a helyébe. Nyilván bizonyos értelemben ez így működik az egész világon, de szerintem itthon az emberek sokkal kevésbé tartják tiszteletben azt, ha valaki nem szeretné ezt követni, vagy ha egy kicsit továbbgondolva, a saját stílusát belecsempészve teszi magáévá. Ráadásul ilyenkor általában az összes létező bolt és márka ezt az igényt próbálja kielégíteni, aminek csak az lesz a vége, hogy mindenhol ugyanazok a ruhák jönnek szembe velünk. Alapvetően kevés olyan cég van, akik a saját arcukat hosszútávon fenn tudnák tartani.

M.D.: Szerintem sok probléma forrását a pénztárcákban kell keresni, mind gyártói mind fogyasztói oldalról. Bár a gyártásra nem lehet panasz, hiszen világmárkák gyártatnak Magyarországon, de sajnos ezek a gyárak nem is állnak szóba veled 300 darab alatt, amit egy magyar tervező nem tud feltétlenül eladni. A színvonalat illetően pedig csalóka lehet a magyar divatot a külföldivel összehasonlítani, hiszen ahol eleve nagyobb a merítés, ott értelemszerűen több jó tervezővel és márkával találkozhatunk.

Ti is csak néhány darabos, limitált mennyiségben árusítjátok ruháitokat. Ez koncepció vagy inkább praktikum?

M.D.: Úgy mondanám, hogy a praktikumot összekötöttük a koncepcióval, hiszen tudtuk, hogy mekkora a piac. Most úgy gondolom, hogy bár ez egy jó adottság, nem biztos, hogy ha valaki elém állna azzal, hogy ezer ugyanolyan pólót szeretne, azt mondanám, hogy nem…

K.M.: Az a gond velünk kapcsolatban, hogy hamar rá kellett jönnünk a magyar piac korlátaira, amihez szerencsére tudtunk adaptálódni. De szerintem sokkal fontosabb, hogy a vásárló mindig megkapja azt, ami tőlünk elvárható. Engem sokkal boldogabbá tenne, ha lenne egy kialakult, fix vevőkörünk, akik biztonságosan eltartják ezt a vállalkozást, mintsem hogy tömegtermékekké váljanak a ruháink.

A személyességet az is fokozza, hogy nálatok minden egyes ruhadarabnak neve van. Mi alapján választjátok ki?

K.M.: Általában ránézünk a ruhákra és próbálunk asszociálni valamire, vagy kiolvasni valamit az adott mintából. Ez már a kezdetektől fontos volt számunkra, mivel így sokkal jobban lehet kötődni a ruhadarabokhoz.

M.D.: Igen, a ruhadarabok többnyire számunkra kedves dolgok után kapják a nevüket. Például Marci sokat nevezett el zenészek után, én pedig gyakran kedvenc íróim karaktereiből inspirálódom. De például az egyik farmerünket, a Scarlettet, Scarlett Johansson feneke miatt neveztük így.

Mire törekedtek leginkább, amikor nekiláttok a tervezésnek?

M.D.: Ezt nehéz megfogalmazni, azt hiszem előttem mindig valami olyan cél lebeg, hogy megpróbáljak valami nagyon karaktereset alkotni, ami nem olvad be a tömegbe.

K.M.: Igen, illetve próbálunk mindig aktuálisak maradni, de úgy, hogy a legelső kollekciónk kézjegyei visszaköszönjennek a legutóbbi kollekció darabjairól is. Nagyon sok embertől hallottam már, hogy ha végignézi a korábbi lookbookjainkat, akkor lát egy egységes vonalat bennük, anélkül, hogy ismételnénk magunkat, vagy unalmassá válnánk.

Nem sokára érkezik új kollekciótok, elárultok róla néhány dolgot?

M.D.: Annyit biztosan elmondhatok, hogy az új kollekcióban a hosszított fazonok fognak dominálni. A mintákat a márvány és az archeikus szobrok ihlették, de lesznek egyszerűbb, letisztult darabok is. Lesz új body-nk is, mert az különösen népszerű volt.