Ez a szomorú valóság a Labubu-mánia mögött – Luxustáskán himbálózó szörnyecske hirdeti a gazdasági válságot

2025. június 30.
Magyarországon is berobbant a Labubu-mánia: a kis szörnyecske iskolás kislányok, luxusfeleségek de még Rihanna táskáján is ott fityeg. Az ázsiai játékfigura óriási kulturális momentumnak örül, valójában azonban sötét gazdasági trendeket jelez.
  • Megőrül a világ a Popmart zsákbamacska szörnyecskéiért: a Labubuk a tízéves kislányok és a legnagyobb popsztárok táskáin is ott fityegnek.
  • A fura lény elképesztő gyorsasággal vette be a világot, a népszerűsége azonban recessziós jelző, ami az úgynevezett rúzseffektus látványos példája.
  • A Labubu mint mikrotrend egyáltalán nem egyedülálló, de nagyon is tanulságos jelenség – ennek jártunk most utána.

Miközben fasizálódik a világ jelentős része, tovább pusztul az élő környezet és a belpolitikai helyzet is egyre turbulensebbé válik, a kulturális közbeszédet egy luxustáskákról fityegő rémecske határozza meg: ő Labubu. Tényleg kő alatt kellett élnünk ahhoz, hogy ne ismerjük fel az ázsiai kis szörnyet, aki ma már Hong Kongtól Alsóörsig mindenhol ott van (és ez nem túlzás, tényleg ott trónol a felfújható gumimatracok között az alsóörsi strand butikjaiban).

Ott lóg a hollywoodi sztárok, Rihanna és Dua Lipa táskáján, és ott lóg a nyolcéves kislányok hátizsákján is, miután megvették a Jászai Mari téri kínai üzletben. Vannak, akik imádni valónak, vannak, akik ijesztőnek, vagy csak simán undorítónak tartják, sokan nem értik, de az tény, hogy szinte mindenki ismeri. 

Mi a Labubu plüss?

A Labubu egy apró, prémes szörnyecske, a hongkongi művész, Kasing Lung munkája. A hegyes fülekkel, éles fogakkal és torz vigyorral ellátott lény elsőre talán nem tűnik a legszerethetőbb teremtménynek, de ahhoz kétség sem fér, hogy korunk legjövedelmezőbb játékfigurája: az eredeti árusító, a Pop Mart lánc több mint 46 milliárd dolláros bevételt köszönhet neki, amivel az áruház tulajdonosa Kína 10. leggazdagabb emberévé vált.

A Labubuk egyik vonzereje a blind boxos, vagyis zsákbamacskás árusítási mód és ezzel összefüggésben a gyűjthetőség. Az áhított kollekció eléréséhez – amihez persze vannak spéci limitált szériás „titkos” darabok is – folyamatosan vásárolnunk kell a dobozkákat, ráadásul ez a jelleg plusz izgalmat és egyfajta ceremóniát is von a Labubuk köré. Elég megnézni a hátborzongató videókat, ahogy felnőtt emberek majdnem epilepsziás rohamot kapnak egy-egy extrább Labubu kibontásától.

A Labubu másik előnye, hogy bár nem luxustárgy, mégis luxusköltés, hiszen egy nem esszenciális trend termékről van szó. Viszonylag kevés pénzért hozzáférhetünk, mégis trendinek érezhetjük magunkat – ami jelenthetné azt is, hogy a trendek világa végre demokratizálódik, és a divat most mindenki számára elérhetővé válik. Csakhogy a valóság ennél sokkal sötétebb..

Labubu és a rúzseffektus

A lipstick effect, vagyis rúzseffektus egy gazdasági jelenség, ami arra utal, hogy a rosszabb gazdasági időszakokban az emberek inkább az alacsonyabb összegű, megfizethetőbb luxustermékeket vásárolják – például a rúzsokat. Ezek a „kis apróságok” viszonylag alacsony belépési küszöböt jelentenek a luxus világába, a fogyasztás és ezen belül az öngondoskodás lehetőségét kínálják, de úgy, hogy nem kell több százezer forintot elköltenünk rá, mint mondjuk egy luxustáskára vagy dizájner cipőre.

A recesszió idején megélt stressz és szorongás egyszerre szolgáltat okot a költéseink visszafogására, miközben szeretnénk valamiféle érzelmi kielégülést megélni a fogyasztás által, és fenntartani az illúziót, hogy meglephetjük magunkat felesleges, de jóleső kincsekkel, amikkel valamilyen módon jobban érezhetjük magunkat a bőrünkben.
 
Gondoljunk csak bele: a rúzs tökéletes eszköz, hogy olcsón, gyorsan és hatékonyan kommunikáljuk a külvilág felé státuszunkat és azt, hogy a nehéz időkben is adunk magunkra és a trendekre.

Mennyibe kerül a Labubu Magyarországon?

