2018. november 07. | Dobos Emese

Izgalmas női alkotókkal erősít az idei Verzió

Rendkívül sokszínű filmeket ajánl az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál. Azok közül a külföldi alkotások közül ajánlunk most, amelyek fantasztikus női alkotókkal, rendezővel vagy producerrel büszkélkedhetnek.

Hét lenyűgöző film, hét női alkotóval: ajánlónkban a 15. Verzió női filmjeiből szemezgetünk, amelyek bemutatják a bátor lázadást, szereplői küzdenek az igazságért, kiállnak az elesettekért és közben természetesen szeretnek. Mindegyik film megindító és persze inspiráló alkotás, vitathatatlanul fontos és aktuális kérdésekkel. És ahogy a fesztivál mottója is szól: a világ legfrissebb lenyomatát képezik le.

A költőnő (The Poetess)

Stephanie Brockhaus az operatőre A költőnőnek, aki már számos díjnyertes dokumentumfilmen dolgozott rendezőként és producerként. Hogy miről is szól a film? Hissa Hilal hangja a fátyol mögül szól, fegyverei a szavak. Hissa egy autodidakta író, aki kimondja, amit gondol. Bejut a Milliók Költője nevű TV show-ba Abu Dhabiban, ami az arab világ legnagyobb költészeti versenye, és nők ritkán vesznek részt benne. Hissa egészen a döntőig jut. Verseiben kritizálja a patriarchátust, és 75 millió néző előtt nyíltan támadja az egyik közismert szaúdi vallási vezetőt radikális fatwáiért. Honnan tett szert a tudásra és a bátorságra, hogy életét is kockáztatva kiálljon a színpadra?

Szembesítés (Complicit)

Az egyik rendezőnek, Heather White-nak a Szembesítés az első filmes munkája, korábban egy díjnyertes nonprofit szervezet elnökeként tevékenykedett és a Harvard munkatársa is volt. A film főszereplője

Ji Jeting, aki foglalkozásból eredő leukémiában szenved, és megpróbál kártérítést kapni a munkaadójától. Szeretne másokon segíteni, ezért beszáll egy foglalkozási betegségek és munkahelyi balesetek áldozatait támogató nonprofit szervezetbe, ahol rájön, hogy tucatjával vannak olyanok a körzetében, akik okostelefonok gyártása során szenvedtek mérgezést. Kutatásai során felfedezi, hogy a leukémiás betegségek gyakoribbak az Apple fő beszállítója, a Foxconn környezetében. Eljut számos munkáshoz, akinek a családja a túlélésért küzd a kezelési költségek súlya alatt nyögve. Amikor szembesíti a helyi üzemeket a felfedezésével, a saját biztonságát kockáztatja, mert jelentős erők mozdulnak meg ellene.

Végkimerülésig (The limits of work)

Apolena Rychlíková 1989-ben született, cseh dokumentumfilm-rendező és újságíró. Ő a rendezője a Saša Uhlová főszereplésével készült Végkimerülésignek, amelyben a rendezőnő a titokban készített felvételeket kombinálja Uhlová mindennapjaival és felolvasott kommentárjaival.

Az újságírónő nekiindul, hogy felfedezze, milyenek a körülmények a Cseh Köztársaság legrosszabbul fizetett munkaköreiben. Jelentkezik kórházi mosodásnak, csirketelepi munkásnak, kasszásnak, hulladék-feldolgozóba szemétválogatónak. Az e helyeken gyűjtött tapasztalatairól készített személyes hangvételű riportsorozatát az A2larm.cz honlapon tett közzé.

Semmi sem mutatja (No obvious signs)

A „láthatatlan” mentális problémák fontosságára hívja fel a figyelmet a fiatal ukrán rendezőnő, Alina Gorlova Semmi sem mutatja című alkotása, amely már több díjat is nyert. A film főszereplője egy nő, aki visszatér a háborúból. Pszichológushoz jár, küzd a poszttraumatikus szindrómával, próbál visszatérni a normális kerékvágásba. A film végigköveti a rehabilitációját, míg újra munkába nem áll. „Semmi sem mutatja” – ezt a kifejezést hallják a leszerelt ukrajnai katonák a kórházban, ahová segítségért fordulnak a tüneteikkel. Ha nincs fizikai sérülésük, az orvosok és általában a társadalom nem foglalkozik a problémáikkal. Hogy fest a valóság a katonai hősiesség színfala mögött? Hogyan térnek vissza a békés életbe a háborút megjártak, és mennyi ideig szenvednek az utóhatásoktól?

Élete virágja (La Flor de la vida)

Ebben a filmben olyanoktól hallunk a szerelemről, akik a legjobban ismerik azt: minden résztvevő elmúlt már 80 éves. Az interjúgyűjteménynek induló filmről hamar kiderül, hogy a középpontjában a 83 éves Aldo és felesége, Gabriella zűrzavaros szerelmi élete áll. Aldo és Gabriella házassága öt évtized után válságba került. A humorral, távolságtartással és szkepticizmussal tálalt történet bájosan és némi iróniával, de azonnal az elkerülhetetlen kérdés feltételére késztet: tarthat örökké a szerelem? Egy szerelmi történetnek, vagy inkább egy szerelem végének vagyunk tanúi. A fiatalok, akik az ötvenes években szenvedélyesen rajongtak egymásért, akik szerelmet és sírig tartó hűséget esküdtek egymásnak, már nem ugyanazok. A személyiségük, az érdeklődésük és a világfelfogásuk is más már. Itt az ideje az elválásnak? Az Élete virágja Claudia Abend és Adriana Loeff uruguay-i dokumentumfilmesek munkája.

Alicia

A holland Maasja Ooms a rendezője az Aliciának.A film egy olyan lányról szól, aki egyévesen került el otthonról, előbb nevelőszülőkhöz, majd ötévesen gyermekotthonba. Kilencéves korában még mindig ott él, és a gyerekek többségével ellentétben nem talál új családot. Hogyan nőhet fel valaki szülői szeretet nélkül? A rendezőnő három éven át követte a kislány mindennapjait, különös tekintettel a tanácsadókkal, a társaival, az anyjával és a kistestvérével (akinek sikerült az, amiről Alicia csak álmodik: otthonra lelt) való találkozásaira. Megismerjük a vágyait, a tehetetlenség és a kilátástalanság szinte tapintható érzését. A zűrös kamaszkorba érve kisiklik-e az élete a reménytelenség miatt? Az Alicia egy erős film a szeretet egyetemes szükségletéről.

A másik oldal (The other side of everything)

Egy kulcsra zárt ajtó egy belgrádi lakásban hetven éven át távol tartotta egy családtól a múltját. A rendező és édesanyja beszélgetéseiből kirajzolódnak azok az otthonukon is átfutó politikai törésvonalak, amelyek nem csak az országot osztották meg, de az egyének életére is döntő hatással voltak. A szerbiai család történetéből kiemelkedik a zavaros időkben is helytálló aktivista anya portréja. Az ő alakján keresztül a film alapvető kérdéseket fogalmaz meg a jövőnk iránti felelősségvállalásról. A díjnyertes belgrádi dokumentumfilmes rendezőnő, Mila Turajlic alkotása senkinek nem fog csalódást okozni.

Az idei Verzió teljes programját ITT találod. 

Szólj hozzá te is!

Még több Kultúra

Akverellbe költözött versek haniko

Akverellbe költözött versek

Ilyen volt Dallos Bogi legszebb péntekje dal

Ilyen volt Dallos Bogi legszebb péntekje