Természetfilm egy beszélő szobában

2016. február 15.
Boross Martin legújabb rendezése a STEREO Akt hagyományaihoz híven a nézői jelenlét tudomásulvételére, a színház esemény voltára, az alkotó fantáziavilágának és a résztvevő valóságának találkozásából megszülető párbeszédre épít.

A Stereo Akt Etikett című új előadása, amelyet szombaton mutattak be a Jurányi Közösségi Inkubátorházban egy színpadi természetfilm és divatbemutató. A nézők vendégségbe érkeznek, de abszurd illemtanóra lesz belőle; utazás a koponyánk rejtett, ösztönök uralta zugai körül.

A jegyünket átvettük a check-in pultnál, elhagytuk a tranzitot, elfoglaljuk helyeinket, majd a gép ajtaja bezárul. Egy meglepően őszinte, és meglepően pimasz Pilóta – pontosabban a hangja –, és az ő utasításait követő két utaskísérő lesz idegenvezetőnk egy láthatatlan akarat, egy testetlen rendező furcsa világában, ahol a szobának, a fénynek, egy mozdulatnak, sőt még a gondolatoknak is hangja van. Ez a szoba beszél hozzánk, mi több, instrukciókat ad.

Az utazás során kéjelgés, zabálás, toporzékolás és párviadal útján tanulunk rendesen szorongani, viselkedni, megfelelni – a legnagyobb szintű politikai korrektség és illendőség mellett. Protokolláris viselkedésformák ütköznek meg zsigeri megnyilvánulásokkal, a tapintatos a nyers igazsággal.

Olyan gesztusokkal szembesülünk, amiket nem engedünk meg magunknak, pedig jól esne, vagy annak ellenére megtesszük, hogy nem esik jól. Szeretnénk jók lenni. De a jó nem elég, tökéletesnek kell lenni. Nem elég tökéletesnek lenni, azt meg is kell tudni mutatni.

Hogyan szabadulhatna meg ez a díszes társaság, az utazóközönség a megfelelési kényszer és hétköznapi szerepjátszás, álcák általi bezártság érzettől? A szabadulás útja rögös. Konfliktusokkal, kellemetlenségekkel jár, és népszerűtlen lépések vezetnek a célhoz, ahol őszintén vállalhatjuk magunkat, és nézhetünk utastársaink szemébe.

A két főhősünk mintha egy terrárium üvegén belül létezne. Szavaikat nem halljuk, csak a mozdulataikat látjuk. A hangtalan sírásukat, néma üvöltésüket. De nem maradunk le semmiről, mert a Pilóta gondoskodik rólunk és mindent hallhatóvá tesz számunkra a saját rádiós rendszerén, a nézők fejhallgatóján keresztül. De vajon biztos, hogy mindenki ugyanazt hallja?

Az előadás – akárcsak más STEREO Akt előadások – egyedi szerzői koncepcióra épülnek, az előadás struktúrája és szövege az alkotói folyamat alatt alakul ki a résztvevő művészek közreműködésével.

Ha kíváncsi vagy az előadásra, március 4-én és április 8-án ismét láthatod a Jurányiban, vagy kattints az oldalra további időpontokért!

A produkció a STAFÉTA keretén belül a Fővárosi Önkormányzat támogatásával valósult meg. Támogatók, produkciós partnerek: Staféta, Budapest Főváros Önkormányzata, Füge Produkció, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alap, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, Ludwig Múzeum.