A Coca-Cola már azzal divatot teremtett, hogy megszületett. Nem volt ember, aki ne akarta volna megkóstolni, a népszerűsége pedig évtizedek múlva sem csökkent, holott nem egy kihívója akadt. A cég sikerének egyik titka abban rejlik, hogy mindig alkalmazkodott a legújabb elvárásokhoz: amikor rájöttünk, hogy túl sok cukrot fogyasztunk, előálltak a diétás/light/nulla kalóriás verziókkal, amelyek legalább olyan népszerűek lettek, mint az eredeti, majd megszületett a koffeinmentes változat is.

Bluemarine, Missoni, Moschino


Azt is felismerték, hogy ezt a bolygót a vízkészletek utáni vágyon túl más is mozgatja: például a divat, egészen pontosan a high fashion. Mindenki emlékszik arra a bizonyos jelenetre Az ördög Pradát visel című filmből, ugye? Amikor a Meryl Streep által megformált főszerkesztő, Miranda Priestly tart kiselőadást arról, hogyan szivárognak le a high fashion darabok a kifutóról a gardróbunkba. Georg Simmel leszivárgáselméletében fejtette ki, hogy minden trend a felső társadalmi rétegekből indul el, de tulajdonképpen akkor válik divattá, amint az alsóbb rétegek is átveszik. Viszont amint sokak számára elérhetővé válik, éppen hogy megszületett, meg is szűnik divatnak lenni. Aztán újra az eliten a sor, hogy valami újat alkosson. Ez a divat örök körforgása.

A Coca-Cola mint márka már többször kooperált a legnagyobb divattervezőkkel, hogy különleges, limitált szériás üvegeket dobjon piacra. Mi több, egy alkalommal Milánó adott otthont egy kiállításnak, ahol a nagyérdemű megtekinthette az extravagáns darabokat. A Fashion and the City kiállításra az olasz luxusdivat nyolc nagyasszonya által tervezett Coca-Cola Light üvegek nagy sikert arattak, ráadásul nemes célt szolgáltak. Rossella Jardini, a Moschino kreatívigazgatója is szívesen segített: „Azonnal elvállaltam, hogy részt veszek a projektben, mert jótékony célt szolgált. Fontos, hogy pénzt gyűjtsünk az Abruzzo régióban bekövetkezett földrengés túlélőinek.”

Fendi, Marni, Versace

Minden tervező üvegén visszaköszöntek a saját márkáját meghatározó jegyek, így Rossella is az ikonikus Moschino-elemeket emelte ki: „Flamencotáncos, az íj, felhők a kék égen és az üveg – táska helyett – csokoládéba mártva.” A Moschino mellett részt vett a projektben Donatella Versace, Alberta Ferretti, Anna Molinari a Blumarine-től, Veronica Etro, Silvia Venturini a Fendi, Consuelo Castiglioni a Marni képviseletében és Angela Missoni.

Karl Lagerfeld tavaly már másodjára ült a tervezőasztalhoz, hogy új köntöst álmodjon a formás palacknak. A Chanel ura egyébként híres arról, hogy óriási rajongója az italnak. Állítólag 2001-ben úgy fogyott 40 kilót, hogy csak diétás kólát ivott és párolt zöldségeket evett. „Mindenki tudja, hogy csak diétás kólát iszom és semmi mást, éjjel és nappal.” Lagerfeld mellett Manolo Blahnik, Nathalie Rykiel, Zac Posen, Roberto Cavalli, Gianfranco Ferré és Patricia Field is dolgozott már együtt a Coca-Colával.


A divatházak és a palackzott ásványvízek gyártóinak együttműködéséről későbbi bejegyzésünkben olvashattok.

Szöveg: Gönczi Petra