Öt magyar színésznő, aki külföldön is szédítő karriert futott be

2016. április 25.
Gábor Zsazsa óta nem volt világhírű magyar színésznőnk, de ettől még akadnak páran, akik szép karriert futottak be a hazájuktól távol, idegen nyelven játszva is. Mi a titka Osvárt Andreának, Marozsán Erikának, Kerekes Vicának és Gryllus Dorkának?


Gryllus Dorka, En passant

Gryllus Dorka – A német krimik királynője

Az Érzékek iskolája látványos szerepében, Csokonai Liliként ismerte meg az ország, és az ott bemutatott érzékiség hosszú ideig rányomta a bélyegét a karrierjére, pozitív és negatív értelemben egyaránt. Bár a szerep idehaza ismert névvé, sztárrá tette, mégsem találta meg őt annyi filmszerep, amennyit szeretett volna. Mivel a film mindig is jobban vonzotta a színháznál, néhány év alatt rájött, hogy ha sokkal többet akar forgatni, ahhoz külföldön kell érvényesülnie, és így jött a képbe Berlin, amit mindig is imádott, és ami elég közel van Budapesthez ahhoz, hogy amikor csak kedve támad hazajönni, ezt gond nélkül megtehesse. Az áttörést főképp 2005, és a Berlinale Filmfesztivál ún. Shooting Stars programja jelentette, ami arra hivatott, hogy bemutassa a szakmának egyes országok fiatal tehetségeit, köztük akkoriban magyar színekben Gryllus Dorkát. Az ezzel járó ismeretségeket és lehetőségeket ugyan nem minden színész tudja kihasználni, de Dorkának ez gyorsan sikerült, és két évvel később már az Irina Palm című film fontos szerepében tért vissza a fesztiválra, ahol hatalmas sikert aratott.

Sajnos német nyelvterületen is meg kellett küzdenie azzal, amivel idehaza: főként könnyűvérű lányok, prostituáltak szerepébe skatulyázták be. Rengeteg meztelenkedés és szexjelenet várt rá, de a tehetsége ezeken is átsugárzott, és gyorsan utat tört magának. A filmes és tévés munkáinak nagy része kifejezetten a német igényekre fókuszáló krimi – a műfaj rendkívül népszerű arrafelé – , amikkel idehaza nem nagyon találkozhatunk, Dorka nem fordított hátat a magyar filmiparnak sem. Rövid időn belül két filmben, a Víkend és a Félvilág című thrillerekben láthattuk, utóbbiban pedig alig ismertünk rá, annyira átalakult a szerep kedvéért. A jövőben is folytatni kívánja a kétlaki életet Berlin és Budapest között, és ennek mi csak örülni tudunk.

Kerekes Vica, Buráceni (2011)Kerekes Vica, Buráceni (2011)

Kerekes Vica – Aki meghódította Csehországot

Bár a magyar filmesek is megtalálják olykor egy-egy szereppel, előbb találkozhatunk Kerekes Vica arcával mondjuk Prágában egy filmplakáton – ahogy ez velem már többször is megtörtént – , mint Budapesten, hisz arrafelé a legfoglalkoztatottabb színésznők egyike. Vica kétlakisága nem annyira egy tudatos döntésnek, hanem inkább egy véletlennek volt köszönhető: a szlovákiai Füleken született magyar családba, és a környezete miatt a kétnyelvűség gyorsan ráragadt, és már a szárnypróbálgatás időszakában kipróbálta magát mindkét nyelvterületen. Azt nem árt tudni, hogy a szlovák filmgyártás eléggé gyerekcipőben jár, viszont a szomszédban a cseh filmek sok-sok évtizede folyamatosan népszerűek, ezért Vica részéről logikus lépés volt, hogy inkább a rokon nyelven próbálkozott Prágában, méghozzá sikerrel. A Mázli, a Szuperbojz, az 1 és a Bakkermann formájában a magyar filmesek is osztottak rá szerepeket, de ezek a filmek nem igazán találták meg a közönségüket, Vicáról pedig többet írt a magyar sajtó a testi adottságai kapcsán, mint a filmjeiről, ami persze nem az ő hibája volt, és nem nagyon tudott tenni ellene. Innentől kezdve inkább a cseh filmekre koncentrált, és nagyjából 2010 óta fáradhatatlanul forgat arrafelé, számos helyi sikert aratva.

