Az első összművészeti INOTA Fesztivált vasárnap, 2023. szeptember 3-án a hőerőmű lenyűgöző tereiben az Art of Movement kortárs tánc-, színház- és mozgásművészeti esemény zárja. Az előadások késő délután kezdődnek és három nagyon különböző produkciót láthat majd a közönség.
Kezdésnek, 16.30-tól egy erőteljes modern darabot (Dollár Papa Gyermekei: Úriemberek), majd 19 órától egy rendkívüli „zengeményt”, azaz zene és fizikai színház összefonódását (Forte Társulat: A Helység Kalapácsa), végül 21 órától egy kiugróan izgalmas kortárstánc performansz (Kelemen Patrik: Cryptic Bodies // Titkos testek) zárja a fesztivált.
Az első két előadásra a külön-külön jegyek mellett mindkettőre érvényes kombinált is váltható, illetve minden színházjegy tartalmazza a belépést a fesztivál összes installációjára, továbbá a hőerőmű ipari területeinek meglátogatását is lehetővé teszi – ezzel utolsó napjára, az egész vasárnapi délutánra elegendő programot kínál majd az első Inota Fesztivál.
Az önmagában is rendkívül látványos ipari létesítmény az 50-es évek legnagyobb magyarországi ipari beruházása volt: csúcskorszakában egész Budapest közvilágítását és villamosforgalmát képes lett volna biztosítani. Kürtői – amik a fesztivál logójában is visszaköszönnek – viszont csak részei a 35 focipályányi, 225 ezer négyzetméteren elterülő erőműnek, ami véglegesen 2001-ben állt le – bezárása óta a Szárnyas fejvadász 2049 stábján, és néhány kalandvágyó urbexesen és fotóson kívül nem léphetett be a területére senki.
Az INOTA Fesztivál most változtat ezen: a londoni Printworks monumentalitását is maga mögé utasító turbinacsarnokot, a hatalmas kazánteret és a lenyűgöző művelődési házat is használatba veszi, átadva azokat a legizgalmasabb kortárs alkotóknak.
Ezeket a színház- és táncelőadásokat láthatjuk az Inotán:
16:30 Dollár papa gyermekei: Úriemberek @ Raktárépület
„Svédországból tartottam Dániába a híres tengerre épített hídon. Hirtelen felbukkant a hatalmas víztömeg közepén egy szélerőműcsoport. Legalább 100 darab. Olyan mély vízben álltak, távol mindentől, amit el sem tudunk képzelni. Ki építette őket oda és hogyan? Lehetséges ez egyáltalán? És micsoda mennyiségű energiát termelhetnek, ahol olyan szél van, amit mi a szárazföldről el sem tudunk képzelni. Ezek az ember építette erőművek ott állnak stabilan, éjjel és nappal abban az iszonytató mélységben.”
(Kiss-Végh Emőke)
Magára maradt apa és fia. Elhagyták őket. Egy másik férfiért. Lazulni akarnak. Hogy mi vár rájuk? Talán jobb lenne nem a tanújának lenni. A szeretet mindent elsöpör. És mi történik, ha valami az útjába áll? Megszűnik? Vagy erősebb lesz, mint valaha? Egy biztos, átalakulni nem tud mássá. Nem köt alkut. De akkor mit kezd vele az ember? A helyspecifikus előadás az eddig leginkább színésznőként ismert Kiss-Végh Emőke rendezői bemutatkozása.
19:00 Forte Társulat: A helység kalapácsa @ Zene Háza Koncertterem
A Forte Társulat Petőfi Sándor születésének 200. évfordulója alkalmából január 23-án, a Magyar Kultúra Napján a veszprémi Pannon Várszínházban mutatta be A helység kalapácsa című eposzparódia kortárs zenei és színházi ősbemutatóját, amely most az Inota Fesztivál különleges miliőjében is látható lesz. A Horváth Balázs komponálta zeneművet a veszprémi Mendelssohn Kamarazenekar szólaltatja meg, az előadást Horváth Csaba rendezi, szereplői a Forte Társulat tagjai, akik a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves fizikai színházi szakos hallgatóival egészülnek ki. Petőfi Sándor verses költeményének eredetien sziporkázó nyelvi humorát az előadók groteszk koreografikus mozgása teszi érzékletessé.
Mit kezdhet a színpadi alkotó, ha azzal a problémával szembesül, hogy a színpadra állítandó mű szereplői mind olyan emberek, akik igen egyszerű jellemmel, de komoly érzelmekkel rendelkeznek? Ráadásul a szöveg – eposzparódia lévén – döntően narrációból áll.
A felmerülő kérdésekre a választ az előadás zeneszerzőjének, Horváth Balázsnak a rendezővel, Horváth Csabával folytatott beszélgetései adták meg. A zeneszerzői ötletet, hogy a narrátorokat valamilyen hozzáadott karakterben mutassuk meg, az a rendezői ötlet billentette tovább, hogy egy narrátor akár többféle figura is lehet. Így alakult ki az a struktúra, hogy a darab igen színes narrációi, mellékszálai, és a szereplők érzelmeinek bemutatása számtalan, egymást néha gyorsan váltó karakterű figurában jelenjenek meg. És mindez magával rántotta annak a lehetőségét is, hogy a kortárs zenei környezeten belül akár könnyűzenei stílusjegyek is megjelenhetnek.
Lássuk hát, miként hat ez a villódzó, állandóan változó zenei világ, és miként tud összefonódni a kocsma körül élő egyszerű emberek nagy szívével, mély érzelmeivel.
