Budapestre érkeznek a világhírű Elliott Erwitt képei

2017. június 23.
A világ egyik legismertebb fotósa, Elliott Erwitt ikonikus, illetve 1964-es magyarországi látogatása során készült képeiből nyílik két kiállítás a Capa Központbanés a Mai Manó Házban. A szeptember 10-ig látható tárlatok a fotográfia Woody Allen-jének is nevezett Erwitt megdöbbentő szituációkat és hétköznapi pillanatokat egyaránt megörökítő képeit gyakran szarkasztikus stílusa teszi összetéveszthetetlenné. Az idén 89. születésnapját betöltő, ma is aktív fotográfus legfőbb eszközei a humor és a türelem: előbbit ösztönösen, utóbbit tudatosan alkalmazza a fotózás aktusa során.

A világhírű fényképész, Elliott Erwitt ikonikus, illetve 1964-es magyarországi látogatása során készült képeiből nyílik két kiállítás a Capa Központban és a Mai Manó Házban. A június 15-től szeptember 10-ig látható tárlatok Erwitt több mint fél évszázados munkásságába nyújtanak betekintést: a fotós megdöbbentő szituációkat és hétköznapi pillanatokat egyaránt megörökítő képeit gyakran szarkasztikus stílusa teszi sajátossá és összetéveszthetetlenné. Az idén 89. születésnapját betöltő fotográfus legfőbb eszközei a humor és a türelem: előbbit ösztönösen, utóbbit tudatosan alkalmazza a fotózás aktusa során.

A Franciaországban született, de az USA-ban élő Erwitt szerint amikor egy fotó jó, az nagyon érdekes tud lenni, amikor pedig egy fotó nagyon jó, az már irracionális és mágikus is egyben. „Utóbbi már nem a fotográfus tudatos akarata vagy szándéka szerint történik” – vallja az 1953-ban Robert Capa meghívására a MAGNUM fotóügynökséghez csatlakozó, napjainkban is alkotó fotográfus, akinek munkásságának méltán leghíresebb képei mellett kevésbé ismert munkái is láthatók a Capa Központban, a városképektől a strandfotókig, a gyerekportréktól a kutyaábrázolásokig. A Nagymező utca másik oldalán pedig, a a Mai Manó Házban Erwitt 1964-es magyarországi látogatása során készült, de itthon soha nem látott képeiből tekinthető meg egy válogatás.

Az amerikai fotográfus egy megbízás keretében utazott a vasfüggöny keleti oldalára – Magyarországon kívül Lengyelországban és Csehszlovákiában járt –, ahol a rá jellemző egyéni látásmóddal örökítette meg az itteni hétköznapokat, és számos helyre eljutott Budapesten, a Keleti pályaudvartól kezdve a Nagymező utcán át a Citadelláig, de több vidéki városban és faluban is megfordult – látszólag a monumentális szocialista műalkotások és a városi kontrasztok ugyanúgy lenyűgözték, mint a falusi élet egyszerű pillanatai. Erwitt különösen élvezte és később a kedvencének tartotta a megbízatást, mivel, ahogy ő maga mondta, nem volt semmilyen megkötés, szabadon fotózhatta azt, amit akart. Ennek is köszönhető, hogy az ekkor még csak 36 éves amerikai fotográfus egész pályafutása több ikonikus fényképét is elkészítette az utazáson. Mindeközben Magyarországon Kádár János megkapja a „Szovjetunió hőse” kitüntetést, megnyílik az ország első önkiszolgáló ABC-je, sőt megindul Csehszlovákiába a menetrend szerinti autóbusz-forgalom… A kiállításon a MAGNUM Photos ügynökséghez tartozó további világhírű fotográfusok Magyarországon készült képeiből vetítenek válogatást, amelyeken keresztül nyomon követhetjük a II. világháború utáni helyzetet, az 1956-os forradalom véres harcait, a szocializmus éveit és a rendszerváltást követő időszakot is.