A nők és a pezsgő

2014. március 10.
Szinte minden jeles napon pezsgő kerül a poharunkba, azonban a borkultúra árnyékában ennek az italnak méltatlanul kevés szerep jut. A nemrég megrendezett VinCE Budapest alkalmából összeszedtünk néhány érdekességet a champagne világából.

Idén ötödik alkalommal került megrendezésre a VinCE Budapest, melyet – 160 kiállítóval – Közép-Európa legnagyobb boreseményeként tartanak számon. Noha a VinCE-n idén is a boroké volt a főszerep, mi úgy gondoltuk, nem kevésbé népszerű testvére, a pezsgő is megérdemel egy kis reflektorfényt.

Az első pezsgőt az 1600-as évek vége és az 1700-as évek eleje között készítette egy szerzetes, dom. Pierre Perignon, a szénsavas borként is emlegetett ital népszerűsége pedig azóta is töretlen. A pezsgő mára már igazi státuszszimbólummá vált, elmaradhatatlan kelléke minden előkelő eseménynek, így most mi is fejet hajtunk a gyöngyöző nedű előtt néhány érdekes információval.

Champagne a filmvásznon

1928-ban Alfred Hitchcock Pezsgő (Champagne) címmel forgatott filmet, amivel bebizonyította, hogy a nemes ital nem csupán a fényűző gazdaságot, de a filmvilág csillogását is jelképezi. A Moët&Chandon pezsgőt például már a kezdetek óta a filmművészet champagne-aként emlegetik, hiszen A burzsoázia diszkrét bája című Bunuel filmtől kezdve egészen az idei Oscar-jelölt A Wall Street farkasáig oltotta a filmszereplők szomját. A vászon legnagyobb pezsgőrajongója azonban minden bizonnyal a híres 007-es ügynök, aki az első filmben champagne-sznobként jellemzi magát, és 59-es Dom Pérignont kortyolgat, ám 1979 óta James Bond a Bollinger márkára váltott, amihez azóta is hűséges. Persze azért Bondnak is akad kihívója a pezsgőfogyasztásban, elég a Nagy Gatsby-re gondolnunk, ahol a házigazda estélyein hatalmas üvegekből töltötték fel a több száz pohárból álló champagne-piramisokat.

A hírességek kedvence

Természetesen a pezsgő a sztárvilágban is előszeretettel fogyasztott ital, akár folyékony gyémántnak is nevezhetnénk, hiszen a csillogó champagne nem csupán épp oly sikkes, de gyakran árát tekintve sem marad el a drágakőtől. A hírességek egymást túllicitálva vásárolják a drágábbnál drágább üvegeket, Harry herceg például 2011 áprilisában majdnem 4 millió forintért vásárolt pezsgőt egy londoni nightclubban.

A Moët& Chandon pezsgőházat az újdonsült kismama, Scarlett Johanson is népszerűsítette, mint a márka nagykövete 2009-ben, de a híres teniszező, Roger Federer is emellett a champagne mellett kampányolt. A hírességek közül szinte mindenki ragaszkodik kedvenc márkájához: Jack Nicholson a Veuve Clicquot, Madonna a Louis Roederer Cristal, Oprah Winfrey pedig az Armand de Brignac Brut Gold mellett tette le a voksát. 

Plakátok

Azt mondják, a jó bornak nem kell cégér, de a pezsgők népszerűsítésére készült jó néhány gyönyörű plakát, ami nem csupán a nemes italt reklámozza, de önálló műalkotásként is megállja a helyét. A cseh szecessziós mester, Alfons Mucha és a francia festő, Pierre Bonard is csodaszép rajzokkal járult hozzá, hogy a champagne még nagyobb népszerűségre tehessen szert. Hazánk egyik kedvelt pezsgőmárkájához, a Törleyhez Faragó Géza készített hangulatos plakátot.