A legnagyobb filmes adatbázis, az imdb csak az idei évre hét filmmel hozza őt összefüggésbe, vagyis Vica életében egyszerűen nincs megállás. Korábban ugyan azt nyilatkozta, hogy Budapestet tekinti az otthonának, és Prágába inkább dolgozni jár, de nem tudhatjuk, hogy ilyen sok munka mellett jut-e bármennyi ideje Magyarországra. Ha haza szeretnénk csábítani, kellene hozzá egy-két tényleg valamirevaló szerep, amivel a magyar filmesek még mindig adósai a színésznőnek. Vica intenzíven tanul angolul is, hogy ha a jövőben egy-egy európai koprodukció megtalálja őt, ne kelljen nemet mondania.


Osvárt Andrea, Maternity Blues

Osvárt Andrea – Kis híján meghódította Hollywoodot

Dobó Kata után Osvárt Andrea volt az a magyar színésznő, aki a legközelebb jutott ahhoz, hogy Hollywoodban is befusson, és ha ez nem is jött össze, Európában egyre több országban ismerik a nevét. Andrea neve itthon inkább modellként és egy tévésorozatból lehetett ismerős, amikor elképesztő bátorságról téve tanúbizonyságot egyszerűen csak fogta magát, és teljesen egyedül áttette a székhelyét Olaszországba, ahol a modellkedés felől tudatosan a színészi karrier irányába fordult. Saját bevallása szerint Rómában bekamuzta az ügynökségeken, hogy színésznő, és úgy tűnik elég határozottan állította ezt, mert elhitték neki.

Olaszországban nyitottak voltak az új arcokra, így Andrea némi tévés műsorvezetéssel is megspékelve sorra kapta a szerepeket, és ahogy teltek az évek, a rendezők a drámai vénát is meglátták benne, és egyre jobb szerepeket kapott. Andrea étvágyát jelzi, hogy egy idő után nem volt elég neki az olaszországi siker, és ennél nagyobb pályán akart bizonyítani: Hollywoodban. Castingokra járt, és egyre több időt töltött az Egyesült Államokban, méghozzá nem is reménytelenül. Egy évnyi kitartó próbálkozás után fontos szerepet kapott A szállító tévésorozat változatában, valamint elnyerte a főszerepet az Utórengés című földrengéses horrorban, vagyis beindult a szekér, de ekkor őt valami mégis visszahúzta Európába. A visszatérése után Magyarországon is forgatott (Megdönteni Hajnal Tímeát), de Olaszország mellett már más nemzetek produkcióban is próbálkozik, méghozzá sikerrel. Játszott egy német thrillerben is, de a legnagyobb sikerét egy görög romantikus filmben, a Worlds Apart című moziban aratta, ami az egyik legnagyobb sikernek bizonyult tavaly Görögországban.


Marozsán Erika, Szomorú vasárnap

Marozsán Erika – A Szomorú vasárnap megnyitott előtte minden kaput

Részben Magyarországon forgott Rolf Schüber Szomorú vasárnap című filmje, melyben Marozsán Erika alakította az egyik főszerepet. A film óriási sikernek bizonyult Németországban, és a nagyvilágon is rengeteg helyen bemutatták, és világossá vált: Marozsán Erika többé már nem csupán egy magyar színésznő, rá már az egész világon kíváncsiak. Persze ez az egész világ sokáig főképp Németországot jelentette, ami Gryllus Dorkához hasonlóan kiugrási lehetőséget biztosított a színésznőnek. Berlinben lakva jó néhány német tévé- és mozifilmhez adta a nevét, és bár időnként feltűnt feltűnt még magyar filmekben (Rokonok, Az ajtó, Kaland vagy az emlékezetes szerepe a Terápia első évadában) is, már bátran állíthatjuk, hogy inkább külföldön építgette a karrierjét.

A német mellett az angol nyelvű munkák is megtalálták, sőt miután a férjével az Egyesült Államokba költözött, ezek kerültek túlsúlyba. A szerelem bősége című filmben olyan nagyágyúkkal dolgozott együtt, mint Morgan Freeman és Greg Kinnear, de a nagy áttörés elmaradt. Mostanság kicsit lassított a munkatempóján, és keveset hallani felőle, de ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne továbbra is aktív.

Szerző: TóCsa

Ha kíváncsi vagy az ötödik külföldön is sikeres magyar színésznőre, kattints a Nők Lapja Café cikkére, IDE!

A Marie Claire Filmnapokon találkozhatsz a színésznőkkel! Április 30-án 15.30 órakor Magyar színésznők külföldön címmel szervezünk kerekasztal-beszélgetést, ahol tapasztalatokról és nehézségekről kérdezzük Gryllus Dorkát, Hámori Gabriellát és Kerekes Vicát. A beszélgetést követően, 16.15 órakor az Anyák napja című filmet vetítjük.

Bővebben a Marie Claire Filmnapok progamjáról a képre kattintva olvashatsz!