A kolumbiai származású Stephanie 2011-ben találkozott először a ghánai kente anyaggal Nicaraguában, egy barátja esküvőjén. A kente a Dél-ghánai Akan etnikai csoport hagyományos alapanyaga: selyem és pamutfonalakból készült színes, csíkos-geometrikus mintájú matéria. A különböző színek és mintázatok jelentéssel bírnak, kezdetben a királyok öltözékének számított ez a szentként tisztelt anyag, mára azonban széles körben elterjedt a használata. Stephanie-nak néhány évvel később alkalma nyílt arra, hogy Ghánába utazzon és elmélyedjen a kente történetében, szimbolikájában és gazdag kulturális hátterében. Nem sokkal később meg is született az Akoma 1260, amely az Ethical Fashion Initiative egyik együttműködő partnere: a márka a Nyugat-afrikai tradicionális technikákkal dolgozó szövőnőknek biztosít munkát, miközben a darabok Kolumbiában, az alapító szülőhazájában készülnek. A különleges darabokra pedig a nemzetközi divatszakma is azonnal felfigyelt.
Hogyan látod általánosan a kolumbiaiak népművészethez és kézművességhez való viszonyát? Számos kolumbiai tervező tartozik ma már globálisan is az élvonalhoz.
Nagyon támogató a hozzáállásuk, különösen, mióta a „Made in Colombia” egyre menőbbnek számít világszerte az olyan tervezőknek, mint Johanna Ortiz vagy az ékszertervező Paula Mendozának köszönhetően. Ők nemzetközileg is ismertté váltak az érzékeny, trópusi esztétikájukkal. Mi, kolumbiaiak nagyon büszkék vagyunk az országunkra, az emberek mindig is támogatták a helyi tehetségeket, de a nemzetközi divatszcéna elismerése végett még nagyobb támogatásnak örvend a kolumbiai dizájnkultúra.
Milyen a kolumbiai gyártási háttér? Te hány varrónővel dolgozol együtt például?
Kolumbiában nagyon jelentős a fehérnemű- és a fürdőruhagyártás, habár a szakképzettebb kivitelezők a ready-to-wear-re fókuszálnak és az haute couture is egyre növekszik. Emellett egyre több tervezőt látok (otthon), akik a kézműves megoldásokat a modern dizájnnal ötvözik – ez hasonló ahhoz, amit mi is képviselünk a márkával, azzal a különbséggel, hogy mi hagyományos Nyugat-afrikai textíliákat használunk. De ha Kolumbiában jársz, például számos nagyon innovatív megoldást láthatsz a kosárfonásra! Jelenleg hat emberrel dolgozom együtt Medellin városában. Ez egy kis csapat, akik nagyon a részletekre fókuszálnak. Az egyik fő értéke a márkának a csúcsminőség és szerencsére egy nagyon jó csapatot raktunk össze, akik segítenek elérni a céljainkat.
Az Akoma 1260 afrikai és kolumbiai kézművesekkel, mikroközösségekkel dolgozik együtt, ezeket a termékeket „kapcsoljátok be” a nemzetközi vérkeringésbe. Milyen nehézségekkel szembesülsz leginkább a munkád során?
A legnagyobb nehézséget a folytonosság és a minőségellenőrzés biztosítása jelenti. Mivel minden kézzel készül, gyakran találunk következetlenségeket, másfelől minden egyes darab pont ettől különleges! Minden alapanyag, még ha vannak is apró tökéletlenségek benne, ettől tökéletesek. Minden termékek lelke van, valaki története és érzései bele vannak szőve minden egyes milliméterbe.
A kézművesek által készített termékekkel és a nemzetközi vérkeringéssel kapcsolatban nehézséget kétségkívül a távolság okoz, mert nagyon sok minden harmadik felektől függ. A szállítás trükkös: menedzselhető, de nagyon költséges. Az egész ellátási láncban a leggyengébb láncszem maga az idő. Néhány alapanyag elkészítése két hónapot ölel fel, hiszen kézzel szövik, színezik és festik az anyagokat, képzelheted, az előre tervezésen múlik minden! Tartanod kell magadat a határidőkhöz, sőt, adnod kell magadnak plusz időt, hátha valami előreláthatatlan esemény fog történni.
A fenntarthatóságnak a divatban való erősödésével egyre több márka választja azt az utat, hogy helyi kézműveseknek biztosít munkát és az egzotikusnak számító népművészeti elemekből indulnak ki. Mit gondolsz, mi ennek a hátulütője amúgy? Ez szerinted egy trend, vagy egy állandó irányzat lehet a jövőben is?
A divat ma sokkal kozmopolitább és földrajzilag is sokszínűbb, mint valaha, akár csak egy generációval előttünk. Az átláthatóság fontossága nem csupán a gyártás terén, de a beszerzés és az árazás kapcsán is egyfajta nyomást gyakorol az iparág jelentős szereplőire is, hogy etikusabb és környezetbarátabb alternatívákat keressenek. Ez az irány kétségeket kizáróan több mint egy múló trend. A vásárlók is egyre tudatosabbak, tudni akarják, mi történik és vágynak az újdonságokra – ez különösen a milleniálokra, vagyis az Y generáció tagjaira jellemző. Az etnikus és népművészeti hatások felerősödése annak is egy módja, hogy összekapcsoljon különböző embereket és kultúrákat, olyanokat, akik eddig nem ismerték egymást. Ez az Akoma 1260 egyik fő értéke is: meg szeretnénk mutatni azoknak a Nyugat-afrikai közösségeknek a tehetségét és kézművességét, akikkel együtt dolgozunk.
Nézd meg a kollekciót!