Future of Fashion: László Fanni divattervező – A furcsaság ünneplése

2025. február 11.
Future of Fashion sorozatunkban a MOME divattervező szakával együttműködésben tehetséges fiatal alkotókat mutatunk be, akik trendekről, inspirációkról és a divat jövőjéről mesélnek nekünk. Elsőként ismerjétek meg László Fannit, aki megmutatja, hogy mennyire menő a furcsaság, és hogy milyen önkifejezési lehetőség rejlik a statement darabokban.
  • Induló Future of Fashion sorozatunkban a MOME fiatal tehetségeit mutatjuk be.
  • Elsőként László Fannit kérdeztük, aki a statement darabokra, a furcsaságra és az öltözködés személyességére fókuszál.
  • A fiatal divattervező három izgalmas munkáját is megosztotta velünk.

Fiatalok, tehetségesek, és friss látásmódjukkal formálják a jövőbeli trendeket. Future of Fashion sorozatunkban a MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) divat- és textiltervező szakán végzett alkotókat kérdezzük saját stílusokról, a divatipar fenntarthatóságáról, ikonikus outfitekről és forró trendekről. Elgondolkodtató felvetésekkel és villámkérdésekkel faggatjuk a fiatal tervezőket, akik segítenek megmutatni nekünk a divat jelenét – és jövőjét is. Elsőként László Fannit.

László Fanni 2024-ben végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Divat- és textiltervezés MA szakán. Tervezőként leginkább a divatipar kortárs kihívásaira reflektál: fókusza a virális divattól a statement darabok újradefiniálásán át egészen a mesterséges intelligencia által átalakított klasszikus ruhakészítésig terjed. Kollekcióit egy erős és sajátos személyiség, a GORGEOUS WEIRDO határozza meg. Ez a jellegzetes kelet-európai karakter a szokatlan ízlés, az eltúlzott arányok, valamint az avantgárd divat- és textilkísérletek iránti affinitás megtestesítője. A Terike from Budapest tervezői kollektíva tagja, 2024 októberében mutatta be a WEIRDOCORE MA-diploma-kollekcióját a MOME Fashion Show-n. Instagram: @fannilszl Web: www.terikefrombudapest.com/laszlo-fanni

Future of Fashion: László Fanni, divattervező

Hogyan határoznád meg a tervezői stílusodat 2-3 mondatban?

Tervezőként leginkább a divatipar kortárs kihívásaira reflektálok, az érdeklődésem a virális divattól a statement divat újradefiniálásán át egészen az AI által átalakított klasszikus ruhakészítésig terjed. Kollekcióimat egy erős és sajátos személyiség, a GORGEOUS WEIRDO határozza meg. Ez a jellegzetesen kelet-európai karakter a szokatlan ízlés, az eltúlzott arányok, valamint az avantgárd divat- és a textilkísérletek iránti affinitás megtestesítője. A GORGEOUS WEIRDO nem csupán egy perszónaalkotási kísérlet, hanem törekvés egy új esztétika megteremtésére.
 
Milyen divaton kívüli területek inspirálnak a leginkább az alkotásban?
 
Kicsit elcsépelt, de gyakorlatilag bármi, nagyon széles a spektruma annak, hogy milyen alapgondolatokból indulok ki… Mostanában sokat foglalkoztam a virális divattal, a trashkultúrával, a kelet-európai esztétikával és azzal, hogyan lehet viccként felfogni a divatot. Ezek a fogalmak teljesen a divattervezői identitásom részévé váltak, egyéni promptokként tekintek rájuk. 
Viszont ha egy konkrét alkotást kellene kiemelnem, akkor az Nan Goldin This Will Not End Well című retrospektív kiállítása lenne, amit január elején láttam Berlinben.
 
A kedvenc ruhadarabod a saját ruhatáradból:
 
Nehéz kérdés, mert rengeteg kedvencem van… Ha mégis választani kell, akkor nem egy ruhadarabot választanék, hanem egy cipőt. A Crocs siren clog-ot mondanám, de igazából bármelyik platformos Crocsom szóba jöhet!
 
Az öltözködés szerintem…
 
…Egy vicces dolog, szerintem nem szabad túl komolyan venni.
 
