Nők, akik nem félnek szembenézni a világgal – 7 dokumentumfilm, amit mindenképp nézz meg idén a Verzió Filmfesztiválon

2025. november 09.
A világ minden tájáról érkező dokumentumfilmek különösen erőteljes női hangokat szólaltatnak meg az idei, 22. Verzió Filmfesztiválon. Ezek a történetek nemcsak nőkről szólnak, hanem mindannyiunkról – arról, hogyan állunk ki önmagunkért, hogyan küzdünk az igazságért, a méltóságért és az emberi kapcsolatokért. A női sorsok megismerése több mint empátia: tükröt tart elénk, és új nézőpontokat ad a kitartás, a szeretet és önazonosság fogalmáról.
Verzió Filmfesztivál egyik filmje

A Verzió Filmfesztivál idei válogatása minden korábbinál több női nézőpontot hoz felszínre: alkotókról, hősökről, anyákról, lázadókról, akik az igazságért és az önazonosságért küzdenek. A filmek együtt rajzolják ki a női lét sokféle arcát – a humoros önreflexiótól a társadalmi harcon át az anyaság legmélyebb dilemmáiig.

Humor és harag határán – „Együttélés, na persze…” (Amber Fares)

 

A film az izraeli aktivista-komikus Noam Shuster Eliassi személyes és politikai útját követi végig. Noam az ország egyetlen kétnyelvű, tudatosan integrált izraeli–palesztin falujában nőtt fel, és sokáig hitt a „hagyományos békeaktivizmusban”. Aztán rájött, hogy a „béke” szó elvesztette valódi értelmét. A stand-up színpadán született újjá, ahol Coexistence, My Ass! (Együttélés, na persze…) című műsorával az egész Közel-Kelet figyelmét magára vonta.

A Együttélés, na persze… arra készteti közönségét, hogy szembenézzen a nehéz igazságokkal, és rámutat: a valóság attól függ, honnan nézzük. Noam humora nem menekülés, hanem fegyver, amely nevettetve szúr oda. A film bátran állítja: a női düh is lehet felszabadító, ha végre hallani engedik.

A személyes lázadástól a közösségi küzdelem felé visz a következő film: Iránban egy másik nő a testével és hitével harcol a változásért.

Patriarchátus ellen motorral – „Áttörni a sziklákon” (Sara Khaki & Mohammadreza Eyni)

 

Sara Shahverdi, egy kis iráni falu első választott női képviselője, nemcsak a politikai rendszert, hanem a patriarchátus ősi hagyományait is megkérdőjelezi – motorozni tanítja a lányokat és szembeszáll a gyerekházasság intézményével.

Sara alakja egyszerre szimbolikus és nagyon is valóságos: egy nő, aki szó szerint mozgásba hozza a közösségét. De a változást általában gyanakvás kíséri, s amikor megkérdőjelezik szándékainak tisztaságát, identitása komoly próba elé kerül. Az Áttörni a sziklákonemberi portré egy nőről, aki a legkisebb mozdulattal – egy motorindítással – képes egész rendszereket megrepeszteni.

Ha Iránban a test és a hit a küzdelem terepe, Grúziában ugyanez a test válik az egyetlen túlélési eszközzé.​

A test ára – „Szerződés kilenc hónapra” (Ketevan Vashagashvili)

 

A grúz Zhana számára a béranyaság nem választás, hanem menekülés. Egyedülálló anya, aki árvaházban és Tbiliszi utcáin nőtt fel. Most pénztárosként dolgozik, és külföldi pároknak adja bérbe méhét: 14 ezer dollár kilenc hónapért.

A pénz azonban gyorsan fogy, és az újabb terhességek sorra teszik próbára testét és lelkét. Miközben próbálja takargatni növekvő hasát kislánya, Elene elől, a néző lassan megérti: ez nemcsak a szegénység története, hanem egy olyan anyáé, aki bármit megtenne, hogy jobb jövőt adjon a gyermekének. A Szerződés kilenc hónapra fájdalmasan szép kérdése: meddig bírja el a test, amit a társadalom a nőkre rak?

