5 ciki antik tárgy, ami a lakberendezők szerint 2026-ban újra divatba jön

2025. november 28.
Ami tegnap még ódivatúnak és „nagyon cikinek” számított a lakberendezésben, ma újra keresett trend. A tervezők szerint ez az öt antik darab 2026-ban újra divatba jön!
  • Ami tegnap még túlzásnak, giccsnek vagy egyszerűen „nagyon ciki”-nek számított a lakberendezésben, hirtelen újra menő lehet.
  • De pontosan mely dekor darabok térnek vissza?
  • Mutatjuk a cikkben!

A lakberendezésben van egy örök igazság: ami egyszer divatos volt, az előbb-utóbb visszatér. Mindegy, melyik korszakot nézzük – akár a krómos bútorokra, akár a ’70-es évek túlzó darabjaira vagy a nagymama polcán porosodó kis figurákra gondolunk– a történelem körkörösen ismétli önmagát. Ami tegnap még túlzásnak, giccsnek vagy egyszerűen „nagyon ciki”-nek számított, ma hirtelen újra menő.

„Gyakorlatilag minden, ami a múltban népszerű volt, egyszer csak visszatér a divatba. A kérdés mindig csak az, mikor és milyen formában” – mondja Kate Pearce, tervező. 

Véleménye szerint ma már kifejezetten keresettek azok a lakberendezési darabok, amelyeket korábban régimódinak vagy túl tradicionálisnak tartottunk. „Most egy olyan korszakot élünk, amely a régi világ báját modern vonalakkal keveri, és sokkal inkább értékeli a kézműves munkát, mint a gyorsan mulandó trendeket” – magyarázza.

De pontosan mely darabok térnek vissza? Íme azok az antik kincsek, amelyek ma újra a lakberendezők kedvencei – és tippek ahhoz is, hogyan illeszthetjük őket friss, mai enteriőrökbe.

5 ciki antik tárgy, ami a lakberendezők szerint 2026-ban újra divatba jön

1. Szoknyás kanapék és fotelek

Szoknyás fotel és kanapé

Szoknyás fotel és kanapé

A szoknyás kárpittal bevont ülőbútorok már több korszakot megéltek: a 19. század elejétől a ’20-as évek kolonialista reneszánszán át egészen a ’60-as évekig, amikor bársonyban és gazdagon texturált anyagokban pompáztak. A szakértő szerint ez a trend ma különösen frissnek hat az elmúlt évtized lábakon álló, kemény sziluettjei után.

Hogyan építsük be az otthonunk lakberendezésébe?

  • párosítsuk szoborszerű vagy minimalista dohányzóasztallal és modern világítással
  • válasszunk grafikus mintájú vagy élénk tónusú kárpitot, amely megtöri a túl romantikus hatást

2. Muránói üveg

Muránói üveg

Muránói üveg

„Legyen szó tükörről, pohárkészletről, lámpáról vagy arról a színes cukorkás tálról, ami minden nagyinál ott volt – a muránói üveg nemrég még elavultnak és giccsesnek számított” – idézi fel Pearce. Mára azonban a használtpiac egyik legkeresettebb kategóriájává vált.

„Ez szerintem a kézműves értékről szól” – magyarázza. „A gyorsan, tömegesen gyártott dekoráció korában az emberek újra a minőséget és a mesterségbeli tudást keresik – pont azt, amit a muránói üveg mesterei képviselnek.”

3. Kerámia figurák

Kerámia figurák

Kerámia figurák

A kerámia kisplasztikák sokáig egyértelműen a „túl édes, túl sok” kategóriába estek. Most viszont pont egy kis játékosságot, személyességet és gyűjthető karaktert visznek a terekbe – és ez nagy érték manapság, amikor sok lakberendezési elem uniformizált.

Hogyan építsük be az otthonunk lakberendezésébe?

  • 3-as, 5-ös vagy más páratlan csoportokban mutatnak a legjobban
  • keverhetjük különböző méretekben, hogy vizuális ritmust teremtsenek polcokon, kandallópárkányokon

4. Díszes, aranyozott tükrök

Díszes, aranyozott tükrök

Díszes, aranyozott tükrök

Korábban sokszor megmosolyogták ezeket a darabokat, mint „olcsó Versailles-utánzatokat”. Ma azonban egyre több tervező ajánlja őket, mert történelemmel, eleganciával és drámai jelenléttel ruházzák fel még a modern, letisztult tereket is.

Vásárlási tanács régi tükrökhöz:

  • érdemes meleg tónusú, hitelesen vagy szépen öregedett aranyozást keresni
  • a gazdagon kidolgozott felső díszítés (cimasa) kifejezetten értéknövelő
  • különösen izgalmas hatást kelt modern bútorok mellé vagy minimalista fürdőbe akasztva

5. Tájképfestmények

Tájképfestmény

Tájképfestmények

Az olajjal festett tájképek és a hotelszobák falait idéző idilli jelenetek sokáig a legközhelyesebb lakberendezési elemnek számítottak. Pearce felidézi, hogy néhány éve minden ingatlaneladáson, adományboltban és bolhapiacon halomban álltak a tájképek – és még így sem kellettek senkinek.

Most viszont óriási a reneszánszuk. A cottagecore és grandmacore trendek meghódították a közízlést, és az emberek egyre inkább az eredeti, nem tömeggyártott műalkotások felé fordulnak.

„A tájképek egy lassabb, nyugodtabb korszakot idéznek, és kimondottan jótékony pszichológiai hatásuk van a túlterhelt elménkre” – mondja Pearce.

Forrás: Marie Clarie Italy/Shelby Deering Fotó: Getty Images

A videó AI-alapú programmal készült.

Ajánlott videó