A divatvilágban miért hord mindenki feketét? A válasz meglepőbb, mint gondolnád!

2025. március 29.
Coco Chanel, Karl Lagerfeld, Rick Owens, Yohji Yamamoto, Riccardo Tisci, Azzedine Alaïa, Tom Ford – mindegyikőjüket szinte kizárólag feketében láthattuk valaha. De vajon miért és hogyan lett a fekete a divatvilág kedvenc színe?
fekete divatvilág színe
  • A legnagyobb divattervezőket és modelleket is minden más színnél és árnyalatnál gyakrabban láthatjuk feketében. 
  • De vajon miért lett épp a fekete a divatvilág kedvenc színe? 
  • Ennek története egészen a 15. századig nyúlik vissza. 

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a fekete a divatvilág nem hivatalos színe. Bár azt gondolhatnánk, mindezt csupán a sokoldalúság és az elegancia indokolja, a válasz valójában sokkal összetettebb ennél. 

fekete divatvilág színe

Karl Lagerfeld tetőtől talpig feketében

A legnagyobb divattervezők napról napra a legizgalmasabb és nem ritkán a legszínesebb öltözékeket álmodják meg – ők maguk azonban nem ritkán kizárólag feketében mutatkoznak. Nyáron és télen, éjjel és nappal egyaránt. És mindez nemcsak rájuk igaz: a modellek, a magazinok divatszerkesztői és a stylistok is a leggyakrabban a színskála legsötétebb árnyalatába burkolóznak. Kétségtelen, hogy ez az iparág a kreativitásról szól. Miért lett hát épp a gyász színe a legnépszerűbb a dolgozók körében? 

Miért pont a fekete a divatvilág színe? 

1. Mert tekintélyt parancsoló 

Michel Pastoureau a Noir, histoire d’une couleur című művében azt írja, a fekete a 15. században lett a gyász és a hatalom színe, a burgundi udvarban, III. (Jó) Fülöp alatt, aki a szigor és a nemesség szimbólumává tette. 

fekete divatvilág színe

III. (Jó) Fülöp a korabeli ábrázolásokon is feketét visel 

A következő évszázadban ez a szemlélet elterjedt V. Károly spanyol udvarában is, majd egész Európában, amikor ő lett a német-római császár. A fekete szín ekkor vált a tekintély és a megkülönböztetett társadalmi státusz szimbólumává. 

Az ipari forradalommal aztán a fekete hozzáférhetőbbé vált, de egy fikarcnyit sem veszített előkelő jellegéből. Sőt, fontos jelentéstöbblettel bővült: mivel kevésbé látszottak meg rajta a szennyeződések, a füst és a por, a fekete a sokat dolgozó, komoly és professzionális emberek egyenruhája is lett – írja John Harvey a The Story of Black című kötetében. 

Olyan elismert, múlt századbeli tervezők számára, mint Cristóbal Balenciaga, Yves Saint Laurent és Gabrielle Chanel (ne feledjük az 1926-ban megalkotott kis feketét) a fekete színű öltözék a kemény munka, de ugyanúgy az elegancia, a kifinomultság és titokzatosság megtestesülése is volt. 

2. Mert elnéző 

Nem lehet azt sem szó nélkül hagyni, hogy a fekete színű ruha nemcsak az azt viselő, dolgozó ember, de a megalkotója, azaz a divattervező számára is gyakorlati előnyöket rejt. Christian Lacroix az AFP-nek adott interjújában kotyogta ki, hogy a fekete, mivel elnyeli a fényt, képes elrejteni a szabáshibákat. 

Egy olyan, végtelenül perfekcionista iparágban pedig, mint a divat, ahol minden részletet a legaprólékosabban elemeznek, a végtelenségig boncolgatnak és kíméletlenül megítélnek, a fekete némi pszichológiai védelemmel is kecsegtet. A ruhákat makulátlannak, azok viselőjét pedig karcsúbbnak mutatja. 

3. Mert a lázadás színe is egyben 

De a fekete mindig az ellentmondást nem tűrő lázadás szimbóluma is volt: a múlt században a gót, a punk, a grunge és minden egyéb szubkultúra is magáévá tette. 

Forrás: Marie Claire France / Alexandra Pizzuto, Fotók: Getty Images


Divat