Olyan, mint a Hegylakó: látszólag fiatal (húszéves), de lehet, hogy ezer éve él, mert különben hogy lenne ideje minderre? Válogatott alpesi síző, író, vállalati tanácsadó, márkatanácsadó üzletember, youtuber, tiktoker, jelenleg rendezvényszervező is. Legértékesebb emberi tulajdonságának az empátiáját tartja, hangsúlyozza, hogy könyvek között, szeretetben nőtt fel.
Egészen elképesztő mennyiségű produktumot tudsz magad mögött. Magától értetődő, hogy ami érdekel, abban ki is próbálod magad?
Jellemzően igen, de nem öncélúan, hanem a hittel, hogy a dolgok össze fognak érni. Alapvetően úgy Z generációs vállalkozóként definiálnám magam. Idén a nagy projektem a Sneakerness Budapest fesztivál, amely a nemzetközi és hazai sneaker- és streetwear kultúrát hozza össze a Millenárisban. Tizenhárom évesen kezdtem el blogolni, aztán könyvet írtam a sneakerekről, ha valamibe belemélyedek, tartalmat is akarok gyártani. A boldog élet kulcsa, hogy ne ragadjunk bele egy skatulyába, illetve hogy teljes erőbedobással dolgozzunk.
Van olyan nap, amikor semmit nem csinálsz?
Jelenleg nincs, minden erőmmel a síedzőtáborra koncentrálok, ebben az idényben még előrébb szeretnék kerülni a világranglistán. Emellett meetingekre, terepbejárásokra megyek, márkatanácsadással foglalkozom. Most érik be minden, amit az elmúlt bő tíz évben csináltam. A síelés megtanította nekem, hogy az apró részletek mennyire fontosak, akár egy egyfokos változtatás is jelentőségteljes lehet.
Mi a legnagyobb félreértés a Z generációval kapcsolatban?
Még mindig tartja magát – bár bízom benne, hogy már egyre kevésbé van így –, hogy ez egy egysíkú generáció. Miközben mi pont nagyon sokfélék vagyunk. Az is félreértés, hogy minket vagy megérteni, vagy legyőzni, „bevenni” akarnak, miközben elvarázsolni kellene minket, egymást.
Ezt hogy érted?
Úgy, hogy nemcsak be kell lépni az identitásmezőnkbe, a kultúránkba, hanem beszélgetni kellene velünk, és jó lenne meghallani minket.
Miben szorul leginkább megértésre a korosztályod?
Erre egy deszkás, egy gamer és egy K-pop rajongó is mást mondana. Ami biztos, hogy esetünkben az egyénre kell koncentrálni, nem lehet egy kollektív mozgalmat vagy traumát azonosítani, mint a korábbi generációknál. Az individualisták digitális közössége vagyunk. Na meg egy túlreagáló generáció is, amely filter bubble-okban létezik: a kattintásaink, a böngészési előzményeink és az internetezési szokásaink alapján az algoritmusok kiszűrik, hogy milyen információkat kedvelünk, és azokat erősítik, így kevés ellenvéleménnyel találkozunk.
Tehát ez a generáció könnyebben manipulálható a technológia által?
Lehet, hogy akik klasszikus értelemben tanultabbak és kíváncsiak a világra, azok adott esetben kevésbé nyitottak és kevésbé sodródnak a „véleménybuborékok” között. Akik felületesebbek, gyakran nagyobb spektrumot látnak rá a világból. Érdemes tehát újradefiniálni azt, hogy mi az, hogy tudás. És ne felejtsük el, hogy a generációnk abban a korban van, amikor alakul és változik a világlátás.
Milyen kulturális különbségek vannak a különböző országok Z generációi között?
A lokalitás és lokális értékek a fiataloknak is fontosak, de lehet, hogy másképp állnak hozzájuk, mint az idősebbek. Ebben a globális masszában a társadalmi kérdések joggal felértékelődnek. Ausztriában a Campaigning Bureau-nak, az ország legnagyobb ügynökségének vagyok tanácsadója, és látom, hogy máshogy kell egy magyar, és máshogy egy osztrák fiatal felé kommunikálni. A társadalmi témák, amelyek körülvesznek minket, nyugatabbra és keletebbre is teljesen más kontextusban lényegesek, értékesek, aktuálisak a Z generációnak. Egyre kevesebb a kapaszkodó, viszont sokkal több dolgon keresztül fejezhetjük ki magunkat.
Fotó: Rédling Hanna Styling: Balogh Viktória Smink és haj: Bálint Beka Haj: Márkus Eszter
Köszönjük a segítséget az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumnak és a helyszínül szolgáló Kórház utcai vásárcsarnoknak.
Z generációs mellékletünket keresd a Marie Claire 2023/6-os lapszámában!