Az Art Moments bemutatja: CAP Kuwait

2014. augusztus 06.
Idén hetedik alkalommal jelentkezik az Art Moments közép-európai vizuális művészeti fesztivál augusztus 7. és 20. között. A Városligeti Csónakázó-tavon kialakított 800 négyzetméteres szigetrendszer két héten át közép-európai és arab művészek munkáinak ad otthont.

A CAP rövidítés az angol Contemporary Art Platform-ból, vagyis kortárs művészeti színtér kifejezésből származik. A CAP Kuwait egy modern és kortárs művészettel foglalkozó non-profit művészeti központ. Célja, hogy akár az éppen feltörekvőben lévő vagy a már befutott alkotókat támogassa: alkotóműhelyeket biztosít, kiállításokat, workshopokat, felolvasó- és filmesteket szervez és folyamatosan bővíti művészeti könyvtárát.

A tavaly megkezdett együttműködést folytatva az idei Art Momentsen a CAP Kuwait igazgatójának, a képzőművészként is működő Abed Al Kadirinek és két, szintén az arab régióból származó művésznek az alkotásai is láthatóak lesznek, melyeket ott helyben, egy élő performansz keretében készítenek el. Közös projektjük A szorongás állapotai címet viseli. Hívószavaik: a háború, a rombolás és az alkotás.

Rima Chahrour festményein a szülőhaza, a szülőhazához tartozás motívuma jelenik meg. Azé a szülőhazáé, ami valamiért a megalapítás állapotában ragadt. Erős színekkel festett tájképeit egy fekete ollóval vagdossa darabokra, néha saját kezével szaggatja szét. A tájképek maradványai aztán ott hevernek a művésznő ölében, aki finom mozdulatokkal nekiáll rongybabát készíteni a cafatokból. Ezek a babák testesítik meg azokat a megtört identitásokat, akiknek el kell menekülniük hazájukból egy másik országba biztonságos otthont és rendes életet keresve.

Kevok Mourad munkáiban vonalak, maszatok, formák tűnnek fel. Történeteit néhány papíron megjelenő festékcseppel is elmeséli. Kevork Mourad festményei történeti utalásokat rejtenek, mindegyik felvázol egy-egy idővonalat az ősi múlttól egészen az absztrakt jövőig, miközben konfliktusokra, erőszakra, bánatra, szenvedélyre, és – jó vagy rossz, de – az emberiségre tereli a figyelmet. Mourad elképzelése szerint az idővonal vertikális, a történelem absztrakt és konkrét momentumait halmozza egymásra, akár egy megállíthatatlan örvényt. Kézjegye a gyors vonalkezelés. Mourad kifejlesztett egy újfajta performansz nyelvet élőképek és már elkészített animációk keveréséből, ami az élőzenét ellenpontozza. Az eredmény az önmagát a nézők szeme előtt átalakító lélegzetelállítóan spontán művészet.

Abed Al Kadiri a híradókban és politikai tévéműsorokban felbukkanó arcok vonalaira fókuszál. Munkái az arab régió forgatagában élő lakosság helyzetére reflektálnak. Műalkotásai a konstans várakozás állapotait vázolják fel. Portréi ezeknek az embereknek az arab megváltóról szőtt álmait ragadják meg, az álmokat, amelyeken a kommunista ideológia otthagyta ujjlenyomatát. Al Kadiri alkotásai a szabad arab világ álmát írják le és mindazt, ami még megmaradt az arab tavaszból. A törékenység jegyében kávéval fest papírzsebkendőre, ami egyfajta utalás is a napi kimerültségre. Mindegyiket cigarettával égeti ki, hangsúlyozva ezzel minden egyes portré vonásait, akárha magát a múló időt rögzítené.

A művészek augusztus 7-én és 8-án alkotnak élőben, és ezt követően augusztus 20-ig látható munkájuk az Art Moments művészeti fesztivál szigetén a Városligeti Csónakázó-tavon.