Mundruczó Kornél és Wéber Kata: „Sokszor tandemben dolgozunk”

2020. szeptember 11.
Mint színész és rendező találkoztak, de a szereposztás azóta kissé változott. Mundruczó Kornélnak nem ez az első filmje, amelyet Wéber Kata forgatókönyvéből készített, de a Pieces of a Woman az első közös angol nyelvű munkájuk. Nemzetközi sztárok, kanadai forgatás, amerikai tempó, velencei világpremier és egy világjárvány – volt miről beszélgetnünk.

Akkor repültek haza Montréálból, amikor még nem volt kötelező a maszkviselet – most úgy beszélünk erről, mintha réges-rég történt volna, pedig fél éve sincs, hogy befejezték a forgatást Vanessa Kirby és Shia LaBeouf főszereplésével. A Pozsonyi úton ülünk a Proton Cinema irodahelyiségében: még a velencei világpremier előtt, de egy frissen készített – negatív! – Covid-teszt után. 

Kezdjük ott, hogy Bradley Cooper lelépett.

Mundruczó Kornél: Írt egy szívhez szóló levelet, hogy kiszáll az elkezdett munkából. Ez lett volna a Deeper, egy tenger alatt játszódó pszichothriller. A forgatókönyvírót elsodorta a MeToo, Bradley-t pedig várta a Csillag születik rendezése. 

Wéber Kata: No meg gyereke született.

Kornél: Még az is. Tényleg nem lehetett rá haragudni. És ha magamba nézek, én is hagytam már el produkciót. Igaz, hogy sokkal kisebbet és sokkal korábban. Emlékszem, épp a válásom közepén voltam, amikor Münchenben lett volna színházi munkám, egy már meghirdetett projekt. Ha a megbeszéltek szerint odautazom, pont nem lettem volna itthon, hogy a gyerekek ügyét elrendezzük. Velem akkor nagyon megértők voltak. Már csak ezért sem tudtam igazán neheztelni Bradley-re. Így viszont, hogy a Deeper elúszott, felszabadult egy évünk. Valójában ezzel indult a Pieces of Womanhoz vezető út. Egy varsói színház akkor kért fel minket dolgozni. Az ottani workshopra pedig már ezt az anyagot vittük.

Olvastad már?

Annak a történetnek a magvát, amelyből később a film lett?

Kata: Az alapgondolatot legalábbis. Amelyből először színdarab született, és csak ezután a film. Ez pedig az volt, hogy megfesthető-e pontosan egy tragikus otthonszülés és a traumát elszenvedő család természetrajza. Személyes indíttatásból kezdtem a sztorival foglalkozni, aztán sok különböző esetet megismerve alakítottam ki a végső szöveget. Minél több történettel találkoztam, annál inkább kibontakozott előttem egy számomra addig ismeretlen perspektíva – amikor a legnagyobb veszteség során valaki nem klasszikus módon dolgozza fel a gyászát. A pszichológiában ezt egyfajta megrekedt gyászfolyamatnak hívják. A legkülönösebb számomra az volt, amikor olyan nőkkel beszéltem, akik nem hibáztattak senkit az őket ért veszteségért. Ők valamilyen módon bölcsebbek, tisztábbak lettek azáltal, hogy valami rettenetes történt velük. Ezt a nézőpontot nem tudtam többé elengedni. 

Kornél: Ehhez adódtak hozzá az anyukádon keresztül megismert történetek, amelyeket már rég meg akartál fogalmazni, és egy jegyzetfüzetbe le is írtál. Valójában csupa anya-lány párbeszéd volt ebben a füzetben. Érdekes, hogy az előadásban ezek jóval hangsúlyosabbakká váltak, mint a filmben, ahol a színdarabhoz hozzáírt plusz ötven jelenet sokkal inkább a párkapcsolatra koncentrál. 

Az, hogy egy ennyire személyes szövegekkel teli füzet a tulajdonosától egy másik ember kezébe kerül, erős bizalmi viszonyt feltételez. Megkönnyíthette a jegyzetfüzet útját, hogy ti egy párt alkottok? 

Szerző: Köves Gábor Fotó: Zsólyomi Norbert

A választ és az interjú folytatását elolvashatjátok a Marie Claire októberi lapszámában!