A szakdolgozatodban a statement fashion jelenségével foglalkoztál: mitől lesz valami statement piece?
 
Klasszikus értelemben véve minden olyan ruhadarab vagy kiegészítő, amely feltűnő és figyelemfelkeltő hatással bír, statement darabnak számít. Általánosságban csak a kiegészítőket szokták ebbe a kategóriába sorolni, de véleményem szerint ez sokkal tágabban és szabadabban is értelmezhető gyűjtőfogalom. A kortárs divatban nagy szerepet játszanak azok a ruhadarabok, kiegészítők, amelyek az egyén identitásával kapcsolatban erős állítást fogalmaznak meg. Az egyéni önkifejezés és a társadalmi kommunikáció összefonódása révén a divat nem csupán trendek követését, hanem mélyebb üzenetek közvetítését is lehetővé teszi.
 
A mestermunkád egyik fókusza a „furcsaság” fogalma. Mi foglalkoztat leginkább a furcsaságban?
 
A mainstream kultúra mindig is dolgozott olyan kifejezésekkel, amelyek önmagukban negatív jelentéstartalommal bírnak, de szerintem ezeket a kifejezéseket újra lehet és kell is definiálni. A furcsasággal kapcsolatban engem leginkább az foglalkoztat, hogy ezeket a negatívnak titulált fogalmakat hogyan lehet az öltözködés szintjére lefordítani.
 
A furcsaság – vagy weirdness –  olyasmi, amitől a legtöbben tartanak, pláne, ha öltözködésről van szó. Szerinted miért jó furcsának lenni?
 
Szerintem a weirdnesstől egyáltalán nem kell tartani, mert semmi negatív nincs benne, főleg az öltözködés terén. Ha magamra gondolok, akkor azt tudom mondani, hogy nem feltétlenül szeretek a többségi társadalom által meghatározott normákhoz kapcsolódni. A furcsaság azért is nagyon jó, mert rengeteg minden belefér, nincsen rá egy meghatározott mód, hogy hogyan kell weirdónak, vagyis furcsának lenni.
 
A kortárs divattrend, amire szerinted érdemes odafigyelni:
 
Az indokolatlanul hatalmas kulcstartók és bag charmok, amik szerintem tökéletesen reflektálnak a Gen Z által kimaxolt hiperperszonalizációra. A mesterdiplomámhoz készített kollekciómban én is több helyen ezzel játszottam.
 
A történelem legikonikusabb outfitje?
 
Az összes outfit az 1997-es Az ötödik elem című filmből, amibe Jean-Paul Gaultier tervezte a jelmezeket!
 
 Mennyire látod kiemelt szempontnak a fenntarthatóságot? Ez inkább korlátozó vagy inspiráló tervezőként?
 
Fontos és kikerülhetetlen a fenntarthatóság, illetve az, hogy minden szempontból etikusan készüljön el egy divattárgy. Nem gondolom, hogy korlátozó lenne, sokkal inkább egy olyan faktor, ami egyre elengedhetetlenebb a divatiparban. 
 
Mit jósolnál a divat jövőjének a következő 10 évre? Milyen trendeket, irányokat vizionálsz?
 
Szerintem az elkövetkező éveket is a trendek tobzódása fogja jellemezni – a mikrotrendek biztosan jó darabig nem fognak eltűnni a mainstream divatból. Ami fixen megmarad majd, az a big dress energy és a nagy sziluettek dominanciája. 
 
3 munkád, amire a legbüszkébb vagy:
 
Ha három munkámat kellene kiemelnem akkor kettő biztosan  a WEIRDOCORE kollekciómból lenne. Az első a 4 COCKROACHES, BUT IN SILVER kísérleti szabászati technológiával és saját készítésű alapanyagból készült kabát lenne. A második a BEST THING I’VE EVER MADE pufi póló, ami egy vicc a kollekcióban, a klasszikus fehér póló újrainterpretálásaként jött létre. A harmadik kedvenc projektem pedig egy régebbi custom-made subtraction cutting kabát, amit a BA-s diploma kollekcióm anyagából csináltam egy nagyon kedves barátomnak.
3 fotó megtekintése

Az interjú a MOME textil -és divattervező szakával együttműködésben készülő „Future of Fashion” cikksorozatunk keretében jelent meg.

Divat
Ne maradj le!