Itt jön a képbe Labubu is. A kis szörnyecskék árazásában viszonylag nagy a szórás: Magyarországon 10.000 és 35.000 forint között mozognak, de persze megjelentek már a hamisított Labubuk is, amikhez még olcsóbban hozzáférhetünk.
 
A hamisított Labubuk ipara egyébként már olyan méretet öltött, hogy ezek a játékok is külön nevet kaptak – ők a Lafufuk, amik a Labubuk mikrotrendjén belül sajátságos nanotrendnek számítanak, vannak ugyanis (ahogyan arról a New York Times is beszámolt), akik nyíltan szeretik, sőt, kifejezetten jobban keresik a hamisított verziót.

A Labubu tehát viszonylag olcsón megvásárolható kiegészítő, amivel egyrészt csatlakozunk egy globális divattrendhez, hozzáadunk valamit az öltözködésünkhöz és ami a legfontosabb, ugyanazt a tárgyat birtokoljuk, mint Dua Lipa, Rihanna vagy Kim Kardashian. És talán ez a kulcs, eddig ugyanis az alapvető élelmiszereken túl valószínűleg kevés tárgyon osztozhatunk a legnagyobb hírességekkel.

Ez sokaknak mámorító érzés lehet, de sajnos nagyot tévedünk, ha azt gondoljuk, hogy a Labubuval akkorát megyünk majd, mint egy Birkin-táskával, ugyanis a kulturális elemzők szerint már most borítékolható, hogy a Labubuk épp olyan gyorsan eltűnnek majd az életünkből, mint ahogyan berobbantak a világba.

Labubu táskadísz

Labubu táskadísz

Tündöklés és bukás – az eldobható státuszszimbólumok

Beanie babies, domo dolls, smiskis… ne hibáztasd magad, ha semmit nem mondanak ezek a nevek – a Labubuhoz hasonló, gyűjthető figurák korábbi hullámai már annyira elcsendesültek, hogy a legtöbben nem is emlékszünk rájuk. Ugyanez a sors vár a Labubukra is.

A Popmart szörnyecskéit a TikTok-generáció emelte fel – a Labubu hashtag csak a platformon közel 1,5 milliós megtekintést produkált. A Fehér Lótusz Lisájának és jó néhány más hírességnek köszönhetően a Labubuk népszerűsége hamar csúcsra futott, és ma már tényleg minden második lány táskáján ott lifeg.

Csakhogy a Labubuhoz hasonló gagyi műanyag játékokkal kapcsolatban már jól tudjuk, hogy ezek a tárgyak előbb vagy utóbb (és inkább előbb, mint utóbb) a kukában végzik. Arról nem is szólva, hogy az egyre duzzadó lufi önmagát pukkasztja ki, hiszen minél inkább általánossá válik, annál inkább el is értéktelenedik.

A Labubu tehát egy eldobható státuszszimbólum, egy apró, de jól látható jelzés, amivel megüzenhetjük a világnak, hogy részesei vagyunk a kurrens, trendkövető közösségnek. A csoporthoz tartozás jele, csakhogy felmerül a kérdés – akarunk-e egy olyan csoporthoz tartozni, aminek lassan mindenki, de tényleg mindenki a tagja.

A perszonalizáció illúziója és a punk Labubuk mozgalma

Azon túl, hogy a Labubu fontos gazdasági jelenséget mutat, a divatiparról és a populáris kultúráról is sokat mesél. Ahogyan gazdasági szempontból recessziójelzőként, úgy kulturális szempontból trendjelzőként funkcionál, ügyesen rácsatlakozva a perszonalizáció makrotrendjére.

Hány mini labubu fér el egy luxustáskán?

Hány mini Labubu fér el egy luxustáskán?

A perszonalizáció, vagyis a tárgyaink személyesebbé formálása már jó ideje trend a divatban, amit a legjobban valószínűleg a táskák kapcsán érhetünk tetten.

Egy-két éve már a legnagyobb divatházak is kijöttek a táskára aggatható bag charmokkal: ezek többnyire olyan méregdrága fityegő díszek, amiket az eleve méregdrága táskánkra pakolhatunk, így kiemelve MiuMiu, Louis Vuitton vagy Chanel táskánkat a tömegből.

Csakhogy a közösségi média idején a trendek elképesztő sebességgel érik el a tömegeket, így a perszonalizáció is csupán illúzió lehet: pontosan ugyanúgy és pontosan ugyanazokat pakoljuk a táskánkra, mint ahogy és mint amiket mindenki más. Az agyondíszített Prada a tizenöt Labubuval így éppen annyira unalmas, minden eredetiségtől és gondolattól mentes marad, mintha nem raktunk volna rá semmit.

A Labubu ezzel pedig saját csapdájába sétált, ugyanis a növekedés révén el is veszíti eredeti funkcióját, vagyis társadalmi jelző jellegét. Így végül nem marad más, mint némi prémmel dekorált műanyag a kukában, vagy legjobb esetben is csak egy sötét időszak rusnya lenyomata.

Fotó: Getty Images