Az anyaság és a gondoskodás különböző arcai az idei Verzió egyik motívumát alkotják. De nemcsak a vér szerinti családokról szólnak ezek a történetek.

Majdnem család (Daniel Abma)

 

Három ember a szülői szeretet, a bürokrácia és a gyermekvédelmi szolgálatok forgatagában próbál otthont teremteni gyerekeknek. A Majdnem család róluk szól, és mindazokról, akik szívből dolgoznak egy rideg rendszerben.

A rendező érzékenyen mutatja meg, hogyan lehet valaki „majdnem” szülő, „majdnem” családtag. Megmutatja, hogy a gondoskodás nem biológiai adottság, hanem tudatos döntés.

A gondoskodás másik arca lehet a saját történeteink birtokba vétele is. Kolkatában a nők maguk írják újra a narratívát, amely évszázadok óta róluk, de nem általuk szólt.

Bordélyból a rivaldafénybe (Bipuljit Basu)

 

Kolkata piroslámpás negyedében egy különleges filmes közösség születik: a CAM-ON csoport, amely szexmunkásokból és gyermekeikből áll. Kamerát ragadnak, hogy a mozi segítségével visszaszerezzék saját történeteiket, és felülírják a generációk óta elviselt megbélyegzést.

A Bordélyból a rivaldafénybe cinéma vérité-stílusban, belső nézőpontból meséli el, hogyan válik az önképzés lázadássá, az alkotás pedig szabadsággá. A nők itt nem alanyai, hanem szerzői a saját életüknek, és ez a tény önmagában forradalmi.

A következő történet újra az anyaságra koncentrál, ezúttal ott, ahol a szeretet és a bűn határai elmosódnak.

Anyák feloldozás nélkül (Sofia Fischer)

Franciaországban „tíznaponta meghal egy gyermek saját anyja keze által – döbbenetes, de valós statisztika. Sofia Fischer dokumentumfilmje nem ítélkezik, hanem megérteni próbál. Elítélt nőket és családtagjaikat szólaltat meg, hogy megmutassa: az anyaság nem mindig idilli, és a pszichés terhek, a magány, a társadalmi elvárások kombinációja néha tragédiába torkollik.

Az Anyák feloldozás nélkül nem könnyű néznivaló, de fontos. Mert kimondja: a tökéletes anya mítosza veszélyesebb, mint bármilyen bűn.

És végül, egy időutazás: a film, amely visszanéz azokra a nőkre, akiknek köszönhető az, hogy ma egyáltalán ennyi női történet születhet.

Hosszú út a rendezői székig (Vibeke Løkkeberg)

 

A norvég filmrendező és színésznő Vibeke Løkkeberg 1973-ban részt vett az Első Nemzetközi Női Filmszemináriumon Berlinben. A rendező most, ötven évvel később, előveszi az ott készült felvételeket, és költői hangulatú filmet készít belőlük. A korai feminista filmmozgalom története elevenedik meg: hiteles történetek nőkről, akik a férfiak uralta iparágban próbáltak meg érvényesülni.

A Hosszú út a rendezői székig nemcsak archívum, hanem fontos örökség. Egy időtlen mese a kitartásról, kreativitásról és arról, hogy az egyenlőségért vívott harc a művészetben sosem ér véget, esetleg csak új arcokat kap.

A Verzió Filmfesztivál idei női történetei arról az erőről szólnak, ami a legnehezebb helyzetekből is új életet teremt. Ezek a nők maguk írják a jövőt – kamerával, mikrofon mögött, motoron vagy egy kis falu főterén.

Nézzük, halljuk és értsük meg őket – mert az ő történetük mindannyiunk története.

Fotó: Verzió Filmfesztivál

Ajánlott videó