Koszi Janka: Senki sem angyal

2014. szeptember 03.
A The Acoustic Loops zenekar énekesnője aggasztó problémára hívja fel a figyelmünket legújabb, Baby című videoklipükben. A nemi szerepek felborulásáról, a női méltóságról és egy világhírű énektanítási módszerről beszélgettünk.

A 2012-es The Voice című műsor egyik énektanáraként váltál ismertté. Milyen élményeid fűződnek ehhez az időszakhoz?

Izgalmas világ nyílt meg előttem. Érdekes volt belelátni, hogyan épül fel egy tévés tehetségkutató, énektanárként pedig komoly kihívást jelentetett számomra, ráadásul nagy kapcsolati tőkét szereztem. Ennek köszönhetően ismerkedtem meg Heincz Gábor Bigával, ebből született egy duett, amely idén májusban jelent meg. A kaland egyébként folytatódni fog, mert az énekiskolánkat újabb együttműködésre kérték fel a hamarosan induló Rising Starba.

A Magyar Hajnal Énekstúdióban dolgozol, ahol azt a világhírű amerikai módszert alkalmazzátok, amivel Michael Jackson, Natalie Cole és Ray Charles is tanult. Mitől olyan különleges ez a technika?

A beszéd szintű éneklés elnevezésű módszert Seth Riggs fejlesztette ki, majd Brett Manning gondolta tovább. Ahhoz nyújt segítséget, hogy az éneklés ugyanolyan magától értetődő dolog legyen, mint a beszéd. A hangszalagokat ellazító gyakorlatok a könnyed éneklést teszik lehetővé, ugyanakkor nagyon különböznek a hagyományos skálázástól – amit egyébként én is mindig utáltam.

A te énektudásodhoz mit adott hozzá ez a módszer?

A technika eredménye többek között, hogy a hangterjedelem egy oktávval bővül, így az enyém is megnőtt. Megtanulunk különféle regiszterekben énekelni, és a kevert hang elérése a cél. Ezáltal könnyebben megtalálja az ember a saját hangját, amitől egyedivé válik.

2011-ben The Acoustic Loops néven saját zenekart alapítottatok. Beszédes a névválasztás, hiszen a loop pedált előszeretettel használjátok. Mire való?

Ezzel a technikai eszközzel több sávot tudunk rögzíteni, például vokálszólamokat, olyan hatást keltve, mintha többen énekelnénk. Ezt viccesen csajoknak hívjuk, a refrénben például nagyon jól ki lehet használni.

Zenei világotok másik jellegzetes eleme a beatbox.

Igen. Más néven szájdob. Háromtagú formációnkban Fekete János Jammal a beatboxos, ő a dobhangokat utánozza a szájával, billentyűsünk pedig Kovács Viola.

A Baby című legújabb számotok fontos dolograhívja fel a fiatal lányok figyelmét: a női méltóság megőrzésére. Ennyire siralmasnak tartod a helyzetet?

Eléggé. Azt látom a szórakozóhelyeken, hogy a lányok indokolatlanul rámenősen és erőszakosan nyomulnak a pasikra. Én más értékrendet követek. Szerintem a választás az egyik legfontosabb dolog az életben. Most például tudatosan egyedül élek, ez az időszak arról szól számomra, hogy megtaláljam saját magam. Mint mindenki, természetesen én is ismerkedek, senki sem angyal, de a mai lányok viselkedését sokszor visszataszítónak tartom. Nekem jobban tetszenek a hagyományos női-férfi szerepek. Érzékelhető, hogy a mai fiúk egy része feminin, és ezért a lányok veszik át a kezdeményezést. A jelenleg kialakult helyzetet azonban méltatlannak tartom a nőkre nézve. Erről szól a dalunk.

Melyik zenei műfaj áll hozzád a legközelebb?

Többfajta zenei irányzatot szeretek, de a soul, az R&B, a funky és az ezekhez kapcsolódó éneklési stílusok állnak a legközelebb hozzám. Jessie J, India Arie és Selah Sue énekhangját nagyon eredetinek tartom, azért is kedvelem őket, mert nem csak énekesek, hanem dalokat is írnak, és énekes zenészek.

Mik a terveid?

Ősszel a zenekarral sokat lépünk fel Budapesten és vidéken is, és elkezdődik az új tehetségkutató, a Rising Star. Hosszú távú terveim között szerepel, hogy minél több nagyon jó zenésszel hozzon össze az élet, és velük dolgozhassak. Szeretnék sokat színpadon lenni, és tevékenyen részt venni a zenei életben.