21:00 Kelemen Patrik: Cryptic Bodies // Titkos testek (Fesztiválzáró performansz) @ Kantin
A Cryptic Bodies egy kortárstánc-előadás, amiben öt táncos döngölő élő zenére gázol át téren, testen és időn – olyan ősi testi praktikákból inspirálódva, mint az egyiptomi mumifikálás vagy a mezopotámiai okkult gyógyítási gyakorlatok.
Kelemen Patrik darabja egy öncélú, akaratos, szeszélyes, esetenként pedig veszélyes szubsztanciát képez, mely a táncosokkal és nézőközönséggel is titkos kapcsolatba lép. A térben minden érintés kutat, minden tánc boncol. Az előadók elszenvedői és megfigyelői is az eseményeknek: táncosok, alanyok, testek, emberek, érzékien szűrt zaj. Figyelmük minden pillanatban megfigyel, letapogat, külső és belső terekben vájkál.
Mindezt teszik annak érdekében, hogy felhívják a figyelmet a néző önnön fizikai valójának zsigeri jelenlétére.
A testünk a mindenünk,
testünk az anyánk,
testünk az ellenségünk,
testünk a szeretőnk.
RADIATIONS: fényművészet @ INOTA Fesztivál
Látványos fényművészet ekkora méretű ipari komplexum területén és ilyen léptékben még nem jelent meg Magyarországon.
Az Inota Fesztivál RADIATONS című csoportos kiállítása különleges audiovizuális installációk és fényuniverzumok felfedezésére hívja a látogatókat az Inotai Hőerőmű rejtett zugaiba. Hazai és külföldi fényművészek, 6 ország alkotói, 13 kompozíció, melyek együtt egyszeri és megismételhetetlen élményként egy egyedülálló atmoszféra alkotóelemeivé válnak. Általuk az Inotai Hőerőmű egyes térkörnyezetei és a nézők változó reflexiói egyszerre meglepő és megnyugtató, meditatív és transzcendens érzetekké alakulnak. A Turbinacsarnokban, a kazán- és raktártérben, a Japánkertben, a Béke Művelődési Házban, az erőmű területén és 1-es számú hűtőtornyában és a 2-es felületén olyan látványvilágok teremtődnek, amik hosszú időre beégnek majd a retinába.
A nemzetközi színtéren is aktív hazai kiállítók munkái között meditatív totem, napóra, fénymandala és festménymapping is helyet kap új összekapcsolási lehetőségeket keresve a fény, a tér, a hang és a mozgás között. A névsorban olyan alkotók és kollektívák szerepelnek, mint a Kiégő Izzók, a Monochrome Clack, Karcis Gábor, Vicsek Viktor vagy Borsos Lőrinc. Besnyő Dániel és Pfitzner Áron VÁKUUM II térspecifikus audiovizuális installációja pedig újra működésbe hozza az Inotai Hőerőmű 1-es számú monstrumát a kürtőben való lét(ezés) és a légüres tér megtapasztalására.
Kari Kola finn audiovizuális művész az elmúlt 20 évben közel 2000 projektet vezetett már számos egyedi helyszínen. Produkciós listáján szerepelt már többek között az UNESCO HQ, a Stonehenge, a Villa de Laak vagy a Saana-hegy. Ezúttal pedig Inotára álmodik egy monumentális fényinstallációt, mely égi magasságokba emelkedik majd. Guillaume Cousin francia művész egy efemer műalkotással érkezik a Turbinacsarnokba: különleges légszobra láthatóvá teszi a levegő mozgását és csakis a kiállítás ideje alatt létezik. A „Silence des particules” ciklikus módon folyamatosan megtelik majd füsttel, miközben egy pneumatikus szelep megnöveli a belső térfogatát.
Az olasz fuse* művészeti stúdió az új technológiák alkalmazásával dolgozik az emberi és természeti jelenségek bonyolultságának értelmezésével. Az INOTA Fesztiválon lesz új installációjuk világpremierje, amely egy álmokról szóló archívumra épül, melyet a bolognai és a kaliforniai egyetem kutatói gyűjtöttek össze. A projekt célja, hogy vizuálisan megörökítse az emberi képzelet bonyolult működését az álmodás folyamata során, életre keltve a rejtélyes tájakat és karaktereket, amelyek a tudatalattinkban születnek.
A barcelonai székhelyű, nemzetközi színtéren működő Onionlab, akik többek között a Velencei Biennálén és a világ leghíresebb fényfesztiváljain állítják ki audiovizuális installációikat, egy végtelenített loop performansszal érkeznek: a Termikus című 16 perces show célja, hogy az itt és most pillanatában feltűnő fények, hangok és emberek együttesen generálják újra a Kazántér energiáit, elmélyülve a közös tapasztalás szépségében és összetettségében.
Alkotók: Kari Kola, fuse*, Onionlab, Circus Lumineszenz, Guillaume Cousin, Vicsek Viktor, Besnyő Dániel, Pfitzner Áron, Czingáli Zoltán, Kiss Patrik, Wurk Ikona, Kutas Bianka, Terkál Róbert, Belkovits László, Köves Éva, Sztojánovits Andrea, Körei Sándor, Karcis Gábor, Adorján Zalán, Tóth Ákos, Kiégő Izzók, Borsos Lőrinc, LaLuz Visuals
Kurátorok: Besnyő Dániel, Kálmán Mátyás
Együttműködő partnerek: Finnagora, Osztrák Kulturális Fórum, Zsolnay Fényfesztivál